Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Eco air polar  (läst 2409 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miwu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsintresse
CTC Eco air polar
« skrivet: 24 februari 2009, 22:04:32 »
Är det någon som har erfarenhet utav den nya polar version? Frågan är om den är värd prisskillnaden!
Funderar på att uppgradera mej till luft/vatten och byta ut allt annat i huset förutom mitt FTX system.
CTC skulle passa mej perfekt, passar bra in, behöver just den höjden.

Villa 170kvm 2 plan i Stockholm, nyinstallerad Nibe F750 + Tilluftsmodulen SAM40.

Utloggad miwu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsintresse
SV: CTC Eco air polar
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2009, 21:42:57 »
Stockholm
Villa 170kvm 2 plan i Stockholm, nyinstallerad Nibe F750 + Tilluftsmodulen SAM40.

Utloggad Znarkozy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuwait
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: CTC Eco air polar
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2009, 10:04:35 »
Det är ett bra alternativ. Du behöver inte lika mycket elspets när det är kallt. (förutsatt att du inte köper för liten pump)
Novis

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Eco air polar
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2009, 10:46:23 »
Hej

Det är tveksamt, hur ofta har ni 10-15 grader kallt i Stockholm.
Det är först då som det är någon vits med polarmodellen.

Behöver du 40-50 grader på framledningen vid noll grader ute, går ingen av dom ner till -15º ute.
Då stannar båda pga för hög temp på retruren.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Znarkozy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kuwait
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: CTC Eco air polar
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2009, 20:12:17 »
Finns en poäng om du kör på max VP hela tiden. Sen har du fördelar med låga hetgasen...långsiktigt.
Novis

Utloggad miwu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsintresse
SV: CTC Eco air polar
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2009, 21:53:47 »
Hm.. Euronom verkar intressant också. Ska titta närmare på den. Såg att själva inomhusenheten skulle kunna passa. Jag har en maxhöjd på ca 170-180 för själva pannan. Har diverse annat ovanför, vilket blir oerhört dyrt att dra om (avlopp m.m.)
Syftet är att hitta en ekonomisk riktig luft/vatten värmepump med tillhörande panna.
Jag tycker den vanliga 107 verkar vara lagom. Idag skulle jag förbruka ca 24000kwh med enbart el, nu har jag 2 st luft/luft som går parallellt med elpannan och jag hamnar på 17500kwh. Bägge luft/luft skall skrotas inom kort (säsongen ut). Var en förlustaffär (dålig kvalitet).
Polar version rent teknisk när jag tittar på CTC tekniska information ger inte så mycket mer. Vad jag tänkte var om den kunde köra mer på v-pumpen och mycket mindre spetsvärme det var tanken. Prisskillnaden verkar vara ca 4000kr mer för polarversionen, så då är frågan. Euronom vet jag ej ännu.
Villa 170kvm 2 plan i Stockholm, nyinstallerad Nibe F750 + Tilluftsmodulen SAM40.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Eco air polar
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2009, 23:47:57 »
Hej

EcoEl 1550 har huvudmått 600x619x1547. Med fötter och lite sarger upptill är höjden till framkant ca 1690, kolla måtten på ctc´s websida.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad miwu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsintresse
SV: CTC Eco air polar
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2009, 09:10:09 »
EcoEl 1550 passar utmärkt, tillsammans med...
Men skall man köpa en 105 eller 107a? 105 räcker enligt uppgift. Polar version finns bara som 107 som minst.
Jo, jag har dag/natt taxa, min tanke är att "pressa upp maskinen med VP" så mycket det går under natten för att sedan låta den värmen nyttjas under dagen (del av åtminstone). Eller åtminstone varmvattnet. Jag vill använda spetsvärmen (elpatron) så lite som möjligt. Går detta? Jag kollade lite på CTC hemsida och förstod, ja i praktiken, men...verkligheten?
Någon som kan rekommedera en bra installatör, självklart prisvärd som finns kvar även imorgon och övermorgon (seriöst företag).
Villa 170kvm 2 plan i Stockholm, nyinstallerad Nibe F750 + Tilluftsmodulen SAM40.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!