Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal start/stopp?  (läst 11247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Antal start/stopp?
« Svar #15 skrivet: 26 februari 2012, 15:10:51 »
Varför skall man sänka kurvan med en tank installerad? Radiatorerna behöver väl fortfarande samma temperatur?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal start/stopp?
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2012, 17:11:29 »
Eftersom det är färre starter du är ute efter ska du koppla topp-botten och flytta ut framledningsgivaren till efter tanken. Det kommer göra stor skillnad men du kommert förmodligen få sänka kurvan lite.
Sen tycker iofs inte jag att du har för många starter idag men prova kan man alltid och alla är saliga i sin tro.
Om framlednings givaren flyttas till efter tanken och när vp har gjort en värmekörning och stänger kompressorn så ligger Gm på 0 hur blir det när värmen fortsätter levereras jo Gm hamnar antagligen på +100 för den räknar inte längre (tror ja) det blir fel på hela regleringen nej låt givaren sitta kvar där den sitter så får du en bra reglering som den är tänkt att fungera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Antal start/stopp?
« Svar #17 skrivet: 26 februari 2012, 17:16:34 »
Om man inte har problem med knäppningar utan bara vill ha större volym så tycker jag att volymförstoraren ska kopplas in på returen, värmeförlusterna i volymtanken blir mindre då (lägre temp).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal start/stopp?
« Svar #18 skrivet: 26 februari 2012, 17:25:41 »
Det blir nog inte mycket i förluster jag körde min 175 liters tank utan isolering men returen funkar ju lika bra så varför inte kanske en fördel om man har nån radiator med lite för mycket flöde genom Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Antal start/stopp?
« Svar #19 skrivet: 26 februari 2012, 19:54:57 »
Varför skall man sänka kurvan med en tank installerad? Radiatorerna behöver väl fortfarande samma temperatur?
Av precis den anledningen som Smurfen skriver om ovan. Integralen kommer att ligga på max ett tag och därför får man kompensera detta med en något lägre kurva.
Jag körde så i början och det fungerar hur bra som helst om man är ute efter färre, längre körningar. Vilket jag uppfattat att ts vill åstadkomma.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal start/stopp?
« Svar #20 skrivet: 26 februari 2012, 19:57:32 »
Men då är det väl bättre att låta givaren sitta kvar på sin ordinare plats så funkar regleringen som den ska *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Antal start/stopp?
« Svar #21 skrivet: 26 februari 2012, 20:07:06 »
Men då är det väl bättre att låta givaren sitta kvar på sin ordinare plats så funkar regleringen som den ska *vinkar*
Vad tillför tanken då i ett start/stopp hänseende?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal start/stopp?
« Svar #22 skrivet: 26 februari 2012, 20:33:01 »
Det tar betydligt mycket längre tid innan returen stiger och håller därmed nere framledningen så vp kommer att gå längre eller köra med jämnare framledning beroende på Gm inställning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Antal start/stopp?
« Svar #23 skrivet: 26 februari 2012, 21:45:42 »
Ja, mitt mål är färre starter och längre körningar...

Men jag är lite kluven med tanke på de olika förslag som jag fått...
Nån annan som har gjort precis de jag vill göra? Att uppnå färre starter och längre körningstider och fått bra resultat?

Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal start/stopp?
« Svar #24 skrivet: 26 februari 2012, 21:58:57 »
japp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Antal start/stopp?
« Svar #25 skrivet: 26 februari 2012, 22:03:39 »
Smurfen, hur kopplade du din?
Nån bild på anläggningen?

Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Antal start/stopp?
« Svar #26 skrivet: 26 februari 2012, 22:13:35 »
Ja, mitt mål är färre starter och längre körningar...

Men jag är lite kluven med tanke på de olika förslag som jag fått...
Nån annan som har gjort precis de jag vill göra? Att uppnå färre starter och längre körningstider och fått bra resultat?

Andreas
Japp.
Helt valbart antal starter mellan 5 och 30 om dagen med bibehållen värmekomfort. Kör nu på integralstart -20 och har ca 14 starter/dygn.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal start/stopp?
« Svar #27 skrivet: 26 februari 2012, 22:19:47 »
Min tank var kopplad som knäpptank vbut från vp till toppen på tanken och ut till rad från botten tanken var på 175 liter och det satt en slinga i tanken som förvärmde vv. Men den tanken är bortkopplad i dag för jag har dockat in vp med acktankarna som hör till vedpannan som satt här sedan tidigare men det funkade kanon med tanken inkopplad. har du inga problem med knäppningar i dag spelar det ingen roll hur du kopplar du kan sätta den på returen om du vill om det funkar bättre för rördragningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Antal start/stopp?
« Svar #28 skrivet: 26 februari 2012, 23:01:34 »
En tank kommer minska antalet starter. Om vi pratar om en volymtank/knäpptank så skapar ju den som en bubbla på framledningen som är full av vatten. Om vattnet i den bubblan är 20 grader, vi säger att hela radiatorsystemet för stunden håller 20 grader i sitt vatten, och du trycker in en liter 50c vatten i tanken/bubblan så kommer inte en liter 50c vatten komma ut ur tanken/bubblan och ut till radiatorerna.

energin försvinner inte, så klart, men den späds ut - och därigenom måste värmepumpen värma en större volym vatten. Det är samma mängd energi som går ut men i och med att det är mer vatten som måste värmas så kommer körningen ta längre tid och systemet kommer även klara sig en längre tid innan nästa körning då den ju har värmt upp mer vatten än utan tank.

Den ger också fördelen att den jämnar ut snabba temperaturförändringar, såsom CarlN beskrev, exempelvis direkt efter en VV körning när väldigt varmt (65c) vatten sipprar ut när den vrider tillbaks till värmedrift.

Det är så att säga den enklaste typen av tankkoppling. Därutöver finns ju arbets/buffert/acktankar av olika slag.



Om man har en sådan volymtank och flyttar ut framledningsgivaren så kommer man få ännu större effekt (inte värmeeffekt i kW utan större skillnad mot innan tanken) . Detta då värmepumpen bara känner till den värme som skickas ut FRÅN tanken till radiatorerna, dvs det utspädda vattnet. I stället för från värmepumpen TILL tanken (ej utspätt). Reglerdatorn kommer så klart fungera utmärkt även om man flyttar ut givaren men däremot kanske de inställningar man hade innan man flyttade ut givaren helt plötsligt är för extrema.

Huruvida kurvan därmed mÃ¥ste justeras är inget jag vÃ¥gar skriva under pÃ¥. Jag mins inte pÃ¥ rak arm exakt hur det blir. Däremot kommer du säkerligen behöva justera tillbaks, och kanske lite till, ditt startvärde för start i gradminuter till nÃ¥got i linje med fabriksinställningen. 

Men det kan så att säga vara värt att notera att reglerdatorn fungerar utmärkt även i detta läge, så inga missförstånd uppstår.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal start/stopp?
« Svar #29 skrivet: 26 februari 2012, 23:11:24 »
Hur kan reglerdatorn fungera utmärkt när gm står på +100 en längre tid efter kompressor stopp Sc:,h mycket bättre att låta den sitta kvar och öka på gm om man vill ha långa gångtider.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!