Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?  (läst 9533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« skrivet: 03 oktober 2004, 22:44:25 »
Tjena allihopa.....

Tre av varandra oberoende bekanta har pÃ¥ sista tiden uttryckt sina farhÃ¥gor när det gäller varmvattentemperaturen och möjligheten till uppkomst av bakteriehärdar.  

Enligt mina bekanta måste man upp i över 65 grader för att vara på den säkra sidan....... å så har även jag lärt mig nån gång....

......men jag fick också lära mig att det krävs ett stillastående vatten och med två döttrar i familjen så lär inte det bli något normalläge i min vv-tank.

SÃ¥, hur ligger det till egentligen?


HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2004, 22:56:33 »
Sök på Legionella. Bla här. Glöm då inte att ändra antalet dagar till 999 eller så.

Eller om du inte orkar http://www.boverket.se/novo/filelib/nedladdn/legr.pdf
« Senast ändrad: 03 oktober 2004, 22:59:33 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Kristian

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2004, 23:15:17 »
Helt rätt vad det gäller bakterietillväxt...
Och de bakterier som är vanligast är de som orsakar legionärssjukan (legionella)
Legionella trivs bäst just vid 50-55 grader
(om jag inte minns helt fel... kan varit vid något lägre temp)

Ofta brukar det inte vara några problem. men det beror helt och hållet på imunförsvaret hor den person som blir smittad ifall det få förödande konsekvenser.
tyvärr så är det ofta så att det förekommer legionella på väldigt många ställen...sjukhus mm...men friska personer drabbas sällan.

Men det räcker inte bara med att förhindra stillastående vatten om du vill förhindra detta... du måste även öka temperaturen för att du skall vara på den säkra sidan att just tillväxten av legionella upphör.

Stillastående vatten är det sällan i vvb..utan det vanligaste problemet är när man bygger om i rörsystemet och proppar gamla avstick som inte längre är tänkta att användas.

Det är just detta man just nu bygger om i alla sveriges sjukhus... dvs tar bort avstick som inte längre används..
Regeln är oftast att ett avstick från en huvudledning får inte vara längre än 2xdiametern.

Det flesta värmepumpar idag har en inställningsmöjlighet att vid jämna mellanrum öka temperaturen till 65 grader.

Jag vill påstå att många personer är "dumsnåla" och vill spara några extra timmars el-patronsdrift för att spara några kronor.

Men det finns å andra sidan nästan inga sjukdomsfall som inträffat i privatbostäer typ villor mm...dock har det hänt i hyreshus och större inrättningar.

/Kristian

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2004, 23:34:23 »
Nja vid 55 dör dom rätt snabbt eller hur!? 1-2 minuter??

Ska man va riktigt kinkig räcker inte temphöjning, dom kan även leva i tex duschhuvudet, men lugn fullt frisk med normal vv installation då är det ingen fara!!

Obs man ska naturligtvis använda "legionellafunktionen" temphöjning av VVB tex var 14 dag ( fabriksinst) från tex Nibe o Thermia.
Men dom törs inte kalla det Legionellafunktion.

Det skulle inte va så dumt med tex en signal vid temphöjningen, hörde man det kunde man ju passa på att spola ur ledningarna oxå!?

Att se till att tex extra vv-beredare är bortkopplad när den inte används kan däremot vara väldigt viktigt (stoppkran på varma sidan nära vv ledningen)
Volymer med stillastående vv SKALL inte förekomma.
Även som nämnts proppade stick som lämnas ibland vid ombyggnader, kan va förödande.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2004, 10:53:12 »

Citera
Nja vid 55 dör dom rätt snabbt eller hur!? 1-2 minuter??


Enligt boverket tar det timmar vid 50 grader och 10 minuter vid 60 grader...

Boverket rekommenderar också minst 60 grader i vv-beredaren...

Citera
Obs man ska naturligtvis använda "legionellafunktionen" temphöjning av VVB tex var 14 dag ( fabriksinst) från tex Nibe o Thermia.
Men dom törs inte kalla det Legionellafunktion.


Är det därför den funktionen finns? Funderade ett tag på hur många som periodiserat sitt badande...... ;)

Men lite allvarligt,
.... om jag förstått debatten rätt så är risken normalt liten.
....om man nyttjar den temporära höjningen med jämna mellanrum (var 14:e dag??) så är risken minimal.
....om man dessutom spolar ur systemet så är risken försumbar.

medhåll eller mothugg?


HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2004, 11:38:00 »
Nu börjar jag få fjärilar i magen. :(
Jag har installerat en Vp i mitt gamla föräldrahem. Vi är där väldigt sporadiskt, detta inebär att vattnet kommer att stå stilla kanske flera månader i sträck mellan besöken där.
Hur förhindrar man att dessa små hemskheter kan sprida sig under sådana omständigheter??



Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2004, 16:23:53 »
Det är inget stort problem och bör inte föranleda fjärilar. Problemet kan förekomma även med en konventionell varmvattenbereddare om temperaturen står lågt.

Vad man kan göra för att minska risken är att någon gång per månad höja temperaturen till varmvattnet, så minskas risken vad avser bakterietillväxt i varmvattenberedaren till värmepumpen.

Notera att det är viktigt att även på det kallaste stället på rörslingan värms upp genom spolning av varmvatten, det vill säga, även kranar och duschmunstycke.

Den som är mycket orolig kan ha tappvarmvattenvärmning genom en slinga istället för i förrådsberedare i ackumulatortanken till värmepumpen samt därefter en konventionell extern varmvattenberedare. Genomströmningen blir så stor i en slinga att risken för påväxt blir ytterst liten.

Dock att rören som alltid måste spolas varma med visst mellanrum.

Om Nibepumpen har så kallad legionellafunktion är det tillräckligt.


admin

  • Gäst
admin
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2004, 16:41:06 »
Av kunskap blir man klok...

Jag spolar "alltid" ur (om jag inte med säkerhet vet att ledningarna används flitigt) vattenledningar som jag avser nyttja, detta oavsett om det är en kallvattenledning eller en varmvattenledning.

t.ex. i bastun som inte används mer än någon eller några gånger/månad är jag noga med att spola ut ledningen innan vi dricker vattnet eller använder det till att kasta på kaminen, även om den bara är en kallvattenledning.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2004, 16:46:41 »
Kan bara säga att det inte finns något dokumenterat fall av Legionella i en villa.
Det e lika mycket prat om detta som om antalet start o stopp ;)

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2004, 18:08:53 »
 :o  Hoppsan...när jag monterade ned biden och kaklade pÃ¥ golv och väggar sÃ¥ pluggade jag varm och kallt vatten i väggen och gjorde en liten snygg kakel lÃ¥da över dom.
betyder att där står VV samt KV stilla i dom PLASTRÖREN ändå in till pannrummet och NIBE Vp...är dä inge bra de då..ur bakteriesynpunkt. Dom går väl att skruva ur i fördelningsröret på matninssidan...detta är ju dricksvattensidan

polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

admin

  • Gäst
admin
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2004, 18:44:57 »
Citera
Tre av varandra oberoende bekanta har pÃ¥ sista tiden uttryckt sina farhÃ¥gor när det gäller varmvattentemperaturen och möjligheten till uppkomst av bakteriehärdar.  

Dom är bara avundsjuka, det är en sjuka som är allvarligare än risken för legionella.

Citera
Hoppsan...när jag monterade ned biden och kaklade på golv och väggar så pluggade jag varm och kallt vatten i väggen och gjorde en liten snygg kakel låda över dom.
betyder att där står VV samt KV stilla i dom PLASTRÖREN ändå in till pannrummet och NIBE Vp...är dä inge bra de då..ur bakteriesynpunkt. Dom går väl att skruva ur i fördelningsröret på matninssidan...detta är ju dricksvattensidan

Det tycker jag att du skall göra, behöver du dem senare så går det ju att koppla in dem igen.

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:55 gradigt varmvatten v.s. bakterier?
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2004, 20:01:19 »
Citera
Dom är bara avundsjuka, det är en sjuka som är allvarligare än risken för legionella.

Skulle tro det också, å även om vår årsmedeltemperatur är hyggligt hög här nere så lär den inte bita på den sjuka som kommer bryta ut när väl mina grejor börjar tuffa igång... ;)

...finns nog bara ett sätt för dom stackarna att klara sig och det är att vaccinera sig med en egen vp.   ;D ;D ;D


HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!