Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BehÃ¥lla befintlig pelletspanna efter installation av luft/vatten.  (läst 5637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meshuggah75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Är det lönt att behålla befintliga pelletspanna för kalla vinterdagar? Hade lägst 25-26 minus förra vintern.
Har idag en gammal pellets kombi/panna...inte världens bästa verkningsgrad...eller hur ska man resonera? Vore skönt att slippa pelletsen:-)
Vi har köpt insatts till öppna spisen som vi tänkte stöd elda i och ha som backup vid strömavbrott.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om det ofta blir kallt där du bor kan det nog vara bra att ha pelletsen kvar effekten på luft/vatten vp sjunker ganska mycket när det blir kallt så då måste elpatron hjälpa till när och hur ofta beror på dimensionering och vilken vp du har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Dom nyaste luft/vatten-pumparna klarar att ge hög framledningstemperatur ner till -15 ungefär, om du innan haft högtempsystem, sen måste elpatronen in alternativt nån annan värmekälla. Frågan är väl mest om du verkligen ids köra igång pelletseldningen dom dagar det blir för kallt för VPn? Då ska du ju helst ha ett system som är lättstyrt och lättstartat utan att man behöver pillra en massa.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad meshuggah75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köper jag luft/vatten blir det en kraftfull som ska kunna ge värme ner till -25
Men det lär inte vara så lönsamt? Bekvämt lär det vara att slippa pelletsen.
Pelletsen har gått två dygn nu helt klanderfritt:-)

Edit:tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 13 september 2014, 09:22:54 av Lmf »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det är en sak vad VPn teoretiskt klarar av och en helt annan vilken framledning du kräver. De två måste ju stämma överens... Min VP kan teoretiskt arbeta ner till -20, men då kräver mitt hus högre framledning än vad VPn kan ge, så i praktiken klarar den bara -10. Där möts husets behov av framledningstemp och VPns kapacitet att leverera tillräckligt varmt vatten.

Men det lönar sig ändå jämfört med el. (men knappast i jämförelse med pellets när du redan har allt monterat)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Hej, hoppas det är OK att utveckla tråden?
Har just slängt ut oljeeldningen i ett gammalt hus pÃ¥ landet pÃ¥ 120m2 och funderade pÃ¥ en Luft/Vatten, pÃ¥ sÃ¥där 9kw. Kan fortsatt elda med ved och tanken var att göra sÃ¥ när det blir riktigt kallt. Är dock lite orolig dÃ¥ jag ser, att med en framledningstemp pÃ¥ 35-40C höjer jag knappt inte tempen i huset, (19-20) vid kvällningen och det är fortfarande 7-8 C ute. MÃ¥ste alltsÃ¥ upp i 40-50 grader. Jag har öppnat alla termostater fullt men ser ändÃ¥ ett lÃ¥gt delta pÃ¥ fram/retur. 
Börjar nu fundera på pellets, isf L/V, (möjligtvis en L/L som backup då jag är ute och reser en del).
Varmvatten via el beredare.
Är det nån som har likande erfarenheter, eller stått i samma valsituation.
 
Tacksam för svar
 
Lars 
 
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad allan66

  • Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH och Pelletseldare Gbg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Verkar som du har högtemp system? i så fall föreslår jag en modern pelletsbrännare för VV(och som reserv till husvärmen) och en ny L/L pump för värmen bra till -15 idag-?- finns med mobilapps styrning,varning strömavrott etc. praktiskt om du reser mycket!
Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH Golvmodell och Pellets Göteborg ca 100m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Är dock lite orolig dÃ¥ jag ser, att med en framledningstemp pÃ¥ 35-40C höjer jag knappt inte tempen i huset, (19-20) vid kvällningen och det är fortfarande 7-8 C ute. MÃ¥ste alltsÃ¥ upp i 40-50 grader. Jag har öppnat alla termostater fullt men ser ändÃ¥ ett lÃ¥gt delta pÃ¥ fram/retur. 

Lågt delta = liten diff på radiatorframledning och radiatorretur? Då har du förmodligen väldigt hög fart på radiatorpumpen.

Har du mätare på framledningen så du verkligen vet vad den är? Och menar du att temperaturen i huset sjunker på kvällar och nätter?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
En fråga till... Har du mätt temperaturen på radiatorerna och sett att det verkligen är full genomströmning i dom?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Behålla befintlig pelletspanna efter installation av luft/vatten.
« Svar #9 skrivet: 09 september 2014, 16:20:00 »
Jag har öppnat alla termostater fullt men ser ändÃ¥ ett lÃ¥gt delta pÃ¥ fram/retur. 
Är det nån som har likande erfarenheter, eller stått i samma valsituation.
Kontrollera att inte raddarna inte är strypta på returkopplingen. Sänkte framledningstemp en rejält hemma hos mig
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad allan66

  • Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH och Pelletseldare Gbg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
På returkopplingen? finns kanske bara ratt på elementet?


Edit:tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 13 september 2014, 09:03:15 av Lmf »
Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH Golvmodell och Pellets Göteborg ca 100m2.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Behålla befintlig pelletspanna efter installation av luft/vatten.
« Svar #11 skrivet: 23 september 2014, 21:26:00 »
Ja finns det ingen returkoppling är det svårt att göra något av tipset :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!