Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?  (läst 42059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #15 skrivet: 08 januari 2010, 21:52:45 »
När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.
Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.
Det finns många faktorer som inte finns med på beräkn.prog.på nätet,som vi installatörer har i andra prog.
visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.
Ha dé

Jag tog in 3 offerter av installatörer som var hemma hos mig. Jag visade statistik pÃ¥ förbrukning frÃ¥n flera Ã¥r, exakt framledning vid olika temperaturer, beräkning av effekt pÃ¥ mina radiatorer etc. Naturligtvis tog jag inget beslut utifrÃ¥n CTCs websida. 

-5 skulle en 107a klara utan elspets i verkligheten är det -1 grad. Skulle jag låta ecoel bestämma själv när och hur mycket det skulle spetsas skulle jag lätt spetsa 3 ggr så många kW som beräkningarna. Jag har en bra besparing över året men det är tack vare att jag manuellt hanterar elspetsningen och inte alltid har full värme i duschen.

En 109a skulle passa mig och mitt hus bättre.  Du fÃ¥r gärna göra en beräkning Ã¥t mig baserat pÃ¥ min förbrukning och se vad du skulle rekommendera till mig

Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #16 skrivet: 08 januari 2010, 22:12:17 »
Hej

Jag tror att alla kända märken fungerar bra i kylan. Förutsättningen för att man ska bli nöjd, är nog mer att man förstår hur respektive anläggning fungerar och kan ställa in dom efter husets förutsättningar.

Många som klagar på hur dåliga deras pumpar är och hur mycket ström de gör av med, har nog inte satt sig in i hur pumpen arbetar och kanske inte fått tillräckligt bra information vid installationen.
Sedan verkar en del missnöjda inte ha klart för sig, att blir det riktigt kallt, så klarar inte pumpen att värma upp huset, men den går ändå och hjälper till att spara ström.
Rätt inställd och rätt dimensionerad fungerar säkert CTC, NIBE, IVT och alla andra kända märken utmärkt i kylan och även när det inte är så kyligt också.

//Ronnie
« Senast ändrad: 08 januari 2010, 22:21:34 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #17 skrivet: 08 januari 2010, 22:50:46 »
"Just nu ångrar man att man inte valde en 109:a istället för 107, men ctc:s beräkning på nätet förordade tom 105."

Samma sak för mig så här i efterhand. Beräkningarna sa en 107a kanske tom en 105. Skulle jag välja idag skulle jag ta en 109a. Många starter ser jag inte som ett problem, kan alltid öka stop/start diffen den tiden på året det är aktuellt.

Men läser man detta så är det ju lätt att tro att du gick efter ctc's beräkn.prog.på nätet.
Varför göra en beräkning nu när du har en 107:a redan?
Jag förstår inte hur en 109:a skulle vara bättre för dej än 105 el 107?
Jag har en 109:a och och har ett äldre hus på 280kvm och tro mej,jag har räknat och räknat,dragit roten ur kvadraten o.s.v -
pumpen är alldeles förträfflig till mitt hus och våra 20gr inomhus.
En liten parantes:
Hus med toppeffekt 10kw minus 45% = 5,5kw = 55% av toppeffekten=105:a
Hus med toppeffekt 13kw minus 45% = 7,15kw = 55% av toppeffekten=107:a
Detta räknesätt brukar hamna väldigt nära verkligheten
jag vet inte din toppeffekt,men kolla och räkna själv,har du ett blåshål till hus så ska du säkert ha en 109:a.
Personligen hade jag nog tittat på golv vägg och tak innan jag valde en större pump,(än att göra tvärt om).
Ha dé
« Senast ändrad: 08 januari 2010, 23:00:22 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2010, 23:01:27 »
När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.
Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.

Det gjorde jag ju, tjur-Pelle!
:) (Installatören tyckte 107.)

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2010, 23:03:27 »
Nu är ju läget så hos oss att vi har inget automatiserat system, dvs ingen shuntautomatik.
Så jag får själv ställa in temperaturen till radiatorerna, å detta är blir ju väldigt missvisande.
Men jag kan säga så att vid runt 0 så bör det gå ut en ca 35ºC (OBS ca!!!!!!).

