Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.  (läst 4812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad strand.ws

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« skrivet: 09 december 2012, 10:42:07 »
nu har jag ingen aning om vad jag skriver då jag inte förstår min VP diplomat TWS6, har bott i lägenhet så detta med egen värme osv ... är nytt för mig.
Har försökt läsa mig till de olika inställningarna men jag förstår bara inte.

Bergvärmen installerades dec. 09 av förra husägaren, nu när det börjar bli kallt tycker jag att min VP sätter igång elpatronen så fort det går under -4 °C.
huset är 1½ plans på 135m2 med 30m2 uppvärmt garage, tilläggsisolerat på övervåningen med 9 radiatorer på nedervåningen + 4 på övervåningen.
3glas fönster över allt förutom i garaget.
Alla termostater är uppvridna till max, dock har jag ställt ner cirkulationspumpen till steg 1 då sovrums elementet tjöt (tinnitus) + att jag har luftat alla radiatorer så de är goa och varma.

Tycker att tillsatsen inte borde gå in så tidigt som när det är -4 ute? Borde kunna ställa in den bättre för en billigare drift?
Då förra husägarna har kört med installations inställningarna sen 2009 då hon inte visste hur den fungerade. (äldre dam)

Bifogar bild på menyerna på min VP.

//Niklas
 

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #1 skrivet: 09 december 2012, 12:41:45 »
Vad har du för innetemperatur nu?
Jag tycker att kurva 42 är högt... jag skulle testa att sätta 37.
Och att du har pumpen på 1 tror jag är för lågt. Kanske därför du måste ha så hög kurva????
Thermia Diplomat 10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #2 skrivet: 09 december 2012, 19:13:38 »
Hej!
45 °C framledning och 39 °C i retur är OK, du ska inte höja farten på cirkpumpen.
Hur varmt har du i garaget?
Jag kan tänka mig att detta är värmetjuven.

Sen är kurvan hög, men du har kanske små klena radiatorer?
Men kolla av att alla radiatorerna är ljumma nertill (inte kalla) och ingen radiator får vara lika varm nertill som upptill, stryp flödet där i så fall
« Senast ändrad: 09 december 2012, 19:17:05 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad strand.ws

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #3 skrivet: 09 december 2012, 19:57:30 »
Ställde ner kurvan till 37 °C och har ändrat cirkulationspumpen till steg 2, tjuter det när jag går och lägger mig åker den tillbaka till 1:an.
Just nu har jag 41 °C på framledningen och 37 °C på returen, men är 2 °C varmare ute sen jag ändrade. (4h sen)

Garaget har ett element som är 1x2m som jag har skruvat ner till 2 av 5 på termostaten, kanske fel? (är på max nu).
Skulle tippa på att det är runt 10 °C i garaget; Men får mäta det imorgon med en termometer.

Alla radiatorer är varmare upptill än nertill, har dock bara en termometer och den sitter lite galet till (vid ett fönster) den visar 19 °C inomhus.
Blir till att åka och köpa mig några trådlösa termometrar tills imorgon, för att få en bättre jämförelse.

Mina radiatorer är enkel plan från 60-talet men är fullgång med renoveringen och skall byta ut radiatorerna i köket till golvvärme och de i vardagsrummet kommer bli dubbel plan något större en vad som sitter där idag men detta är inplanerat till sommaren.





Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #4 skrivet: 09 december 2012, 20:46:26 »
Hej,
anledningen till rådet att inte höja cirk pumpens hastighet är att det bör vara 6-8° skillnad mellan framlednings och retur.
Då jobbar VP'n som bäst, höjer du tempen så minskar skillnaden.

Vilken innetemp har du? Vilken innetemp har du ställt in?

Hur många är ni i familjen? Går el patron in 'alltid' vid -4 , eller kom det efter att t ex alla hade duschat?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad strand.ws

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #5 skrivet: 09 december 2012, 21:48:52 »
Har ställt den på 20 °C och har 19 °C vid köksfönstret som inte har har något element under sig.
Det jag reagerade på var att i fredags när det var -7 ute gick den på tillsats ca. 8h vilket blir med hushållselen 200kwH på två dagar.
Och tittar man på antal timmar som den gått på tillsats är det närmare 10%.
Och igår när det var -4 ute gick den också på tillsats.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #6 skrivet: 10 december 2012, 21:15:04 »
Ställ ner termostaten i garaget om du kan leva med att ha det lite kallare där.
Sen står det att övervåningen är tilläggsisolerad men hur är det på bottenvåningen?
Och vilken typ av grund har huset?
Är det 60-tal så är det inte rekommenderat att stoppa in golvvärme såvida du inte isolerar neråt ordentligt.

