0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kapar en gammal trÃ¥d! Läst att tumregeln är ca 23m borra per kW, ska jag ha en 10kw pump innebär det ca 230m borra!?Där vi bor är det mycket vatten och därför (enligt borraren) var det bättre med 2st hÃ¥l (6Ã¥r sedan) Fick offert frÃ¥n en annan BV installatör och dÃ¥ jag pÃ¥pekade detta sa ha att han hade nya maskiner som fixade borrdjupet även om det var mycket vatten sÃ¥ frÃ¥gan lyder: finns det nÃ¥gon gräns pÃ¥ borradjupet när det är mycket vatten, tex borrar man mer än 150m sÃ¥ fÃ¥r man ingen mer "effekt" även om man borrar 200m eller kan man borra 230m och fÃ¥ samma "effekt" som 2st hÃ¥l pÃ¥ 115m? Hoppas ni kan tyda mitt resonemang 😄 Ibland har jag otur när jag tänker...
Så 2st hål på 100m st är lika effektivt som ett på 230m?Blir lite dyrare att borra 2 kortare?
Effekten är per meter aktivt hål, dvs där berget börjar.Kostnaden beror på hur långt det är ner till berget, dyrt med foderrör.Ett hål därför billigare än två, men om det är mycket vatten kan en del äldre kompressorer få problem. Min borrare hade tydligen en gräns vid 160 m.Jag brukar tänka att hålets djup inte ska lira mot pumpens effekt, det ska dimensioneras mot husets behov.Med tillägg för eventuella framtida planer på utbyggnad, ev garage osv.
Jag håller nog inte med helt. Fördelen med två hål är väl främst att de kan parallellkopplas och få lägre flödesmotstånd. Nackdelarna är ju att man oftast förlorar ett antal meter icke aktivt håldjup i varje hål, ökade kostnader för foderrör och så blir ju berget liiiite varmare när man kommer ner på djupet med ett djupt hål istället för flera grunda. // Magnus
Såg en siffra på att ett borrhål ger 10-30w/meterHur ska man räkna egentligen om man tex behöver en 10kw pump?Om vi säger att jag har en brunn på 200m och jag tar upp 30w/meter så blir det ju bara 6000watt! Ska man räkna med cop på det för annars får man borra 340m för att hämta upp 10,2kw!Ursäkta min inkompetens
Såg en siffra på att ett borrhål ger 10-30w/meter
Vatten har sämre värmekonduktivitet än berg, så ju smalare borra desto bättre.Om man dessutom kunde klämma slangen ut så den låg kloss mot berget hela vägen från topp till botten skulle det vara ännu bättre.Det finns även turboslangar som är räfflade invändigt, där räfflingen skapar turbulent flöde i slangen, vilket ytterligare förbättrar värmeöverföringen brine/slang/vatten/berg. Vissa tillverkare kör sina KB-cirkulationspumpar på max effekt oavsett deltaT - även detta tror jag beror på att det kan skapa ett turbulent flöde (även i en slät slang) och det ökar verkningsgraden mer än vad det kostar att köra cirkpumpen på en högre effekt.
Temperaturen efter expansionsventilen kan ju inte bli högre än temperaturen på utgående köldbärare.
Ok tack 👍🏻 Fattade inte riktigt 100 dock!Bopakoster kan du förtydliga ditt räkneexempel 3/4x8/140=43w?Finns det inte nÃ¥got sätt att räkna pÃ¥ sÃ¥ att man vet exakt antal meter aktivt hÃ¥l man behöver till en x stor pump?
Är det inte motströmsvärmeväxlare?Om det är det så borde utgående köldmedium kunna bli lika varm som inkommande KB.Med tillräckligt stor värmeväxlare borde det tala för att större deltaT över förångaren vore bättre.
Ok👍🏻 Det finns ingen regel typ 8kw 210, 10kw 230?
Oj! Fick du byta cirkulationspump då?
