Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)  (läst 6089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« skrivet: 16 november 2004, 21:06:57 »
Men samtidigt inte för stor heller ::)

Hur räknar jag ut vad jag ska ha för pump??? Själv har jag kommit fram till detta.

Konverteringen till vattensystem (På börjas snart).
Alla elementen är dimensionerade efter ett
effektbehov 65 W per m2.

td 30, 55/45/20 tror jag (Korado element).
Plus lite överdimensionerade:)

Huset är på 180 m2 i uppvärmd yta (innan konvertering 150) Byggt 1976. Plus att jag har ett uterum som jag vill kunna värma ibland (men det behövs väl inte tas med i beräkningen??)

Då gjorde jag av med 25 000 kwh i värme/ vv på 150 m2.

Eftersom det var ok att lägga kollektorslangen på infarten får jag ihop nästan 500m.

Ska jag ta t ex 40 watt per m2??? det ger 7.2 kw.
Ska då pumpen vara på 7 kw ca?? Eller är 40 watt per m2 för lite??? Bor i södra sverige....

Eller är jag ute och seglar så det står härliga till... ::)

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

admin

  • Gäst
admin
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #1 skrivet: 17 november 2004, 00:03:06 »
Jag tror att du är rätt ute!

Bra jobbat.

Går du på en större pump så får du högre framledningstemp och sämre verkningsgrad. Jag tror en 7 kW:are blir bra för dig.

När det gäller dimensioneringen av radiatorerna... lägg till några W/m2 om rummet har två ytterväggar, eller många stora fönster.
Har du kollat om du har lika mycket isolering i ekonomidelen... om ej, så kan du behöva lite större radiatorer där med.

Lycka till!

/Rickard
« Senast ändrad: 17 november 2004, 00:06:06 av Rickard »

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #2 skrivet: 17 november 2004, 09:37:54 »
Rickard: Tackar, men hade det inte varit för ditt forum så hade man ju inte haft en susning om hur man skulle räknat....

Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

admin

  • Gäst
admin
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #3 skrivet: 17 november 2004, 21:07:59 »
 :-[ (rodnar)

Tack!

Morgan

  • Gäst
Morgan
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #4 skrivet: 18 november 2004, 10:16:19 »
Citera
Går du på en större pump så får du högre framledningstemp och sämre verkningsgrad

Jag är helt ny på detta med pumpar men har en liten fråga.

Hur hänger det som Rickard sade ovan att större pump ger högre framledningstemp. Man får väl samma framledningstemp oavsett om man har en 5 eller 11 kW pump?

Sedan är jag lite undrande till detta att man ska ha så långa gångtider som möjligt. Är det inte ur energisynpunkt bättre att värma upp vattnet fort än att det ska ta lång tid? Pumpen drar väl en hel del under värmeproduktionen?

admin

  • Gäst
admin
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #5 skrivet: 18 november 2004, 10:30:41 »
En värmepump går alltid (när kompressorn går) med samma (full) uteffekt, detta gör i sin tur att ju större värmepump man köper desto högre kommer radiator-systemtemperaturen att bli.

Värmepumpens verkningsgrad hänger till mycket stor del samman med vid vilken framledningstemperatur som värmepumpen får arbeta. En skillnad i verkningsgrad på 30% är inte ovanlig om du ändrar framledningstemperaturen från 35 till 50 grader.

Höga framledningstemperaturer får man om man har "för" stor värmepump = radiatorerna kan inte göra av med all effekt som värmepumpen ger vid så låga framledningstemperaturer som man önskar.

Eller, om man låter termostater stypa tillförseln till radiatorerna och värmepumpens reglerdator drar på för att försöka värma huset.

Fler fundreringar?

Fråga på!

/Rickard

morgan

  • Gäst
morgan
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #6 skrivet: 18 november 2004, 10:53:52 »
Jag måste nog vara lite trög eller något sådant.. :)

På vilket sätt skulle framledningstempen bli högre med en större pump? Den slår ju ifrån när returtempen når önskat värde?

Det borde ju bara gå fortare att nå önskad returtemp med en större pump. Gångtiderna blir ju kortare och eventuellt blir det fler start och stopp än med en liten pump som kanske måste jobba hela tiden för att kunna bibehålla rätt temp.


Att gångtiderna är korta är väl ingen nackdel ur elförbrukningssynpunkt?


admin

  • Gäst
admin
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #7 skrivet: 18 november 2004, 13:34:11 »
På så sätt har du rätt, en stor pump kan mycket väl fungera bra - om man accepterar väligt många starter/dygn. Riktigt hur stor påverkan starterna har verkar det inte vara någon som med säkerhet vet, men man kan anta att det inte är någon fördel.

