Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte ifrÃ¥n pellets till bergvärme, frÃ¥gor kring vatten temperaturen.  (läst 3382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
Nu när jag kört pellets så har jag skickat ut typ 70 gradigt vatten till elementen när det varit -20 grader. men med bergvärme så går det ju inte att skicka ut så varmt, hade bara 20 grader inne också. Kommer detta bli ett problem lr är bergvärmen bättre på att känna av på något sätt och räddar situationen 'ändå? Alla har ju bergvärme här och funkar de för dom så lär de ju göra det för mig, huset är tillläggs isolerat och dränerat med isodrän. många granar har inte ens något av detta.
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har du termostater på elementen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
Har nu googlat och läst om detta i flera timmar, verkar som att det inte är bra att fixa bergvärme till ett hus som har ett högtemperatur system samt enrör system, börjar nu få kalla fötter, och ska installera på måndag, dock har jag inte skrivit på kontraktet. Kommer jag bli tvungen att byta ut element till lågtemperatur? och iså fall vilka sidor säljer såna? har googlat som fan men inte hittat många. Folk installerar ju bergvärme hela tiden fast dom har högtempsystem och enrör ifs. Kanske är rätt dumt? Har tänkt köra en nibe som har en framledningstemp på 58 om jag minns rätt, kanske skulle köra ivt istället? dock så har jag läst att vp inte är spec effektiva på hög temp. Finns det lågtempradiator till enrör äns?
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det som kan hända är att du får byta till större eller fler element.

70grader och fullt flås i systemet verkar vara lite för små/få element.
Gamla element? funkar CP?
stopp i ledningarna?

Edit: ahha enrörssystem, där är jag ännu mer ovetande :-)
« Senast ändrad: 01 augusti 2013, 20:28:07 av Unpoor »
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
70 grader är det inte många vp som fixar men runt 65 grader finns det många som ordnar men bäst ekonomi är det om det går att köra med lägre framledning. Vet du vad returen ligger på när du kör ut 70 grader om returen ligger på 50 grader så får man ungefär lika mycket värme från radiatorerna om man ökar flödet så framledningen ligger på 65 grader och returen på 55 grader. En kunnig installatör ska kunna räkna ut vad som ev behövs åtgärdas det kan räcka med att byta 1 eller 2 radiatorer om det nu ens behövs åtgärder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kommer jag bli tvungen att byta ut element till lågtemperatur? och iså fall vilka sidor säljer såna? har googlat som fan men inte hittat många.

Det är inga speciella radiatorer - Skillnaden är bara hur man dimensionerar dom. En stor radiator klarar av att värma rummet med kallare vatten än en liten radiator. Stora dubbelpanelsradiatorer är bäst för värmepumpen...

Oftast behöver man inte byta alla radiatorer, utan det räcker att byta de sämsta och/eller sätta in nån fläktkonvektor på nåt strategiskt ställe. Att du har 1-rörssystem komplicerar dock det hela lite grann, men en duktig röris skall kunna räkna ut hur flödena skall ändras för att få balans i systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Det går ju att få tag på beg radiatorer eller tom gratis på återvinningsanläggnigar.Måla om dom (elementfärg) och dom blir som nya. Hade högtemp och enrörs och bytte ut mina raddar själv till större inga problem. Ang flödet så kan det vara lite micklanden med inställningar innan man får till det,men det går. Min anläggning fungerar alldeles utmärkt och med tilläggsisolering på vinden blir det ännu bättre! Jag kör ut 45 gr vid -25gr
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
HÃ¥ller med purjo. LÃ¥t dom installera bergvärmen för det kommer du inte Ã¥ngra. Du vet säkert redan nu vilka rum som brukar vara kallare sÃ¥ börja att byta dom radiatorerna där till dubbla paneler. Mycket gÃ¥r att göra själv och kör man med klämringskopplingar behöver man endast tvÃ¥ skiftnycklar  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!