Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ctc luft/vatten hög förbrukning  (läst 31941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roberth

  • Gäst
Roberth
Ctc luft/vatten hög förbrukning
« skrivet: 20 december 2012, 07:45:47 »
Hej på er,
Vi flyttade nyligen till hus där det fanns en ecoel 1550 och en  105.
Den har fungerat bra tills jag i nov får en elräkning på 4500 :o
Jag var ner i går och läste av elmätaren lät det gå en timme och var sedan ner och läste av den igen ca 8kw på en timme. Jag stängde då av pumpen helt och lät de hushållsmaskiner, tv, lampor osv som var tända lysa en timma till och gick därefter ner och kikade 0,5kw stod det då.

Vilket innebär att pumpen står och tar 8kw för att hålla tempen inne?
Det var då runt -2, kan jag på nått sätt få ner den förbrukningen genom att knappa lite på pumpen?, ställa ner några utgående temperaturer utan att det påverkar komforten i huset?

Har pumpen inställd på 20 grader, huset är från -62 ,äldre 2 glasfönster 100 kvm i 2 plan.
Ser att det går åt ca 200kw om dagen enbart för att pumpen går, pumpen är från 2006.

Tacksam för alla svar.
Robert

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #1 skrivet: 20 december 2012, 08:10:03 »
Hej Roberth!

Spontant låter det som om att VP inte går, pannan kör på elpatron istället. Kan du kolla vad pumpen har för temperatur in och ut när fläkten snurrar, och inte minst att den verkligen är igång?

Vad har du för framledning på värmesystemet?

200 kWh om dagen är mer än vad mitt oisolerade hus drar i 20 minusgrader sÃ¥ oavsett lÃ¥ter det högt. En liten fotnot är förresten att 1 kW är en effekt och 1 kWh är energimängden du förbrukar om du använder 1 kW i en timme. Inte sÃ¥ noga, poängen gick självklart fram.  :)

/Marcus


Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #2 skrivet: 20 december 2012, 09:04:42 »
Om du tittar på CTC-delen här på luft/vatten-delen så hittar du en inledande tråd skriven av erp, om hur EcoAir och EcoEl fungerar och hur man ställer in styrsystemet för bästa funktion.

Om elpatronerna är ställda på exv 3 + 6 kW och de behövs dygnet runt för att hålla värmen i huset och ge varmvatten så kommer ju bara uppvärmning och VV dra 9 * 24 = 216 kWh per dygn. Till det kommer hushållsel.

Om din VP går dygnet runt drar den bara ca 1,7 * 24 = 41 kWh.

Frågan är hur övriga värden är inställda på din pump: panntemp, huskurva, min utetemp, osv. Läs erp's tråd högst upp om hur systemen fungerar så får du en del tips, och läs andra trådar här inne om hur olika inställningar funkar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad roberth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #3 skrivet: 20 december 2012, 10:39:48 »
Hej, tack för snabba svar, jag ska kika igenom menyn när jag kommer hem så kan jag återkomma med siffrorna,
Vart ser jag om elpatronerna är igång i menyn?

Robert

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #4 skrivet: 20 december 2012, 11:41:16 »
I aktuell driftinfo ser du vad elpatronerna drar för tillfället under "eleffekt kW". 0,0 + 0 är de två elpatronerna, övre resp nedre.
Under historisk driftinfo ser vad som gått åt på elpatronerna under elvärme kWh, och kompressorns drifttimmar ser du också här.
Kompressorns timmar får du mutiplicera med effekten cirka 1,7 kW, för att fåförbrukningen.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad roberth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #5 skrivet: 20 december 2012, 11:50:09 »
Hej, det du beskriver så är jag nästan 100 på att det står eleffekt 6,0+0
Men som sagt jag åker hem och skriver ut de jag får fram i pumpen så kanske det underlättar.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #6 skrivet: 20 december 2012, 12:56:43 »
Om elpatronen gÃ¥r in och värmer sÃ¥ att pumpen fÃ¥r för varmt vatten pÃ¥ VPin att jobba med, stoppas pumpen, och om inte vattnet kommer ner under gränsen ca 46-48  grader kommer pumpen att blockeras av elpatronen.
Om man vet hur pump och panna funkar, kan man balansera temperaturen ganska mycket genom att nolla elpatronen tills pumpen startar och sedan sätta elpatronen till 1,5 kW. Räcker inte detta ökar man till 3,0 kW och kanske även till 4,5 kW. Det gäller att inte låta patronen värma mer än att returvattnet från radiatorerna håller sig under gränsen för vad pumpen tillåter på VPin. Blir det riktigt kallt får man ge sig och låta patronen ta över, men jag kan skicka ut över 50º på framledningen utan att pumpen stannar på det här sättet.

Edit: Det här innebär alltså att man inte låter framledningen nå börvärdet utan kommer att ligga några grader under, men värmen i huset minskar bara obetydligt om det inte blir svinkallt ute.
« Senast ändrad: 20 december 2012, 13:14:34 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #7 skrivet: 20 december 2012, 15:33:41 »
En enkel väg att få ner förbrukningen:

I inställningsmenyn, Sätt "Elpanna ºC" till 45º, och "Elpanna max kW" till 0.