T.ex. så har nibe 20 minuter som kortaste stopptid - förmodligen för att skona kompressorn.

I vissa värmepumpar stannar värmepumpen vid en viss av dig bestämd returtemp, men inte i alla.

De som arbetar med gradminutreglering arbetar "runt" det av regleratorn uträknade börvärdet, detta ger många gånger längre drift/stilleståndstider och i ett sånt system skulle en stor värmepump få arbeta med relativt höga framledningstemperaturer under viss tid.

Det optimala är att ha en värmepump som täcker hela husets uppvärmningsbehov utan att radiator/golvvärmesystemet behöver ha en högre temp än max 40 grader. Ju lägre framledningstemp som klara av att värma huset även under årets kallaste dagar desto bättre.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #8 skrivet: 19 november 2004, 09:54:13 »
Hej igen!!!

Hur många minus grader utan eltillskott borde denna anläggningen klara, hur räknar man ut det???

/Glenn

Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #9 skrivet: 19 november 2004, 10:36:09 »
Lite snålt med utgångsdata men i princip räknar man så här:

Värmebehov efter utbyggnad antas till 27 000 kWh för ett normalÃ¥r.  

Antalet graddagar för orten: 3800 (jag gissar här, har för mig att det är 3870 för Stockholm, använd värdet för din ort om du vill ha ett bättre resultat).

Husets effektbehov: 27000/(24x3800) = 0,30 kW/grad.

7 kW räcker alltså för att hålla huset ca 23 grader varmare än utomhustemperaturen (7/0,3 = 23,3). Hushållsel och de som bor i huset ger uppvärmning motsvarande några grader till. Skulle tro att pumpen och övriga värmekällor klarar av att hålla 20 grader inne vid -5 ute.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #10 skrivet: 19 november 2004, 11:00:57 »
En nackdel med en pump med hög uteffekt är att den startar relativt ofta och att stilleståndstiderna blir relativt långa vid låglast , t ex vid temperaturer över 3 grader.
Åtminstånde jag upplever att klimatet ibland känns otrevligt under stilleståndsperioderna trots att rumstempen är tämligen konstant. Men så har vi ett 60-talshus och själv har jag kommit till den åldern då man inte längre är så varmblodig som när man var 30...
Bilden http://w1.318.telia.com/~u31807324/styr2_B31_P30_U04.gif ger ett exempel pÃ¥ temperaturvariationerna när det var + 4 ute. Och dÃ¥ har jag en ur stillestÃ¥ndssynpunkt gynnsam pump som klarar värmningen till nÃ¥gon minusgrad pÃ¥ bara en kompressor (I natt var det vindstilla och -5, dÃ¥ gick systemet utan pauser pÃ¥ en kompressor, 4 KW. Blir det  smällkallt sÃ¥ bör pumpens bÃ¥da kompressorer leverera drygt 7 kW vid den adÃ¥ aktuella höga framledningstemperaturen - fast dÃ¥ vill den ta 2.8 kW frÃ¥n nätet)

Flera (äldre) ägare till VP som jag talat med, har tyckt att stilleståndstiderna är lite med dock besvärande.
Att välja 2-kompressorsystemet var en ansats att (delvis) lösa olägenheten. Andra sätt att utjämna variationerna kan vara att ha eller skaffa ett värmesystem med stor värmetröghet (golvvärme, radiatorelement med stor vattenvolym eller kompletterad med en liten ackumulator)  eller genom att skaffa en värmepump med shuntreglerad ack ( ev. inbyyd i en enhet t ex CTC) .  

Men det här med temperaturvariationer är bara en faktorerna att ta hänsyn till vid val av system och är förvisso inte den väsentligaste. Viktigare är totalekonomin - och i framtiden troligen även lÃ¥g eleffekt vid lÃ¥ga temperaturer.  I dag nämndes igen nÃ¥got i radion om att minister Sahlin planerar för avveckling.

 
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #11 skrivet: 19 november 2004, 12:39:30 »
7 kW räcker alltså för att hålla huset ca 23 grader varmare än utomhustemperaturen (7/0,3 = 23,3). Hushållsel och de som bor i huset ger uppvärmning motsvarande några grader till. Skulle tro att pumpen och övriga värmekällor klarar av att hålla 20 grader inne vid -5 ute.

Ojdå, inte mer... Vid en framledningstemp på 45/35/20 så ger elementen 14826 WATT eller 14.8 kW ungefär...

Borde inte pumpen palla mer??? Har ju dimensionerat enligt Rickards föreskrifter...

Hur f*n ska jag då dimensionera...

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #12 skrivet: 19 november 2004, 13:05:25 »
Citera
Borde inte pumpen palla mer???