Man kan ge värmepumpen lite mer svängrum genom att höja Integral A2 till maxvärdet (999 tror jag det är).
Men troligen är denna värmepump lite för klen för detta huset så du får acceptera lite elspets.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #7 skrivet: 10 december 2012, 21:33:41 »
Jag tror att "problemet" är lite dålig isolering jag har samma pump i ett enplans hus med källare. Den till 21 grader uppvärmda ytan är ca 220 m2. Jag klarar mig normalt ner till ca -14 innan nått tillskott behövs.
Jag har på ca 7 år en gångtid på ca 30 000 timmar och tillskott 3 Kw är ca 740 timmar och tillskott 6 Kw ca 200 timmar. Min isolering på taket är ca 40 cm och i väggarna har jag ca 25 cm. Mina fönster är treglas (2+1)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad strand.ws

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #8 skrivet: 10 december 2012, 22:39:43 »
Huset har platta pÃ¥ mark utan isolering, kommer riva ut det  uppreglade golvet och installera ventilerat golv, men 70mm cellpast (granab) DÃ¥ är golvvärme inte ett problem.
Gjuter man in slangen kan man få problem med omvänd fuktvandring.
Sen är det väl så att huset är dåligt isolerat.

Tack för all hjälp, har nu ändrat integral a2 till 990 och ställt ner värmekurvan, CP är ändrad till 1.
Får se om den går billigare nu.


Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #9 skrivet: 11 december 2012, 11:59:37 »
Hoppas inte för mycket.

0° på inkommande brine redan tidigt i december säger att hålet är lite kort och hårt belastat.
Att pumpen bara orkar upp i ca 45° på framledningen när den kör utan elspets säger att elementen kan avge allt som pumpen ger, och att den egentligen kan ge för lite för det hustes behov.

Det kan t o m vara läge att installera en LL pump för att stötta.

/Eleson
« Senast ändrad: 11 december 2012, 12:06:47 av eleson »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #10 skrivet: 11 december 2012, 13:07:41 »
Var ligger huset? -4 utan tillsats behöver inte var fel om det är södra Sverige.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad strand.ws

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #11 skrivet: 11 december 2012, 21:32:46 »
Göteborg ligger huset.

Hoppas inte för mycket.
0° på inkommande brine redan tidigt i december säger att hålet är lite kort och hårt belastat.
Att pumpen bara orkar upp i ca 45° på framledningen när den kör utan elspets säger att elementen kan avge allt som pumpen ger, och att den egentligen kan ge för lite för det hustes behov.

eftersom jag inte förstår detta med inställningarna på min VP! Om kurvan är satt till 42 °C borde inte framledningen ligga runt 42 °C? eller tänker jag fel?
Nu har jag sänkt kurvan till 37 °C och framledning ligger på 39 °C.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #12 skrivet: 11 december 2012, 22:03:24 »
Göteborg och -4 grader tycker jag är acceptabelt.

Antalet tillsatstimmar borde vara mindre än 10 % med tanke på att det inte ofta blir riktigt kallt i Göteborg, samma medeltemperatur men jämnare klimat drar mindre tillsatsel.

Det du bör göra är att gå över alla radiatorer och kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad mellan rören in/ut så att inte vatten passerar några radiatorer utan att kylas av nämnvärt. Helst bör man ha en IR-termometer. Kan man hitta och strypa flödet till sådana radiatorer, ofta små radiatorer rörmässigt i närheten pumpen, kan man klara sig med lägre framledningstemperatur vilket drar mindre el.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #13 skrivet: 12 december 2012, 07:14:06 »
Göteborg ligger huset.

eftersom jag inte förstår detta med inställningarna på min VP! Om kurvan är satt till 42 °C borde inte framledningen ligga runt 42 °C? eller tänker jag fel?
Nu har jag sänkt kurvan till 37 °C och framledning ligger på 39 °C.
Hej Om du kör på kurva 37 och framledningen ligger på 39 och du inte upplever att huset känns kallare kan det hända att du/hon har kört på för hög kurva tidigare och kan vara anledningen varför du har så många driftimmar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp en nybliven husägare med thermia TWS6.
« Svar #14 skrivet: 12 december 2012, 12:53:04 »
Göteborg ligger huset.

eftersom jag inte förstår detta med inställningarna på min VP! Om kurvan är satt till 42 °C borde inte framledningen ligga runt 42 °C? eller tänker jag fel?
Nu har jag sänkt kurvan till 37 °C och framledning ligger på 39 °C.
37 är  framl temp vid noll gradigt.
Men i gbg är det minusgrader just nu.

Dina första bilder visade ca 2000h tillsats1 över 3½ år, jag tycker det är lite för mycket, men andra kan se det annorlunda.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!