Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 07 november 2006, 23:12:29 »

Om Du ska isolera källaren bör Du fråga kunniga människor hur man ska isolera källaren utan att rikera fuktskador.
Isolerar man inifrån finns det en viss risk för fukt/mögel. Det har en granne här fått erfara, han fick riva ut isoleringen efter några år.

Jag isolerade ett par av källarväggarna inifrån, och såg då rill att det finns en luftspalt mellan källarvägg och reglarna resp isoleringen. Efter 20 år fortfarande OK.

Om huset 30 år gammalt och dräneringsrören kanske möjligen blivir igensatta kan man fundera på att gräva runt källarn och isolera utifrån ..

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 november 2006, 12:19:10 »

Carl N:
men om man då isolerar källaren om några år så borde man väl kunna sänka returtemp. Borde det inte då bli så att radiatorerna inte kan avge den större pumpens effekt pga ett mindre värmebehov.


Detta påverkas inte av husets värmebehov utan av radiatorernas och VP:ns uteffekt. Skillnaden blir bara, som Roland skriver, att VP:n går mindre tid och att kompressorn klarar värmebehovet vid lägre utetemp.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 november 2006, 08:10:44 »

Inga problem, pumpen startar vid en temperatur som bestäms av utomhustemperaturen och vald kurva, sen stannar den vid 5 grader högre temperatur (om inte reglersystemet har ändrats på senare tid). Bättre isolering betyder lägre kurva för samma temperatur inomhus och därmed lägre genomsnittlig radiatortemperatur.

Pumpens gångtid kommer inte att ändras så mycket, det är samma vattenvolym som skall värmas upp låt vara att radiatorernas värmeavgivning under uppvärmningen blir lite mindre. Däremot kommer pumpen att stå still längre perioder mellan driftperioderna då radiatorvattnet svalnar långsammare vid lägre temperatur.

Pumpen kommer i genomsnitt att producera den värmeeffekt huset behöver genom att blanda tider med 100 % effekt och 0 % effekt.
Skrivet av: Gripen
« skrivet: 06 november 2006, 21:26:16 »

Carl N:
men om man då isolerar källaren om några år så borde man väl kunna sänka returtemp. Borde det inte då bli så att radiatorerna inte kan avge den större pumpens effekt pga ett mindre värmebehov.

om det visar sig att jag behöver större pump är det då bättre att byta eller ska jag köra på med bef och sedan isolera källaren och vinden nästa år?

regionchefen på Autoterm bor I byn och kommer och kollar upp mitt system imorgon kväll. Får se vad domen blir då.

fortsättning följer...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 november 2006, 18:49:34 »


Om man byter till större pump nu och sedan isolerar om några år vad händer då? För stor pump?


Problemet kan vara om du har för stor VP i förhållande till värmesystemet, radiatorerna bör kunna göra av med hela VP:ns uteffekt under 55 ºC framledningstemp, men eftersom du har en returtemp på strax över 40 ºC och din VP går 87,5 % av tiden så tror jag att ditt värmesystem kan göra av med effekten från en C11 också.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 november 2006, 14:16:20 »

Om nu radiatorerna är jämnvarma och det går tillbaka för varmt returvatten borde då det inte komma varmare vatten tillbaka till VP med mindre gångtid som följd då det inte sjunker så snabbt?
I mitt fall sjunker ju returtempen väldigt fort, igår ca 5 grader på 15 min.

Platta radiatorer = liten vattenvolym, då kallnar de snabbt vid höga temperaturer.

Det faktum att det kommer varmare vatten tillbaka spelar ingen roll. Det har kompenserats med den höga kurvan 5,8. Det är den kurva som ger rätt temperatur i huset (= rätt avgiven effekt) med de radiatorer och värmeförluster som finns. Gångtiden bestäms av förhållandet mellan vattenvolym och pumpeffekt samt av utomhustemperaturen. Är det varmt ute (= låg radiatortemperatur) blir det kortare gångtid.  Autoterm arbetar med konstant 5 graders skillnad mellan start- och stopptemperatur om inte reglersystemet har ändrats, REGO 800 verkar vara annorlunda i en del avseenden.
Skrivet av: Gripen
« skrivet: 06 november 2006, 13:34:38 »

Om nu radiatorerna är jämnvarma och det går tillbaka för varmt returvatten borde då det inte komma varmare vatten tillbaka till VP med mindre gångtid som följd då det inte sjunker så snabbt?
I mitt fall sjunker ju returtempen väldigt fort, igår ca 5 grader på 15 min.

tack för all hjälp. ska hem I em och kolla över det samt ringa installatören.

Om man byter till större pump nu och sedan isolerar om några år vad händer då? För stor pump?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 november 2006, 13:22:45 »

Jag har även 1 st som känns varmare på returledning än framledning när VP går, vad göra? Kan detta bidra till mitt problem?


