Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air  (läst 7454 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
Har idag kört igång min anläggning med ecoel-ecoair 107. Har ett par frågor:

Har två små element som inte vill bli varma.Dom satt i anslutning till det gamla pannrummet,så dom har inte varit på på flera år.Har tagit bort termostaterna,så dom verkar inte ha hängt sig.Har luftat oxå. Vad kan man mer göra.

Bör man ändra några inställnigar i menyn,i så fall vad?
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #1 skrivet: 02 april 2008, 00:57:08 »
En fråga till :)

I menyn står det att vp ska gå ner till -10. Varför är inte -15 fabriksinställt? ???
Kom gärna med förslag på förbättringar i menyn..
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #2 skrivet: 02 april 2008, 07:50:11 »
Har två små element som inte vill bli varma.Dom satt i anslutning till det gamla pannrummet,så dom har inte varit på på flera år.Har tagit bort termostaterna,så dom verkar inte ha hängt sig.Har luftat oxå. Vad kan man mer göra.

Den lilla piggen på ventilen kan ha hängt sig, knacka lite på själva ventilen eller dra FÖRSIKTIGT i piggen med en tång (den kan lossna om man tar i).

Nästa steg är att stänga alla andra radiatorer och försöka tvinga flödet genom de krånglande radiatorerna.
« Senast ändrad: 02 april 2008, 07:53:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #3 skrivet: 02 april 2008, 09:10:05 »
Hej

Det går att ändra hur långt ner pumpen ska gå, det är bara att ändra -10 till -15. För övrigt kan du läsa detta och se om det är något som ger dig något:

Pannan styrs av inställd värmekurva och temperaturgivare ute och eventuell innegivare. Framledningens börvärde bestäms av inställd värmekurva tillsammans med temperaturgivarna. Styrenheten sätter övre pannans börvärde till framledningens börvärde + 7 grader, och nedre pannans börvärde till framledningens börvärde + 5 grader. Eftersom allt styrs av huskurvan, gäller det att ställa in denna så bra som möjligt. OBS! om elpatronernas inställda värde är högre än börvärdet enligt ovan, så är det elpatronernas värde som blir börvärde.

Värmepumpen arbetar normalt mellan nedre pannans börvärde och framledningens börvärde. Den stoppar då nedre pannans börvärde nås och startar igen när temperaturen sjunkit 5 grader till framledningens börvärde. Var fjärde start sätts dock börvärdet för nedre pannan till 55 grader, utom vid sommardrift då nedre pannan värms till 55 grader varje start.

Det går att ändra pumpens arbetsområde genom att gå in i fabriksinställningarna och ändra ”Diff start/stopp”. Då ändrar man nedre pannans börvärde i förhållande till framledningens börvärde, det är förinställt till 5 grader, ändrar man till exempelvis 6 grader, så kommer nedre pannans börvärde att sättas till framledningens börvärde + 6 grader. Pumpen kommer då att gå lite längre varje gång och antalet starter kommer att minska något. Om man ökar ”Diff start/stopp”, så ökas alltså börvärdet lika mycket för nedre pannan.

Elpatronen i nedre pannan är automatiskt bortkopplad så länge värmepumpen är tillkopplad, den kopplas bara in om det blir så kallt att värmepumpen kopplas bort, eller om man väljer bort den manuellt i inställningsmenyn.

Övre pannans elpatron kopplas in om värmepumpen inte kan hålla temperaturen 7 grader över framledningens börvärde eller om temperaturen sjunker under det inställda värdet för övre pannans elpatron i inställningsmenyn.

En hyfsad inställning av pannan när man ställt in värmekurvan borde vara att sätta övre pannan till 44-45 grader, och undre pannan till 50 grader. Då kommer inte elpatronen att kopplas in så länge framledningens börvärde håller sig under 45 grader, pumpen håller normalt temperaturen till 50-51 grader i övre pannan. Nedre patronen går ju bara in om det blir så kallt att pumpen kopplas bort och då kan 50 grader vara lagom, och övre elpatronen går in automatiskt om framledningen behöver högre temperatur än vad pumpen klarar av.

Det som kan hända, när man sätter ner värdet på övre elpatronen är, att man kan få problem med varmvattnet, i så fall får man antingen höja temperaturen i övre pannan något eller gå in i menyn och använda inställningarna för extra varmvatten.

Under inställningar av husparametrar bör man ställa ”Min framledning” så låg som möjligt, helst från, och ”Max framledning” så högt att den ligger en bra bit över den högsta temperaturen man behöver på framledningen, och alltså låta systemet sköta framledningstemperaturerna. Att begränsa framledningstemperaturen här ska man bara göra om man har goda skäl till det, exempelvis vid golvvärme.

Har man ett lågtemperatursystem där framledningen klarar sig med 40 grader vid minus 15 grader ute, kommer pannan inte att spetsa med elpatronen så länge pumpen klarar husets effektbehov. Behöver man 50 grader på framledningen vi minus 15 ute, kommer elpatronen att kopplas in tidigare och om framledningen kräver 60 grader, så kommer elpatronen att kopplas in ännu oftare. Men om pannan exempelvis skulle använda 1000 kWh under ett år för att spetsa framledningstemperaturen, så skulle pumpen använt 400 kWh för att ge samma värme, så förlusten för spetsen är 600 kWh under ett år.

