Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter vs Euronom ExoAir  (läst 1669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
NIBE Fighter vs Euronom ExoAir
« skrivet: 06 november 2007, 10:15:05 »
Äntligen skall jag komma till skott... nu är frågan vilket system ska jag välja.
Jag har hittat 2 leverantörer som verkar intressanta, den ena rekomenderar:

ExoAir 10,5 + Exotank VPS500

den andra rekomenderar:

Nibe Fighter 2020-10 + EVP270

Vad hade ni föredragit?
Ur kvalitetssynpunkt, Teknik m.m

Intressant är också att den ena leverantören rekomenderar gamla ExoAir då
han menar att förtjänsten med en Polaris på Åland är för lite.

Bakgrundsfakta:
Jag har ett gammalt hus på 160m², två våningar som värms av oljepanna (1999) via vatten radiatorer.
Radiatorerna har separata termostater. Jag förbrukar ca 3,5kubik olja/år, bor på Åland. Huset har totalt 14 fullstora tvåglas fönster samt 8 små tvåglasfönster... och 2 treglasfönster i hallen (nya). på nedervåningen finns 9 element samt 12 fönster. Golven är riktigt kalla då de är dåligt isolerade samt då huset har krypgrund, väggarna på nedervåningen är av stock med hästtagel som tätar.. samt nått som kallas hackman board.. liknar spånskiva, sen gips. Övervåningen är isolerad med ull så den kom nog till senare.
« Senast ändrad: 06 november 2007, 10:41:50 av LoonQ »
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter vs Euronom ExoAir
« Svar #1 skrivet: 06 november 2007, 12:17:46 »
Jag tror kvaliteten på grejorna är helt OK, tekniken är ungefär densamma, men varför rekommenderar nibe fast kondensering?
Euronom har inga pannor med växelventil till värmepumpar men det har nibe.

Nibe 2020 jobbar bättre ihop med VVM300 (flytande kondensering ger bättre besparing). Skillnaden blir då att du inte kan ha aktiva termostater utan måste ställa in flödena på radiatorerna med fast instrypning och låta VP:n styra värmen utifrån utetemp (och ev innetempgivare).

En annan fördel men VVM300 är att den har varvtalsstyrd laddpump som styr flödet mot ett fast tempdiff över VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: NIBE Fighter vs Euronom ExoAir
« Svar #2 skrivet: 06 november 2007, 13:11:53 »
Jag har för lågt i pannrummet för Nibes andra pannor:(
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter vs Euronom ExoAir
« Svar #3 skrivet: 07 november 2007, 08:28:47 »
Ja det var ju ett problem.
Du har inte möjligen en stor tradgårdstomt där det går att gräva ner ca 600 meter jordvärmeslingor (2 st på 300 m, det behövs ca 900 m2 tomtyta)?
Då skulle du ju kunna ha en nibe 1135-10 som också är rätt låg + VPA 300/200.

Annars så tror jag båda varianterna av luft/vattenvärmepump är lika bra, ta den installatören som verkar bäst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!