Å sen är det ju så att vi bara kan köra på en elpatron på pannan (då den 2:a är sönder), skulle vi behöva höja värmen MKT mer så får pannan stå å gå å gå å gå å gå känns det som.

Det enda jag vill är att få rätt pump! 105,107, 109, men 109 käns ju lite overkill för våran kåk, eller?????

« Senast ändrad: 08 januari 2010, 23:10:49 av Poggan »

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2010, 23:11:21 »
När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.
Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.

Det gjorde jag ju, tjur-Pelle!
:) (Installatören tyckte 107.)

Okey
Ursäkta om jag missade det,men vart stog det?
Läste bara att "ctc's beräkning på nätet o.s.v"

tjena
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2010, 23:15:59 »

visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.
Ha dé

Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #22 skrivet: 08 januari 2010, 23:17:43 »
När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.
Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.

Det gjorde jag ju, tjur-Pelle!
:) (Installatören tyckte 107.)

Okey
Ursäkta om jag missade det,men vart stog det?
Läste bara att "ctc's beräkning på nätet o.s.v"

tjena
Det kanske jag inte skrev... Men om jag uttrycker det såhär: trots ctc:s och min lokala vvs-installatörs rek. så skulle jag valt 109, med facit i hand!
mvh Peter

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #23 skrivet: 08 januari 2010, 23:35:45 »

visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.
Ha dé

Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.

Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.
Det gjorde iallafall min i höstas när jag provade,kanske är fel på mina grejor men det är det ända jag kan skriva iallafall.
Framledningstempen??vad menar du?på sommaren när framledningstempen är 15-20gr då?
Vad menas då?:Det gjorde jag ju,tjur-Pelle!skulle jag bara veta vad du inte skrev???
Lika bra vi lägger ner,detta ballar ur,hatar ök-namn har fått f__n för det förr på forumet.
tjena!!
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #24 skrivet: 09 januari 2010, 09:42:33 »
ERP!

Ditt inlägg verkar väldigt sunt och förnuftigt! Stämmer nog som du säger!

Rätt inställd så funkar dom i vilket hus som helst, oavsett om det är ett litet skyffe eller ett stort slott man bor i.

Jag tror att jag kommer att bli nöjd med valet av pump. För jag är väldigt trött på våran gamla panna (litar inte på den så länge till), ingen automatik (får shunta manuellt hela tiden), samt att den även går på en el-patron, å när det är riktigt kallt så pallar den ju inte jobbet själv känns det som, ingen blandningsventil ut till tappvarmvattet, så det är mkt som kommer att bli skillnad för oss när väl det nya systemet är installerat.




Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #25 skrivet: 09 januari 2010, 09:54:58 »

visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.
Ha dé

Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.

Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.

Nja om framledningstempen skulle vara 40 grader sÃ¥ startar pumpen när tempen fallit ner till 40 grader och höjer tempen med 5 eller 7 grader eller vad du nu har som start/stopp diff. Jag vill säga att duschvattnet blir inte lidande av ett högt värde pÃ¥ start/stopp, tvärtom sÃ¥ kan det tom bli varmare vatten om man duschar när pumpen kört klart.  Nackdelen kanske kan vara att COP för the sista graderna blir lite sämre.

Jag medveten om att skillnaden för mig mellan en 107a eller 109a är mycket liten.  Besparingen skulle vara nÃ¥gra hundra kWh idag, men jag har en inplanerad tillbyggnad som vi tog med i beräkningarna och dÃ¥ kommer skillnaden att blir större mellan 107 och 109.
« Senast ändrad: 09 januari 2010, 09:58:54 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #26 skrivet: 09 januari 2010, 10:06:31 »

visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.
Ha dé

Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.

Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.

Nja om framledningstempen skulle vara 40 grader sÃ¥ startar pumpen när tempen fallit ner till 40 grader och höjer tempen med 5 eller 7 grader eller vad du nu har som start/stopp diff. Jag vill säga att duschvattnet blir inte lidande av ett högt värde pÃ¥ start/stopp, tvärtom sÃ¥ kan det tom bli varmare vatten som man duschar när pumpen kört klart.  Nackdelen kanske kan vara att COP för the sista graderna blir lite sämre.

