Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kontinuerlig avfrostning 24 gÃ¥nger per dygn!  (läst 3846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bobbopp

  • Ej dignitär inom vp men väldigt nyfiken novis
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kontinuerlig avfrostning 24 gånger per dygn!
« skrivet: 06 mars 2010, 14:09:14 »
Hej ni alla på värmepumpsforumet! Jag är ny här och har som gäst tidigare följt många av era frågor och svar angående sådant som berör thermia atria optimum 8 kw eftersom jag själv installerat en sådan 26/2 2010. Har flera frågor om min nya anläggning, men vill börja lite så där försiktig.

Just nu har jag två huvudsakliga problem, konfunderingar. Det ena är att utedelen kör hela tiden på lågfläkt trots det varit under 12 grader de senaste två veckorna. Som jag ser det så leder det till att tillsats 1 och tillsats 2 går in för att stödja uppvärmning och tappvatten...för att lågfläkten inte orkar leverera inställda värden. Alltså ur mitt perspektiv inte rolig kostnadsökning.

Det andra problemet är: när många har problem med för lite avfrostningar så känner jag det tvärtom. Efter avläst elmätaren kontinuerligt och de värden som pumpen gått samt antalet avfrostningar under samma tid så har jag konstaterat följande.

509 kwh sedan installation (totalt inklusive hushållsel)
Beräknad hushållsel = 104 kwh (baserat på tidigare räkningar)
405 kwh i drift för anläggningen (uppskattningsvis)
= sammanlagt 182,5 timmar sedan installation
För perioden 26/2 kl. 16:30 till 6/2 kl. 7:00

Status:
138 värmepumpstimmar
Tillsats 1, 23 timmar
Tillsats 2, 6 timmar   
Varmvatten 43
Avfrostningar 178

Enligt ovan har jag kommit fram till att pumpen stått still 44,5 timmar, i minuter = 2670 dividerat med 178 avfrostningar = 15 minuter. Kontentan av det här är att värmepumpen går 45 minuter och sedan avfrostning 15 minuter och har hållit på konstant hela tiden sedan installationen! Varje gång jag tittat på statusen för avfrostningar så har det alltid stått mellan två avfrostningar 45 minuter.

Jag har varit och kollat i forumet för svar, ringt Thermia support i fredags och pratat med installatören samma dag. På supporten så vart antalet avfrostningar onormalt högt. Jag påpekade att det verkade som avfrostningar körs som ett slags fastlagd schema oavsett utetemperatur, men på supporten sade han bara att det säkert berodde på att givaren inte fungerade som den skulle. Jag ringde till installatören och påpekade att lågfläkten vart på konstant fastän den borde vara på högfläkt. (Hade tidigare trott att det vart normalt med lågfläkt vid viss temperatur fram till dess att supporten sa att den skulle stå på högfläkt och slå över till lågfläkt vid över 12 grader.) När jag ringde till installatören och påpekade om avfrostningsproblemet så nämnde han att han ringt till supporten och där hade man sagt att man inte behövde ha en givare utan förlita sig på utegivaren!

Summan av det hela är att jag känner att jag fått en högre förbrukning än vad jag förväntat. För det är väl så att lågfläkten har lett till fler antal tillsatstimmar än om det hade varit högfläkt från början. Antalet avfrostningar har lett till ökad varmvattenproduktion. Kan tilläggas att vi normalt inte förbrukar mycket varmvatten i vårt hushåll på fyra personer.

Det vore kul om någon vet vad som är problem och vad jag kan påtala till installatören som kommer på måndag. Det jag vet är att utegivaren måste flyttas eftersom morgonsolen påverkar utegivaren. Som ett exempel vår egna termometer stod det -6 grader och på displayen stod det samtidigt 11 plusgrader!

Tack på förhand
Dan
Familj bestÃ¥ende med tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥barn. Bor i en sutterängvilla i mexitegel byggt -75, 140 boendeyta och 98 i biarea, uppvärmning vattenburet med golvvärmeslingor ingjutna i betongplatta kompletterade med radiatorer och endast radiatorer i ovanvÃ¥ning. Bytt till treglas utom garagedelen -08, kompletterat med kryptongas  bottenvÃ¥ningen. Haft vanlig ctc elpanna fram till feb. -10, med Ã¥rsförbrukning sedan -05 med mellan 11 000 kwh till 12 500 kwh, och dÃ¥ endast med 6 radiatorer öppna i ovanvÃ¥ning kompletterat med 6 kubik ved vid kall väderlek. Installerat VP Thermia Atria Optimum 8 feb. -10, har hela värmesystemet igÃ¥ng förutom 5 radiatorer av totalt 18. Behöver numera bara myselda, istället som tidigare elda tvÃ¥ gÃ¥nger om dagen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kontinuerlig avfrostning 24 gånger per dygn!
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2010, 15:53:36 »
Som ett exempel vår egna termometer stod det -6 grader och på displayen stod det samtidigt 11 plusgrader!