Efter någon timma när pumpen går som den ska, kolla att varmvatten och värme funkar.
Blir det problem, öka patronen 1,5 kW i taget, men försök hålla den så lågt som möjligt.
Dåligt med varmvatten, använd funktionen "extra varmvatten" eller öka tempen på elpanna i inställningarna.

Det är ofarligt att prova, funkar det inte så gå tillbaks till ursprungliga inställningar.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad roberth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #8 skrivet: 20 december 2012, 17:49:32 »
Hej! Såhär såg det ut;
Jag ringde och pratade med en kille som håller på med pumpar han prata något om att jag kunde kolla hur många ggr kompressorn startat, vart gör jag det? det var väll för att se om det var kompressorn som packat ihop.

Driftinfo:
Ute -3
Rum 20,3 (20,0)
Panna 40 (55)
Framledn 38 (43)
Panna nedre 32 (48)
Hetgas 64
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut 32/30
Ute VP -3
Radiotorpump till
Eleffekt 7.5+0
Strömuttag 17(16)
shunt öppnar

Inställningar:
Rumsgivare ja
Elpanna 55
Elpanna max kW 9.0
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kW 6
Fördröjning shunt 180
Huvudsäkr 16
Extra VV 120
Extra VV elpanna 60
Fjärrstyrning NS

Min utetemp -15 gr


Robert

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #9 skrivet: 20 december 2012, 18:28:36 »
Det är elpatronen i övre pannan som drar 7,5 kW för tillfället. Eftersom du har 16 A huvudsäkrring ska du inte ha övre elpatronen ställd på mer än max 6 kW.
Sedan har du elpannan på 55ºC, varför elpatronen håller övre pannan på 55-58 grader.

Prova med att sätta elpannan till 45º och 1,5 kW och testa hur det blir med varmvattnet. Om du får problem med varmvattnet, så är det övre pannan (elpanna) som står för varmvattenhöjning, och du får öka tempen och ev effekten på elpannan.

I historisk driftinfo ser du hur många starter och timmar kompressorn har senaste dygnet, du ser också elpannans förbrukning i kWh där.
Försök att hålla så låg temp och effekt i elpannan som möjligt utan att det blir varmvattenproblem och försök att lär dig hur apparaterna funkar.
läs här:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad roberth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #10 skrivet: 20 december 2012, 18:40:41 »
Hej!

Var ner och ändrade pÃ¥  elpanna till 45 grader samt ändrade till 0 kw, det kanske var dumt av mig för när jag tittar pÃ¥ hur mÃ¥nga ggr kompressorn har slagit till senaste dygnet sÃ¥ stÃ¥r det 0ggr och det kan aldrig vara bra skulle jag tro... :(

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #11 skrivet: 20 december 2012, 18:46:26 »
Det är 10 minuters startfördröjning på pumpen. Vänta en kvart och se om den startar, gör den inte det, är det något fel och du får ändra tillbaka på pannan tills någon tittar på pumpen.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #12 skrivet: 20 december 2012, 18:47:43 »
Men pumpen har gått nyligen, det syns på inställningarna du skrev in nyss.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad roberth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #13 skrivet: 20 december 2012, 20:37:16 »
Vilken rad utläser du det pÃ¥?  om nu kompressorn gÃ¥r vad är den troliga orsakte till att det stÃ¥r 0 ggr pÃ¥ kompressorstart?
Nu har jag haft den nerställd på 0 el men då värmer den ej vattnet och tappar tempen på vattnet så har petat upp den till 1,5kwh

Nu efter 2 timmar ser det ut som följer;

Driftinfo:
Ute -3
Rum 20,1 (20,0)
Panna 19 (50)
Framledn 18 (43)
Panna nedre 17(48)
Hetgas 54
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut 17/16
Ute VP -3
Radiotorpump till
Eleffekt 1,5+0
Strömuttag 10(16)
shunt öppnar

Inställningar:
Rumsgivare ja
Elpanna 45
Elpanna max kW 1,5
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kW 6
Fördröjning shunt 180
Huvudsäkr 16
Extra VV 120
Extra VV elpanna 60
Fjärrstyrning NS

Min utetemp -15 gr


Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Ctc luft/vatten hög förbrukning
« Svar #14 skrivet: 20 december 2012, 20:54:53 »
Hej Roberth,

Se raden: Komp till (berättar att kompressorn går)

Ser ut som något fel eftersom det står:
VP in/ut 17/16 (<-- normalt skall det vara typ 40/44, om den håller på att värma).

Det kan dock vara en avfrostning, men isåfall har nog tempen gått ner rejält under avfrostningen. Kolla att vp in/ut stiger i något skede annars är det något fel.

Jag skulle nog börja undersöka lite nogrannare eller be någon som kan lite om värmepumpar om hjälp. Det verkar nog som din värmepump inte kanske fungerar som den skall.


1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!