Focus syftar du på för kort hål eller för långt? Om vi leker med tanken att tomtefar sladdade förbi med sin släde och säger att han ville ge mig ett valfritt djup på borrhålet för att jag är så snäll, kan man få för hög KB temp om jag säger tack och borrar x antal meter för långt? En arbetstank löser det? Har inte fått någon klarhet i detta med KB temp och borrdjup
Borde inte alla rörisar kunna sånt? Vill man ha en 100% fungerande anläggning känns det som att utbudet av rörmokare är gravt begränsat.Vad brukar problemen handla om? Hur fel kan det gå?
Mina tankar går till en röris som jag haft kontakt med, han hade aldrig monterat en tank mot radiatorerna och ändå hade han sånt 4K pumpar... hur kan man lita på att en sånt kan fixa en tanklösning med rätt flöde om han enbart monterar mot golvvärme? Är det samma sak?
Frågan jag ställer mig är ju om en sån rörmokare vet hur han monterar en tank för flödesutjämning när han enbart monterat tank för volymen och knäppningar som nr2 i den bilden jag la upp
En installatör sa att det går bra att borra även där det saknas vatten (typ billingen i Skövde) han sa att dom fyller hålet med vatten efter de borrat... hur funkar det?
260m låter optimistiskt. Nibe säger 200 och man kanske kan plussa på en aning. Daikin säger 230, möjligen 240 m (frågat per telefon). Det beror på cirkulationspumpen. Men det finns också en ekonomisk aspekt, det är den jag har grunnat på på sistone: med större djup följer mer tryckfall och cirkulationspumpen drar mera ström (och slits kanske ut snabbare). Det kan vägas mot att man får upp aningen högre temperatur på köldbäraren. Nånstans når man gränsen att energiutbytet blir sämre. Det vill man inte betala extra för, tvärtom bör man nöja sig tidigare. Om man har stort värmebehov så är alternativen att byta till en kollektorslang på 45 mm, då klarar man 260 m utan problem. Men den slangen är dyrare, jag har fått en prisuppgift på 30kr/m extra, + moms. Förmodligen per meter borrhål för den enda slang jag sett på 45 mm är en turboslang som säljs dubbel med påsvetsat u-rör. Prisskillnaden var mot 40mm turbo om jag förstod rätt. Eller så borrar man två hål.
Hej räknaren När jag hade borrat och satt ned slangarna tänkte jag till , vad händer slangarna när man släpper ner dom , jo dom skruvar på sig och ligger tät emot varandra , så jag ryckte upp igenoch koppla distanser på varje meter , nu är dom ca 35 mm från varandra och fullt med vatten runt , finns snäppfästen GF som jag svetsade ihop med en gammal spisplatta , samma princip som svetsning av plastslang , tror inte att det är fel med avstånd mellan dom , men kan inte svara på verkningsgrad hos mig , då någon mätning inte har utförts före eller efter det jag gjorde , men jag har varmt in på KB
Jag har 500 meter markkollektor till min värmepump.Det funkar till en 8 kW värmepump, ger ca 5 graders deltaT som mest, och runt 3 grader vid tappvarmvattenvärmning när kyleffekten är lägre.Med högre effekt än 8 kW är det nog tveksamt att man skall ha mer än 500 meter kollektor totalt.
Finns ingen lyfthöjd i ett slutet system.
Det måste det väl absolut göra?I ett slutet system med uppfordringshöjd måste du ha ett statiskt tryck som motsvarar minst lyfthöjden för att slippa lyfta med pumpen. Har du borran nedåt har du statiskt tryck i botten motsvarande minst hela borrdjupet.Frågan är om tryckets vattenpelaren ner balanserar ut hela uppfodringshöjden, eller om jordens dragningskraft påverkar så det går åt mer energi för att lyfta.Har aldrig funderat på den
Då borde det väl knappast va borraren som har koll på hur mycket cirkpumpen klarar utan installatören och försäljaren som kränger grejerna?
Någon här påstod att man ska multiplicera motståndet med 1,29 för etanolblandning jämfört med rent vatten som ofta anges.
Svar ja inte borrarn , ha fixar hålet , stoppar ner slangarna fyller soppa sen UPA
Pratade precis med en som installerar Ivt, han sa att man aldrig ska borra mer än 200m i ett hål (enligt Ivt och deras garantier) och att pumparna inte är gjorda för mer än 200m. Det är ju typ samma Wilo pumpar i de flesta fabrikaten? Hur ställer man sig till en sån sak?