Låter som felkoppling, sånt händer ibland. Det bidrar till problemet, nästan som kortslutning då det varma vattnet direkt stiger upp till övre delen. Bör undersökas närmare, har för mig att symptomen är att det finns en varm zon mellan anslutningarna.

Vid utloppet till radiatorerna brukar det finnas en vinkelkoppling med en mutter. Lossar man muttern finns det innanför den en strypskruv. Sätt en skål under först, gamla radiatorer brukar läcka vatten när muttern lossas.   

Skulle satsa på tilläggsisolering. Det borde löna sig i längden om det behövs så hög framledningstemperatur som kurva 5,8.  Kan kanske bli besvärligt med golvet i källaren.
Skrivet av: Gripen
« skrivet: 06 november 2006, 12:52:23 »

Jag har några raddar som känns jämnvarma särskilt i källaren (lednngarna kommer uppifrån markplan). Hur stryper jag då flödet?
Jag har även 1 st som känns varmare på returledning än framledning när VP går, vad göra? Kan detta bidra till mitt problem?

källaren består enbart av betong förutom gillestugan som har ett extra lager lättbetong in mot rummet samt att rören till den radiatorn går I slingor under trägolvet (golvvärme).

Skulle det avhjälpa med större raddar, fläktelement tror ni?
Eller är det bara att tilläggsisolera alt byta till större pump? Hade velat kunna få upp 20-21 grader på markplan vilket jag inte får nu.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 november 2006, 12:38:36 »

Ett normalisolerat hus, kurva 5,8 och varm källare borde ge mycket hög temperatur inomhus.
Kontrollera att det inte finns någon liten radiator någonstans (badrum, toalett) som är lika varm nertill som upptill och som så att säga kortsluter värmebärarflödet. Finns det någon sådan, stryp flödet till den.

Det skall helst vara ungefär samma temperaturdifferens över alla radiatorer. Om någon är kall nertill och det ändå blir lagom varmt i rummet behöver man inte bry sig. Radiatorer som kortsluter flödet är däremot något att sky som pesten.

Finns det någon isolering i källarväggen eller är det enbart lättbetongblock eller liknande? Saknas isolering och tidigare ägaren inte värmde källaren ligger nog en stor del av förklaringen där. Är vinden inte tilläggsisolerad lönar det sig säkert att göra det även med värmpump installerad.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 06 november 2006, 12:23:56 »

Jobbigt läge Gripen...

Eftersom det är nyinstallerat så borde du kunna få hjälp av installatören. Kolla att allt är OK med pumpen innan du konstaterar att den är för liten. Försäljaren har väl räknat på ditt hus innan han sålde pumpen till dig?

Vi är nästan grannar, jag håller till i Sunhultsbrunn  *vinkar*
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 november 2006, 12:06:03 »

Om bypassen är varm så öka yttre cirkpump ett snäpp. Kolla även diff VB (ingående och utgående på VP:n) när den går, den ska vara ca 7 ºC, vilket kan ställas in med inre cirkpump.

Sen har du antagligen en för klen VP för att hålla huset varmt, en första åtgärd kan vara att tilläggsisolera vinden men det räcker troligen inte så långt utan du skulle nog behövt minst en C11.
Skrivet av: Gripen
« skrivet: 06 november 2006, 12:03:04 »

Hej Carl N!
Kul att nån känner till trakterna. ska hälsa Askeryd nästa gånga jag åker förbi!

Jag har både 1 bostadsrum och Gillestuga med TV rum I källaren så det hade varit trevligt att kunna ha åtminstone 19 grader därnere.
 
Skrivet av: Gripen
« skrivet: 06 november 2006, 11:56:21 »

Hej!

Tack för alla synpunkter!
 
Vi köpte huset av en dam I 80 årsåldern som inte använde källaren, jag fick öppna termostaterna då föra att få ca 20grader där nere. Gick ganska bra med ca 50grader ut på shunt.

Nu får jag inte mer än ca 18-19 I källaren och knappt 20 uppe med 5,8 kurva. jag har då samtliga termostater demonterade där uppe.
Jag har ingen inomhusgivare, endast utegivare som styr temperaturen. Kan det ha betydelse?

Radiatorerna I sovrummen är ca 80*80 cm, några dubbla men fler enkla.

Ang bypassen, om den skulle lika vara varm som framledning, vad gör jag då?

Tror ni att mitt problem med mkt gångtid endast består av dåligt isolerat hus eller ska jag börja felsöka ngt annat?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 november 2006, 11:51:54 »

Aha, en Anebybo, själv är jag född & uppvuxen i Askeryd, fast jag bor numera i Sundsvall.   *vinkar*

En C9 låter helt rätt om du ersätter 4 kbm olja, likaså 180 meter borra, men som Roland skriver så hade kanske förre ägeran lite svalare i källardelen? Likaså att din KB-in redan är nere på +1 låter som att värmebehovet är större nu.

