Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: JBM_83
« skrivet: 21 augusti 2014, 08:06:10 »

Ursäkta att jag inte svarat här den senaste tiden. Vi valde att installera en IVT E17 Greenline med ny 300l vvb och 500l arbetstank. Ett extra borrhål på 190m är anslutet till samma system, så totalt 410m. Allt fungerar nu perfekt, tyvärr blev plånboken betydligt lättare också.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 augusti 2013, 12:58:14 »

Det kan bli hög temperatur vid haveri. Är det ett inre läckage mellan hög- och lågtrycksidan i kompressorn drar kompressorn ungefär den effekt den normalt gör men transporten av köldmedium ut från kompressorn minskar. Det betyder att den till kompressorn och därmed till köldmediet tillförda effekten fördelas på ett lägre massflöde vilket betyder högre temperatur på utgående gas.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 augusti 2013, 12:05:23 »

Gården är så pass stor så rent tekniskt borde det gå bra att lägga ut lite jordvärme som komplement till befintliga hål.
Jag har bifogat en pdf som visar inställningen på pumpen och vilken lutning på kurvan som använts. Har en termometer på utgående vatten till systemet och den hade svårt att nå över 30 grader när det var som kallast.

Det hela började med att 3-vägsshunten började läcka över mot värmesystemet när pumpen bara skulle göra varmvatten. Shunten byttes ut och ungefär 2 veckor senare fick jag varning på pumpen att hetgasen var för hög. Tempgivaren byttes ut men pumpen löste ändå ut på 120grader (som den ska). Direkt efter att kompressorn stannat hörs ett väsande och pipande från kompressorn så förmodligen har packningarna mellan hög- och lågtryckssidan nötts ut.

Skulle kunna bero på lite eller inget värmebärarflöde, då blir det hög temp på hetgasen, eller högt tryck.
Alltså, cirkpumpen på varma sidan kan ha fastnat, eller går tungt, eller så är smutsfiltret skitigt.

Det finns säkert kyltekniker som är bättre än mig på att veta vad det kan bero på, men en trasig kompressor tycker jag borde ha problem att få upp tempen så högt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 augusti 2013, 10:50:03 »

Rickards tankar om min räkneförmåga är smickrande men det måste finnas några siffror att starta med. En pump från 98 saknar vad jag vet mätning av drifttid för kompressor och elpatron så utgångsläget är dåligt. Har ni någon uppfattning om vid vilken utetemperatur elpatronen började gå in? Det säger en hel del om effekttäckningen. Hade det varit senare på året så att huset behövde värmas skulle man med hjälp av elpatronernas förbrukning vid en känd utetemperatur rätt bra kunna bestämma husets värmebehov men sommartid fungerar inte den metoden. 

En leverantör menar att systemet bör överdimensioneras för att låta bvp gå på låg effekt och därmed öka cop-värdet.


Märkligt resonemang. Det är ju husets värmebehov, som är en funktion av inne- och utetemperatur och varmvattenförbrukning, som bestämmer hur många kWh/dygn värmepumpen ska leverera. Värmepumpens effekt har inget inflytande på värmebehovet. Tvärtom skulle jag vilja hävda att en 10 kW pump som går kontinuerligt troligen har bättre COP än en pump på 20 kW som går 50 % av tiden om det är samma borrhål. Det blir i snitt högre köldbärartemperatur om man tar ut värmen kontinuerligt från berget.

Helt klart är att borrhålen är hårt belastade. När pumpen installerades var det vanligt att man dimensionerade för en låg köldbärartemperatur. Det gör man inte idag då det har blivit billigare att borra i förhållande till kostnaden för el. Håller med om att en pump på ca 12 kW skall de befintliga borrhålen klara men det är ingen optimal lösning. Vid en nyinstallation är marginalkostnaden för fortsätta borra djupare rätt låg men ska man komplettera med ytterligare ett borrhål tillkommer en massa kostnader. Det gör att det   

Citera
Det enda de är överens om är att 2 nya hål bör göras på 150m styck, så totalt borrdjup blir 520m.
Förstår inte riktigt hur de resonerar där. Räknar man med ett värmeuttag på 30-35 W/meter vilket skulle ge en ingående köldbärartemperatur på ca -2 skulle det räcka med 300 meter borrhål för en pump som tar 10 kW från berget vilket betyder att den leverera 13-14 kW värme. Troligen har de räknat med att pumpen som kan ge 17 kW ska ha en bra köldbärartemperatur när den går för fullt. Rimligtvis har de inte räknat med komplettering av borrhålen i fallet med en pump på 9 kW.
Skrivet av: JBM_83
« skrivet: 08 augusti 2013, 10:19:46 »

Gården är så pass stor så rent tekniskt borde det gå bra att lägga ut lite jordvärme som komplement till befintliga hål.
Jag har bifogat en pdf som visar inställningen på pumpen och vilken lutning på kurvan som använts. Har en termometer på utgående vatten till systemet och den hade svårt att nå över 30 grader när det var som kallast.