Problemet är uppenbart, vet inte VP:n om att det är -6 ºC ute utan tror det är +11 ºC så funkar varken fläkt eller avfrotsning som de ska. Se till att få utegivaren bytt så kommer VP:n funka som den ska.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kontinuerlig avfrostning 24 gånger per dygn!
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2010, 17:08:55 »
HÃ¥ller med Carl.  Det är otroligt vimtigt att utegivaren visar rätt annars blir allt fel.

Utloggad bobbopp

  • Ej dignitär inom vp men väldigt nyfiken novis
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kontinuerlig avfrostning 24 gånger per dygn!
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2010, 17:56:19 »
Tack för svaren!

Tyvärr råkade jag nog ta ett extrem exempel. Det har under de senaste två veckorna varit max 6 grader, tror jag, givaren har fått varma morgonsolen på sig, därför har det blivit kraftig missvisad. Hur som helst, när det inte är soligt, så stämmer givaren relativt bra. Problemet är ändå att värmepumpen går på lågfläkt hela tiden, och att den frostar av efter varje 45 minuters drifttid.

Finns det nåt i menyn som går att påverka fläkthastigheten manuellt? Har ej sett det i displayen...

/Dan
Familj bestÃ¥ende med tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥barn. Bor i en sutterängvilla i mexitegel byggt -75, 140 boendeyta och 98 i biarea, uppvärmning vattenburet med golvvärmeslingor ingjutna i betongplatta kompletterade med radiatorer och endast radiatorer i ovanvÃ¥ning. Bytt till treglas utom garagedelen -08, kompletterat med kryptongas  bottenvÃ¥ningen. Haft vanlig ctc elpanna fram till feb. -10, med Ã¥rsförbrukning sedan -05 med mellan 11 000 kwh till 12 500 kwh, och dÃ¥ endast med 6 radiatorer öppna i ovanvÃ¥ning kompletterat med 6 kubik ved vid kall väderlek. Installerat VP Thermia Atria Optimum 8 feb. -10, har hela värmesystemet igÃ¥ng förutom 5 radiatorer av totalt 18. Behöver numera bara myselda, istället som tidigare elda tvÃ¥ gÃ¥nger om dagen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kontinuerlig avfrostning 24 gånger per dygn!
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2010, 18:55:04 »
Jag är inte så hemma på Atrian men i denna installationsanvisning så hittar du, förutom den vanliga avfrostningsmenyn, även installatörsmenyn för avfrostningar. Kolla om någon inställning avviker kraftigt från fabriksinställningarna (längst bak).

http://www.energicenter.com/downloads/atria-installtaion.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kontinuerlig avfrostning 24 gånger per dygn!
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2010, 19:21:39 »
Prova att köra den manuellt i H läge. Kan va att elektrikern inte fick till den kabeln.

Utloggad bobbopp

  • Ej dignitär inom vp men väldigt nyfiken novis
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kontinuerlig avfrostning 24 gånger per dygn!
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2010, 09:08:39 »
Tack än en gång för svaren!

Nu har min installatör varit här och kollat upp vad som var problemet. Installatören hade visst kopplat in givaren från början men ringt till supporten för vidare anvisning. Där hade dom sagt att den inte skulle kopplas in pga kvalitetsproblem. Hur som helst så hade datorn redan registrerat att en givare var inkopplad och utgått från det därav kördes den på lågfläkt tillföljd med många avfrostningar. Det bidrog i sin tur till fler timmar tillsats 1 och 2 samt uppvärmning av vatten var onormalt högt. Ny givare är beställd. Hur som helst så verkar maskinen fungera som den skall. /Dan

Familj bestÃ¥ende med tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥barn. Bor i en sutterängvilla i mexitegel byggt -75, 140 boendeyta och 98 i biarea, uppvärmning vattenburet med golvvärmeslingor ingjutna i betongplatta kompletterade med radiatorer och endast radiatorer i ovanvÃ¥ning. Bytt till treglas utom garagedelen -08, kompletterat med kryptongas  bottenvÃ¥ningen. Haft vanlig ctc elpanna fram till feb. -10, med Ã¥rsförbrukning sedan -05 med mellan 11 000 kwh till 12 500 kwh, och dÃ¥ endast med 6 radiatorer öppna i ovanvÃ¥ning kompletterat med 6 kubik ved vid kall väderlek. Installerat VP Thermia Atria Optimum 8 feb. -10, har hela värmesystemet igÃ¥ng förutom 5 radiatorer av totalt 18. Behöver numera bara myselda, istället som tidigare elda tvÃ¥ gÃ¥nger om dagen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!