Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Co2 eco extremt varmt inomhus efter att vi fixade utedelen, inställningar?  (läst 4285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dnie87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Som jag skrev i en tidigare tråd (kanske skulle fortsatt i den tråden?) så hade jag problem med VP utedelen som inte gick,problemet löste sig enkelt genom att stänga av strömmen några minuter.

Men nu när vvs killen var här så ställde han av vredet till värmepatron till 0 och gjorde lite andra inställningar i pannan, öppnade även alla element på max för så ska det juh tydligen vara.

Men vi har en fruktansvärd värme i huset nu minst 25*. Elementen är skållheta, lika varm uppe som nere så jag antar att det han ha med returtemperaturen att göra? är 2 lednings element. För att göra det enkelt så bifogar jag mina inställningar här.

Tanktemp 53°
Ute temp 3°
VP - ja
Huvudsäkring 20A
Fördröjd elpanna - 3.0h
Elpanna - 50°
Max elpanna 6.0kw
Sommargräns 10°
Rumsgivare - Nej ( Har en men vet inte hur man installerar?

Radioatorsystem

Max framledning - 50°
Min framledning - off
Huskurva 35 (Låter väldigt lågt?)
Justering huskurva - 0
Tempsänk - nej

Kodad

Tank max - 65°
Tank min - 35°
Min pumphastiget - 10%
Diff start/stopp - 5°
Frysgräns - 2°Elpatron - 9kw

Diagnos

Kompressoreffekt - 79hz
Elpanna - 0.0kw
Utetemp - 3°
Tanktemp (65°) 47°
Radtemp (28°) 47°
Elpanna (50°) 53
Ström (20A) 12A

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det står i manualen hur rumsgivaren ska anslutas, jag bifogar en bild.
Men nått är knas med din shunt, börvärdet är 28 °C men den skickar fram 47 °C.
Kolla att shunten inte står i manuellt läge?
« Senast ändrad: 23 mars 2015, 14:59:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dnie87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det står i manualen hur rumsgivaren ska anslutas, jag bifogar en bild.
Men nått är knas med din shunt, börvärdet är 28 °C men den skickar fram 47 °C.
Kolla att shunten inte står i manuellt läge?


Tack! Vart hittar jag shunten? Och hur ser man om den står i manuellt läge?

Utloggad Dnie87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Tack! Vart hittar jag shunten? Och hur ser man om den står i manuellt läge?

Jo jag hittade shunten bakom plåten plåten där uppe,den står och går ,man hör ett surrande från den- men hur fan man ska kunna justera den vet jag då inte för jag försökte både trycka dra och vrida vredet men den är stumm åt alla håll. han började surra lite kraftigare att man varit där och försökt vrida vredet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
För att hand vrida måste du först frikoppla motorn, det brukar vara en "knapp" som man ska trycka in eller vrida på. Om schuntmotorn låter men schuntaxeln står stilla kan axeln ha lossnat från motorn. Den brukar sitta fast med hjälp av en insexskruv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är den stum är den troligen i autoläget men har fastnat eller nått.
Prova att trycka in ratten och vrida?
Funkar det att vrida i intryckt läge så pluppa ut ratten sen och se om det funkar?

Men att inte din VVS-kille kollade att shunten var OK?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dnie87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är den stum är den troligen i autoläget men har fastnat eller nått.
Prova att trycka in ratten och vrida?
Funkar det att vrida i intryckt läge så pluppa ut ratten sen och se om det funkar?

Men att inte din VVS-kille kollade att shunten var OK?

Har fortfarande inte lyckats vrida shunten, pillade bort plastlocket där innanför satt en skruv men jag gav upp där. fick dock till lite normalare tempereraturer inomhus, vi hade 30 ett tag. men fick pilla på inställningarna och testa mig fram (inte säker på vad jag gör med alla inställningar dock) så efter några dagar blev det bra. Dock fick jag komm error nu IGEN och utedelen stannade, har kollat alla säkringar gjort pannan strömlös men inget verkar vilja lösa problemet så vvs killen får komma tillbaka. synd bara att varje besök går lös på dryga tusenlappen. Det var enklare att bo i lägenhet hehe

Dnie

  • Gäst
Dnie
SV: Co2 eco extremt varmt inomhus efter att vi fixade utedelen, inställningar?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2015, 23:12:18 »
Hej Igen! Tänkte försöka väcka liv i den här gamla tråden och be om nya råd igen. Nu har pannan gått hela sommaren på elpatron pga av komm error så utedelen inte vill starta. Har dock inte varit i kontakt med någon servicekille ang detta. Jag själv har inte bott ett tag i huset pga av lite struligt med tjejen. Men nu är jag tillbaka i huset och vill lösa detta jävla problem med pannan iaf! Kompressorn startar ej, kan ej starta den manuellt i inställningarna heller. Står direkt på displayen att utetemp är 3c vilket stämmer. men under diagnos står det att utetemp är -40? Kan det vara tempgivaren för utedelen som är väck? Läst någonstans att om den är väck simulerar den en ute temp på 5c men är inte säker.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det här låter helskumt, vad jag kan se i manualen finns bara en utegivare. ???
Sen sitter kommunikationskabeln (230 V) på plats A2 på kortet, du kan ju fippla med denna kontakt (stäng av värmepumpen först) och se om larmet försvinner?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dnie87

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ville bara uppdatera tråden och meddela att jag löst problemet! Det tog ett för en så enkel sak pinsamt nog!! Men den var strömbrytaren till kompressorn som brunnit och levererade endast 50 volt till pumpen. Tusen tack för all hjälp iaf:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!