Han sa att de som borrade mer än 200 satte dit större pumpar. Han jag pratade med deras firma borrade aldrig mer än 200 även mot fastigheter utan då kunde de istället ha 15st hål på 200m, måste ligga något i det han säger med garantin... den vill man ju inte bli blåst på av någon som inte följer garantierna
Han menar nog att pumpen får gå för hårt och att det sliter mycket vilket kan resultera i reparationer som då inte täcks av garantin?Han sa att hålet kan funka i några år men sen kan det bli sämre då cirkpumpen inte orkar cirkulera som den ska pga djupet och att då kan hålet kallna! Konstigt resonemang dock
. kanske det är så att han tagit sig vatten över huvudet med borrdjupet
Ace. Åter igen. De råder inga 20bar i kollektorn. De är inget öppet kärl med botten.
Det där är väl precis vad vi skrivit upprepade gånger.Med för lång kollektor för man större deltaT än önskat, det kostar i förlorad verkningsgrad (COP) men värmepumpen fungerar ändå till synes "bra".Du kan säkert köra en värmepump med 800 meter 40 mm kollektor också och den kommer att fungera bra, men med ännu sämre COP.Ett generellt råd skulle kunna vara 200 meters borrdjup med 40 mm kollektor till en 8 kW värmepump.Mer effekt eller större borrdjup så börjar man förlora ett antal procent/år i besparing.
Nej...nu blandar ni ihop äpplen o päron!Större i ett givet borrhål/markslinga än rekommenderat ger tappad verkningsgrad.... det kan jag hålla med om, ja!Men att ökat på grund av större energiupptag/varmare brine in skulle ge sämre verkningsgrad är fel!Högre förångningstemp ökar effektiviteten..Självklart är 0/+5. Bättre än 0/+3
Ett generellt råd skulle kunna vara 200 meters borrdjup med 40 mm kollektor till en 8 kW värmepump.Mer effekt eller större borrdjup så börjar man förlora ett antal procent/år i besparing.
Ace har du 280m i ett hål?
Grunden i att ett högre delta ger sämre effektivitet kräver att både temp in och ut ändras ungefär likvärdigt, vilket sker om man sänker hastigheten över ett befintligt borrhål. Den genomsnittliga brinetemperaturen i förångaren förändras inte, men utgående sjunker. Vilket gör att den tappar verkningsgrad.Om KB-temp ut ligger kvar oförändrat och KB-temp in stiger ökar effektiviteten... det är hela grejen med en frånluftsmodul som "energi-booster!Med en sån modul har du alltid högt deltaT och mycket hög verkningsgrad.
Om KB-temp ut ligger kvar oförändrat och KB-temp in stiger ökar effektiviteten... det är hela grejen med en frånluftsmodul som "energi-booster!Med en sån modul har du alltid högt deltaT och mycket hög verkningsgrad.
En frånluftmodul höjer både KBin och KBut. Tar man ett visst antal kW från frånluften minskar uttaget från berget i motsvarande grad. Det gör att köldbärartemperaturen blir högre.
Jag kommer ha en 10kw
Det är svÃ¥rt att veta exakt vilken toppeffekt vi har men en 10kw blir nog lagom, skulle säkert funka med en 8kw ocksÃ¥ och en 3-12kw inverter 👍🏻
I ett hus med topp effekt behov på 20 kw ska man nog inte välja en inverter på 12-16 kw den kommer gå på övervarv en stor del av året.
Det borde inte vara ett problem att den går på max effekt, och det skulle inte vara en så stor del av året, en anlöggning med 50% effekttäckning har ca 5% av energibehovet som täcks av elpatron vilket innebär att en inverter på 16 kW kanske skulle gå med mer än 10 kW uteffekt ca 5% av året, eltillskott skulle krävas till ca 2% av behovet.Alternativet, att köpa en fastighetsvärmepump med separat beredare på 500 liter skulle bli betydligt mer utrymmeskrävande och mycket dyrare, skulle troligen aldrig löna sig.Nu talar vi ju sällan om att underdimensionera invertrar, men just i fastigheter som har några kW större toppeffektbehov än de största "villainvertrarna" tror jag att de skulle vara en ekonomiskt vettig lösning.