Det hela började med att 3-vägsshunten började läcka över mot värmesystemet när pumpen bara skulle göra varmvatten. Shunten byttes ut och ungefär 2 veckor senare fick jag varning på pumpen att hetgasen var för hög. Tempgivaren byttes ut men pumpen löste ändå ut på 120grader (som den ska). Direkt efter att kompressorn stannat hörs ett väsande och pipande från kompressorn så förmodligen har packningarna mellan hög- och lågtryckssidan nötts ut.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 augusti 2013, 09:49:42 »

Hoppas Roland ser denna fråga och kan räkna "bakåt" på hur stor effekttäckningsgrad du har i dagsläget.
Vilken typ av radiatorsystem har du, eller rättare sagt, vet du hur varmt vatten som krävs ut till radiatorerna när det är som kallast ute?
Eller kanske, vilken kurva är inställd på din nuvarande värmepump?

Om man schablonberäknar att du behöver 40-50W/m2 så borde huset ha ett toppeffektbehov på ca 20-25 kW, men den lägre temperaturen i garaget kan väl göra att det blir lite mindre.
I ditt fall skulle jag nog titta på ett av två alternativ.

1. Med befintliga borrhål, sätt in en värmepump på ca 11-13 kW, inga andra ändringar, det blir billigt, men lär innebära rätt mycket eltillskott.
2. Sätt in en 16-20 kW värmepump tillsammans med en 500 liters acktank som kopplas som en arbetstank, borra ytterligare minst 110 meter, gärna 220 meter (ytterligare 2  X 110 meter?)

En annan sak som du bör kolla upp en gång till är om det verkligen rör sig om ett kompressorhaveri.
Installatörerna är alltid sugna på att sälja en ny värmepump hellre än att byta någon komponent i den befintliga.
De vanligaste felen på värmepumpar är:
Trasiga tempgivare, vilket kan göra att "kompressorn inte startar".
Trasiga kontaktorer, vilket kan göra att motorskydd löser ut och eller säkringar/jordfelsbryare löser ut.
Trasig växelventil, den som växlar mellan tappvarmvattenvärmning och husvärme, kan leda till höga temperaturer, och att kompressorn stoppar.
Trasiga/kärvande cirkpumpar, ger inget eller för lågt flöde, och kan få kompressorn att lösa ut.

Kompressorhaverier är rätt ovanlig, även om de naturligvis förekommer, min bedömning är dock att det är 10 gånger vanligare (minst) att något av det ovan nämnda kan få folk att tro att det är fel på kompressorn.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 augusti 2013, 08:44:16 »

Har ingen koll på vilken storlek på vp du kan tänkas behöva men väljer du den mindre på 9 kw så bör det räcka med dom gamla hålen på 110+110 meter en så pass liten vp kan inte ta hur mycket energi som helst ur backen även om huset kräver mera. Tycker nästan man borde kunna gå upp ett steg i storlek på vp också mot befintligt borrhål men det får du säkert bättre svar på snart. Väljer du 9 kw vp bör det bli en hel del elspets till ett så stort hus men å andra sidan blir inte investeringen så stor det borde man kunna få för ca 60-70000 kr. Det är ingen som har föreslagit en större vp på kanske 16kw och en arbetstank så att vp har lite mera vatten att jobba med ? Du har inte mark så du kan gräva ner lite jordvärme som komplement till borran. Är huset väl isolerat eller är det gammalt.
Skrivet av: JBM_83
« skrivet: 08 augusti 2013, 07:59:53 »

Hejsan alla! Jag har sökt runt lite här på forumet för att hitta folk som stått inför samma problem som mig, utan resultat.
Jag och min sambo köpte ifjol en mindre hyresfastighet från ett dödsbo (detta försvårar något då det blir svårt att få historik kring huset). I fastigheten satt en IVT greenline E14-9 installerad sedan -98. Vi förstod att denna bvp var inne på sista versen men hoppades verkligen att den skulle orka med några år till.

Tyvärr så fick vi kompressorfel nu under semestern och blivit rekommenderade att byta ut hela paketet istället för bara kompressorn. Pratat med olika leverantörer om vad de rekommenderar i detta läget och åsikterna går minst sagt åt olika håll. En leverantör menar att systemet bör överdimensioneras för att låta bvp gå på låg effekt och därmed öka cop-värdet. Den andra tycker att systemet ska underdimensioneras något för att minska antalet start-stopp.

Info om systemet/huset.

Idag: IVT greenline E14-9 med tillkopplad 300l vvb
2st parallellkopplade borrhål på 110m styck, ungefär 15-20m isär.
250kvm boyta och 250kvm uppvärmd biyta. 21grader i boyta. 18 i källaren (140kvm) och 10 i garage (80kvm).
Ö-vik, så mellersta norrland. Befinner sig i en svacka och berget under är tydligen väldigt vattenfyllt (dvs går ej heller att borra djupare än 200m ungefär)
Beräknad årsförbrukning från elleverantör är 32779kWh. Detta är för bvp, tvättmaskin, bastu (används knappt).

Då vi endast bott där en vinter har jag dålig info att ge kring hur bvpn fungerat på vintrarna, men jag upplevde som om den fick kicka in vv-spetsen lite för ofta.

Förslag från leverantörer
Antingen en 14-17kW bvp, med variabel kompressor (dyr investeringskostnad men låg förbrukning)
alternativt en 9kW som får jobba massor (lägre investeringskostnad men dyrare drift)
Det enda de är överens om är att 2 nya hål bör göras på 150m styck, så totalt borrdjup blir 520m.

Jag vet verkligen inte hur man bör resonera kring detta. Vad är en lämplig avskrivningstid? Hur länge planerar man att bo i ett hus? Frågorna är många som såklart blir mera avgörande kring valet. Vore tacksam för lite hjälp  :)


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!