Vet man att man aldrig behöver mer än 45-50 grader på framledningen, kan man testa att koppla bort elpatronen i övre pannan, blir det problem är det bara att koppla till den igen. Det kan vara en idé under sommarhalvåret i alla fall. Jag behöver ganska hög framledningstemperatur när det är som kallast, men jag har elpatronen bortkopplad så länge utetemperaturen ligger på plus och ner till någon minusgrad, sedan måste jag koppla in patronen för att få tillräcklig värme i huset. Man kopplar bort patronen genom att sätta effekten till noll i inställningsmenyn och kopplar in den igen genom att välja ursprungseffekten, 6 kW för min del, det hänger på vilken storlek man har på säkringarna.

//Ronnie

edit: lagt till lite förtydligande.
« Senast ändrad: 02 april 2008, 20:17:04 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #4 skrivet: 02 april 2008, 12:40:14 »
Hej Ronnie! tackar ödmjukasts för genomgången! Du förklarar så t.o.m ewn annan begriper lite... Du skrev att övre pannans börvärde är = framledningens börvärde+7 grader,men vad jag kan se så är min övre pannas bör värde 50 hela tiden. Var det inte detta som skulle sänkas till 44-45 grader,eller varför behövs det om det ändras automatiskt efter framledningen börvärde+ 7 grader? Förstår du vad jag menar?
Sä här se det ut under aktuell drifinfo:

Ute 6 grader
Rum 22 (21,5)
Panna  51(50)
Framledn. 30(30)
Panna Nedre 36 (40)
" Styrenheten sätter övre pannans börvärde till framledningens börvärde + 7 grader, och nedre pannans börvärde till framledningens börvärde + 5 grader". Skulle inte börvärdet inom parantes för övre panna ligga på framledning+7 grader,dvs 37?
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #5 skrivet: 02 april 2008, 12:42:24 »
Såg även under historik att jag haft elspets 8 kwh, fast det inte varit under 6 grader ute. Kan det vara att den nyss satts i drift,har ju bara gått 20 tim.
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #6 skrivet: 02 april 2008, 12:50:08 »
Hej igen

Jag tror att du får vänta något dygn innan du kollar dina värden. Systemet kör in sig under något dygn ( 72 tim? ) efter en nyinstallation, det är ju kallt vatten i hela systemet om man bytt pannan. Kolla om det inte står något i boken om inkörning.

Du får nog vänta något dygn och se vad som händer.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #7 skrivet: 02 april 2008, 13:01:28 »
Så kan detr nog vara..men stämmer det att värdet inom parantes på Panna ska vara framledningens börvärde + 7 grder,i detta fall 37,och nedre pannas börvärde 35?
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #8 skrivet: 02 april 2008, 13:11:00 »
Ja det stämmer. Möjligen kan elpatronens inställda värde ställa till det, det är jag osäker på, men mina värden ligger alltid så.

Jag tror att du måste vänta något dygn och se vad som händer. Jag har för mig att elpatronen går hela tiden under inkörningen.


//Ronnie

ändrat stavfel
« Senast ändrad: 02 april 2008, 14:57:18 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #9 skrivet: 02 april 2008, 15:19:22 »
Hej

kollade lite på min panna. Om jag sätter elpatron övre till 55º, så blir börvärdet 55º. Det är alltså så att om patronernas inställda värde är högre än vad framledningen kräver (+5 resp +7) så är det elpatronernas värde som blir börvärde.

Tittar man på dina värden, så verkar nedre patron ställd på 40º och övre på 50º grader, och då blir dessa börvärden. Jag har för mig att jag sett någonstans att pannan går på patronerna under inkörningen i 72 timmar.

Jag ändrade det jag skrev om pannan ovan osckså så att det här kom med.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #10 skrivet: 02 april 2008, 16:10:14 »
ok..var ändrar du elpatronernas inställning då?

Hittade felen på elementen.Dom var avstängda i ventilen längst ner på anslutningen,pga att pannan tidigare värmde detta utrymme
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #11 skrivet: 02 april 2008, 16:13:30 »
elpatronerna verkar inte gå hela tiden under inmkörningstiden,utan bara någon gång tillfälligt.Jag avvakter tills 72 timmar gått,och se om det kommer fler frågor..det gör det säkert.. mycket att lära sig :D
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #12 skrivet: 02 april 2008, 16:32:36 »
ok..var ändrar du elpatronernas inställning då?


Under "Avancerat hittar du "Inställningar", där kan du sätta temp och effekt på patronerna. Sätter du effekten till noll så är patronen bortkopplad. Nedre patronen är "borta" när EcoAir är tillkopplad, så den kan du bortse ifrån.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #13 skrivet: 02 april 2008, 19:00:14 »
Jaha,så värdet du uppgav innan för övre pannan 44-45 grader är inställnigar för elpatronerna. Det värdet har med andra ord ingen betydelse om mna har stängt av elpatronerna,för då blir väl övre pannans börvärde=framlednings börvärde + 7 grader. Har jag fatta rätt?
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Då var det igång!! Optimera inställningarna? ecoel-air
« Svar #14 skrivet: 02 april 2008, 19:15:36 »
Provade att stänga av elpatronerna,men övre pannans börvärde låg ändå kvar på 47 grader,(framledningstemp.26 grder).Sänkte jag däremot övre panna till 30,så visar börvärdet 33,vilket motsvarar det du sade dvs framledning +7 grader.Visar ditt börvärde för övre pannan ditt inställda värde på 45,eller visar den framledning +7?
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!