Med 30 000 kWh och en 1255-12 kW värmepump rekommenderar dom 154 meters borrdjup vid bergart med 3.0 W/mK.
Menar du att även Nibe nu rek. grundare hål än för en on/off ? Trodde aldrig att det skulle hända..../D
Som sagt, invertern skulle ju bara övervarva några procent av tiden, men istället få färre start och stopp än en (som är mer normalt) överdimensionerad Inverter.Jag är inte alls säker på att det behöver vara ett problem.Möjligen skulle problemet kunna vara att en underdimensionerad inverter får extremt många driftstimmar, och att DET kan påverka livslängden jämför med en on/off eller en överdimensionerad inverter.Så ser i alla fall jag på saken.
Några få procent av tiden den kommer övervarva vid lite drygt halva energibehovet men visst i % av tiden kommer det bli lite just för att en underdimensionerad inverter får många drift timmar.
Nu vet jag inte vart du hittade priserna men en vanlig 16 kw vp och separat beredare lär inte kosta dubbelt mot en 16 kw inverter. Arbetstank vet jag inte om det behövs i en anläggning med en vp som lämnar ca 80 % av effekt behovet tycker borde funka hyffsat direkt kopplad mot rad men däremot till invertern finns det dom som vill ha bypass och extern cp vilket kostar några tusen. On/off vp kommer troligtvis få ok med start stopp rimligt med drift timmar men hur mycket längre den håller jämfört med en inverter med väldigt få start stop massa drift timmar och en ganska stor del av tiden på hög effekt har jag ingen aning om.
Vad säger du Rickard, är det så mycket billigare med en inverter installation?
Jag jämför ju med en fastighetspump med 20 kW uteffekt och 100% effekttäckning.Har du missat det?En 16 kW on/off kommer också att få många drifttimmar.5876 timmar/år för en 1255-16 kW3192 timmar/år för 1145-15 kW2945 timmar/år för 1145-17En 1345-24 kW skulle få 2173 timmar/år.Den kostar på prisjakt ca 23 000 kr mer + arbetstank + vvb + dyrare installation och djupare borrhål 396 meter (1255-16 kW behöver 286 meter).Så ja, jämför man en anläggning som 2 av våra vänner skulle rekommendera med en jackapålösning med 16 kW inverter så blir det stora prisskillnader, troligen ca det dubbla.Energibesparingen med 1345-24 blir 38431 kWh/år.Energibesparingen med 1255-16 blir 39108 kWh/år.Energibesparingen med 1145-17 blir 38440 kWh/år (318 meter borrdjup)Den stora frågan är inte vad "övervarven" kostar, utan om drifttiden tar död på en inverter.Så ser jag det i alla fall.
Hahahahahaha!😂Det är bra med svar pÃ¥ tal för en annan är lite naiv 😄
Jag hoppas verkligen inte att någon av mina potentiella kunder läser denna tråd!Här finns så mycket vinklade åsikter som framlagts som generalla sanningar, blandat med rena sakfel att jag kort och gott avråder läsare från att registrera allt som fakta!
Så är det allmänt när man läser på nätet och speciellt när man läser på forum där tex amatörer som jag tror en massa utan att egentligen veta nånting.
JassÃ¥ är den inverter 👍🏻, lÃ¥ter som att du hör till den lilla skaran av erkänt duktiga installatörer som cc, Oraklet, Lexus och Cougar 👌🏻
nej Rickard!Jag har snart 30års erfarenhet av Klimatteknik, och vissa internationella kunder som betalar mig för att hjälpa dem över hela världen. Så tekniskt känner jag mig bekväm. Vilket jag inte gör med att argumentera mot ditt inlägg. Jag har varken din erfarenhet eller retorik där.Hiller:Jag tror nibe har en 6kW inverter (som går att chippa till 7,5kW)
Jag tror att 25fOCUS resonerade pÃ¥ liknande sätt, kan ha fel, fÃ¥r se om han kommenterar 😄
Om installatörer beräknat lägsta KB temp till runt minus 2-2,5 grader på 190m, hur pass mycket gör 30-40m till på borrdjupet, kan det skilja 1 grad tro?