Fattar inte vad du menar alls
så här funkar det hos mej:
jag ändrade start/stopp diffen från 5gr till 10gr
med andra ord sänker jag påslag med 10gr men stopp är samma temp.
varmare vatten än panntemp fick jag inte,bara svalare innan prod,gick igång.
hos mej arbetar det inte efter fram.temp utan mera tempen i pannan,(ner och upp).
Ha dé
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #27 skrivet: 09 januari 2010, 10:18:18 »

visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.
Ha dé

Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.

Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.

Nja om framledningstempen skulle vara 40 grader sÃ¥ startar pumpen när tempen fallit ner till 40 grader och höjer tempen med 5 eller 7 grader eller vad du nu har som start/stopp diff. Jag vill säga att duschvattnet blir inte lidande av ett högt värde pÃ¥ start/stopp, tvärtom sÃ¥ kan det tom bli varmare vatten som man duschar när pumpen kört klart.  Nackdelen kanske kan vara att COP för the sista graderna blir lite sämre.

Fattar inte vad du menar alls
så här funkar det hos mej:
jag ändrade start/stopp diffen från 5gr till 10gr
med andra ord sänker jag påslag med 10gr men stopp är samma temp.
varmare vatten än panntemp fick jag inte,bara svalare innan prod,gick igång.
hos mej arbetar det inte efter fram.temp utan mera tempen i pannan,(ner och upp).
Ha dé

Då är det fel. Den ska starta vid framledningstemp, och stanna vid framledningstemp + tempdiffen, i ditt fall 5/ 10 grader över framledning. Jag gjorde en :) efter att jag skrev tjur-pelle barför att jag sa det på skoj!! :) No hard feelings!?

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #28 skrivet: 09 januari 2010, 10:23:36 »

visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.
Ha dé

Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.

Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.

Nja om framledningstempen skulle vara 40 grader sÃ¥ startar pumpen när tempen fallit ner till 40 grader och höjer tempen med 5 eller 7 grader eller vad du nu har som start/stopp diff. Jag vill säga att duschvattnet blir inte lidande av ett högt värde pÃ¥ start/stopp, tvärtom sÃ¥ kan det tom bli varmare vatten som man duschar när pumpen kört klart.  Nackdelen kanske kan vara att COP för the sista graderna blir lite sämre.

Fattar inte vad du menar alls
så här funkar det hos mej:
jag ändrade start/stopp diffen från 5gr till 10gr
med andra ord sänker jag påslag med 10gr men stopp är samma temp.
varmare vatten än panntemp fick jag inte,bara svalare innan prod,gick igång.
hos mej arbetar det inte efter fram.temp utan mera tempen i pannan,(ner och upp).
Ha dé

Hmm nu förstår jag inte dig.
Husets behov av värme styr tempen i pannan, dvs om huset kräver 40 gradigt vatten i radiatorerna  sÃ¥ sätts tempen i nedre pannan till framledningstemp + det värde du har i start/stopp.  Pumpen startar när tempen i pannan fallit till 40 grader och värmer till 45 eller 47 eller vad nu diffen är.

Jag tolkar det som om din panna lÃ¥ter tempen falla under framledningsvärdet med 5/7 grader innan den startar? Om det är sÃ¥ kan du ju inte hÃ¥lla framledningstempen längre?  Kom just pÃ¥ en sak du refererar väl inte till parametern "temp nedre panna", den används bara när nedre elpatronen är aktiv och pumpen har stoppat.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #29 skrivet: 09 januari 2010, 10:51:35 »
och jag förstår inte dej
vad har framledningstempen med vv att göra?
nej jag ref.inte till temp nedre panna,vi pratade väl om start/stopp diff?
men som jag tidigare skrev så kan jag bara ref. till min egna anl.
kommer inte ihåg gr.när jag höll på med det i höstas,men jag ger ett ex.
Panna 50gr start/stopp diff 5gr värme började produceras vid 45gr till 50gr.
Panna 50gr start/stopp diff 10gr värme började produceras vid 40gr till 50gr.
Ungefär så funkar min anl.om det är rätt eller fel kan jag inte säga,för mej är denna funktion överflödig så igentligen bryr jag mej inte om det är rätt eller fel på min anl.jag har fina värden på antal start och stopp per dygn,men för andra kanske denna funktion är guld värd,finns det flera som vet hur denna funktion ska fungera,kan ju trotts allt vara kul att veta om något är snett med min anl.
Ha dé
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!