Måste du hålla den temperaturen i källardelen eller kan du sänka temperaturen där? Bäst i så fall är att strypa på kopplet eller returen på de radiatorer som stå i källardelen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 november 2006, 10:51:52 »

En 9 kW pump som ersätter 4 m3/år olja skall inte gå så mycket som den nu gör. Stora panelradiatorer tyder på att det är dimensionerat för 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur som i Jönköpingstrakten borde vara -15 eller några grader lägre.

Men värmde tidigare ägaren källaren till lika hög temperatur som nu? Dåligt isolerade källare drar otroligt med värme. Det kan vara där problemet ligger och vara förklaringen till att det behövs så hög kurva. Jag har ett dåligt isolerat hus och har aldrig behövt mer än kurva 4,8 på senvintern när källaren (ouppvärmd) har blivit kall (IVT och Autoterm är i princip samma pump). 

Är radiatorerna i bostadsdelen strypta eller har de termostater som reglerar temperaturen. Det borde annars bli för varmt där om det är källaren som bestämmer behovet av framledningstemperatur. 

Ledningen med kulventilen skall ha samma temperatur som radiatorreturen. Är den lika varm som ledningen som går till radiatorerna går det varmt vatten från pumpens utlopp direkt tillbaka in till pumpen som då arbetar med för hög temperatur. Ger lägre effekt och mer drifttimmar, men det är nog inte förklaringen till problemet i detta fall.
Skrivet av: Gripen
« skrivet: 06 november 2006, 09:36:51 »

Jag glömde att säga att vi flyttade in I Januari så jag har inte såmkt koll på tidigare förbrukning men ca 4 kubik olja enl tidigare ägare.
När vi flyttade in I Januari så shuntade pannan ca 50 grader med över 20 grader I hela huset.
Skrivet av: Gripen
« skrivet: 06 november 2006, 09:32:48 »

Jag bor I Aneby 5 mil öster om Jönköping. det är en Autoterm C9 med 180m borra.

Jag har såna där platta ganska stora panelradiatorer, vissa dubbla.
2 glasfönster från byggår och kutterspån på vind. fasad av mexitegel. Inget gjort med utsida källare sen byggår.

Jag noterade att när väl pumpen fått upp värmen så sjunker returtemp ganska fort. Med kurva 5,8 har jag 18-19 grader I källare och ca 20 uppe.

Ni nämnde nåt om flödet bypass? jag har en ledning med ballofix som går mellan framledning och retur vid pumpen och ballofixen är fullt öppen.

Tillsatsen måste ha använts I förra veckan för under helgen har den ej slagit till.

Är det fel på pumpen, eller för klen eller har jag för oisolerat hus?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 november 2006, 09:05:41 »

Nu vet jag inte din tidigare förbrukning men om jag räknar lite mellan tumme och pekfinger så är dit hus maximala effektbehov ca 14 kW och då är en C9 lite klen.

Sen vill du ha uppåt 40 ºC på returen vid 0 ºC ute vilket är högt. Vad har du för typ av radiatorer?

21 h av 24 är 87.5 % vilket är extremt mycket (jag har såna siffror vid -15 ºC ute), det kan faktiskt vara så att du antingen fått en fellleverans (C7 eller så, det har hänt förut) eller att din VP av någon anledning inte kan ge max.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 november 2006, 08:31:20 »

Var i landet ligger huset?

Kurva 5,8 låter som ett mycket dåligt isolerat hus eller klena radiatorer. Funderade ett tag på om det är ett högtemperatursystem men då borde pumpen klara av att dra upp framledningstemperaturen till 48 grader utan tillsats. 1967 var väl tiden före högtemperatursystem dessutom.

Autoterm, då kan det handla om att bypassflödet går åt fel håll men då borde tillsatsen inte gå till.  
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 06 november 2006, 08:25:39 »

Ja den trenden är illavarslande.

Låt se vad vi har i felsökningsväg.

1/ Vad är det för VP? typ, märke, modell

Skrivet av: Gripen
« skrivet: 06 november 2006, 08:13:04 »

Satte in VP i April så det är första hösten. Jag tycker att min pump går alldeles för mycket. Var nere i helgen och tittade till den och såg då att det tog 1h för den att få upp returtempen från 39,9 till 41,7 grader och sedan skulle den till 42,8 för stopp. Ute 0,5 grader

VP har gått ca 21h/dygn under helgen och då har temp pendlat mellan -3 i Fredags och +4 igår. Den har även använt 6h tillskott nu under Oktober.
Har kurva på 5,8 samt Brine in +1 Brine ut -1,7. Vid VB retur 41,7 var VB fram 48,2.

Hjälp är detta normalt? Tycker det låter mycket drifttid samt tillskott redan nu? Hur ska detta gå vid -15.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 615
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!