Tänk pÃ¥ att det var en grov kalkyl. Det saknas säkra  uppgifter pÃ¥ flera nödvändiga parametrar, t.ex antalet graddagar för den ort där huset stÃ¥r och energiförbrukningen ett normalÃ¥r efter utbyggnaden. Det rätta värdet kan nog skilja +-  2 grader.  

Att elementen kan ge 14 kW hjälper inte mycket om pumpen bara kan ge halva effekten. Det hjälper dig dock att få en låg framledningstemperatur vilket ger bra värmefaktor. Pumpens effekt ökar också vid lägre radiatortemperaturer.

7 kW tycker jag inte är så tokigt val. Har själv en 5,3 kW pump till 22-23 tusen kWh/år och det är lite klent. Fast är det säkert att huset drar 27000 kWh/år eller mer och antalet graddagar är 3800 eller lägre vore en kW till inte så dumt att ha.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #13 skrivet: 19 november 2004, 14:33:36 »
Citera
td 30, 55/45/20 tror jag (Korado element).
Plus lite överdimensionerade:)

Citera
Ojdå, inte mer... Vid en framledningstemp på 45/35/20 så ger elementen 14826 WATT eller 14.8 kW ungefär...

Vad stämmer... det ena, det andra eller båda två?

Jag har dimensionerat mina radiatorer att ge ut ca 78 W/m2 vid 55/45/20 grader, det ger ca 10500 Watt på mina radiatorer, värmepumpen Nibe-7 kW kommer då som mest upp i 43 graders framledningstemperatur.

Isolering golv ca 20 cm gullfiber
Isolering väggar 13 cm gullfiber
Isolering tak ca 30 cm gullfiber
Kopplade 2-glasfönster
Huset byggt -75
Uppvärmd yta ca 145 m2
Effekt/m2 (värmepump utan eltillskott) ca 48 W/m2
Bor i Piteå
Värmepumpen värmer huset med till ca -33 grader utan tillskott.

Vore konstigt om du inte skulle klara dig något längre än ned till -5 grader...

Nu sitter inte jag på något dimensioneringsprogram, så jag kan inte bolla med samma typ av siffror som Roland kan :'(

Om du inte kan värma ditt hus ned till en lägre temp än -5 så måste du ha ett dåligt isolerat hus (väldigt dåligt)...

I så fall kanske en 8.5 kW VP vore lämpligare - men då blir kollektorn lite klen kanske...

Sammanfattningsvis om du väljer 8.5 kW:
Klen kollektor (500 met.)
Högre framledningstemp - lägre COP
Dyrare investering
Mindre eltillskott
Färre driftstimmar/år - bör ge något längre livslängd.

Jag skulle tro att det går på ett ut vilken du väljer.

Men som sagt var, eftersom jag inte har något dimensioneringsprogram så är det svårt för mig att säga med någon större säkerhet vad du kan förvänta dig.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #14 skrivet: 19 november 2004, 21:00:27 »
Glenn: Kom nu att tänka på en sak. 65 W/m2 gånger 180 m2 blir 11,7 kW vilket skiljer sig en hel del från 14,8 kW som du har räknat fram. Det verkar vara en hel del överdimensionering.

Antalet graddagar i södra Sverige varierar från 3100 (Helsingborg) till nästan 4000 (Hagshult). Temperaturen som pumpen klarar utan tillskott blir därefter.

Rickard: Tänk på att din förbrukning av hushållsel hjälper pumpen rätt ordentligt. Sen är det ett välisolerat hus. Det kräver nog inte mer än 0,16-0,20
kW/grad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rätt Storlek (Ingen vill ha för liten)
« Svar #15 skrivet: 19 november 2004, 21:30:53 »
Jag har blandat ihop siffror, med korado element har jag 65 watt/m2. Framledningstemp 55/45/20
Lika med 11700 Watt

Sen har jag kollat på sjernradiator
Där kunde man skriva i egna värde.
Där tog jag som Rickard 78 Watt/m2, Framledning 45/35/20
Lika med 14040 + lite till vid stora fönster...

Ursäkta röran, men så här ska det vara...

/Glenn

Edit: Huset är en etage hus (svårt att förklara, 4 halvplan omlott:)) Som är välisolerat, väggar trä del 140 mm (vet ej vad står ej på ritningen), källar del lekablock med 100mm frigolit , tak 200mm men är på utsatta delar tilläggs isolerat... 3 glas fönster nästan alla fasta (ej öppningsbara).

Allt talar väl för att 7kW med sjernradiator elementen ska funka fint.. Eller...
« Senast ändrad: 12 december 2004, 10:23:30 av Glenn »
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!