Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjunkade tryck och nÃ¥gra rookie frÃ¥gor  (läst 5637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luva

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sjunkade tryck och några rookie frågor
« skrivet: 26 augusti 2014, 03:16:38 »
Hej

Blev husägare för 2 år sedan där uppvärmningen sköts av en Optima 500 -02 och en Combi Compact -03.
Har inte tittat så mycket på innedelen eftersom inga larm har gått och det har varit varmt och skönt i huset.
Men för en vecka sedan så var jag nere och gick igenom alla rör mm för att förstå hur den fungerar och då upptäckte att trycket var 0 Bar.
Fyllde på till 0.5 Bar (Tisdag den 19'e), trycket sjönk något till 0.4 Bar till dagen efter. På manometern finns en fast visare som står på 1 Bar, så jag antar att detta är rekommenderat tryck. På Torsdagen fyllde jag således upp den till 1 Bar. Upptäckte att den var lite fuktig vid kopplingen mot cirkulationspumpen för den interna kretsen när trycket var så här högt. Nu till helgen har den gått ner igen till 0.4-0.5 Bar och är där fortfarande (Tisdag den 26'e). Testade att trycka in ventilen till exp.kärlet och det pyste ingen luft ut så jag antar att förtrycket är borta. Uttemp till radiatorerna har legat på 28-30 grader under dessa dagar. Går upp ca 0.1 Bar när den gör varmvatten. Inget läckage från någon säkerhetsventil.
Från manometer till översta delen på elementen är det 3.7 m.
Har tittat på alla element och rör som är synliga (finns tyvärr lite i väggar och golv) och kan inte hitta några läckor.
Har inte luftat några element eller andra delar av systemet.

Nu till mina frågor:
Kan en sådan liten läcka (inga droppar ens, bara fuktig, bild 1) orsaka ett sådant tryckfall på så få dagar?
Att fylla upp den från 0.4 till 1 Bar, med liten öppning av kranen gick fort tyckte jag (några sekunder), är det normalt?
Har sett 2 säkerhetsventiler, en vid kallvattnet på 9 Bar och en som sticker ut från elkassetten som är på 1.5 Bar, det finns en tredje som liknar en säkerhetsventil som sitter på inkommande retur (bild 2 och bild 3) är detta en säkerhetsventil?
Kan det tomma förtrycket vara orsak till tryckfall fastän uttemp har varit relativt konstant (28-30 grader)?
Den röda visaren på manometern (bild 4), är det rekommenderat tryck eller trycket då den förmodade säkerhetsventilen löser ut, har sett olika svar på internet?
Om det är rekommenderat tryck, varför vill man ha 1 Bar när det bara är 3.7 m till översta delen?
På varmvattentanken sticker det ut en mässingsventil (bild 5) av något slag som nog har smakat på en polygrip eller något, är detta kanske en luftningsventil för yttermanteln?
Hur tycker ni jag skall gå vidare, låter det som större läckage någonstans?

Mvh Fredrik


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2014, 08:56:17 »
Testade att trycka in ventilen till exp.kärlet och det pyste ingen luft ut så jag antar att förtrycket är borta.
Citera
Kan en sådan liten läcka (inga droppar ens, bara fuktig, bild 1) orsaka ett sådant tryckfall på så få dagar?
Att fylla upp den från 0.4 till 1 Bar, med liten öppning av kranen gick fort tyckte jag (några sekunder), är det normalt?

Eftersom du inte har något förtryck (förmodligen trasig gummiblåsa i expkärlet) så finns det inget utrymme för vattnet att expandera när det värms upp. Därför går det dels väldigt fort för trycket att öka när du fyller på vatten och dels kommer det att tryckas ut en skvätt via säkerhetsventilen när vattnet värms upp varpå trycket försvinner igen.


Citera
Om det är rekommenderat tryck, varför vill man ha 1 Bar när det bara är 3.7 m till översta delen?

Man brukar rekommendera 0.1 bar per höjdmeter + 0.5 bar i marginal.


Börja med att se till att expkärlet funkar. Innan du byter kan du testa om det bara är ett litet läckage så att det kan överleva en liten stund till. Göra systemet trycklöst och fyll blåsan med en halv bar luft. Fyll på vatten i systemet, lufta hela systemet och efterfyll vid behov. Kolla sen om luften verkar stanna kvar i blåsan.
Men, hur det än är så är det nog bäst att planera in en tömning av systemet och byte till nytt kärl.
« Senast ändrad: 26 augusti 2014, 08:58:28 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Luva

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #2 skrivet: 05 september 2014, 10:30:04 »
Tack Purjo

Jag skall prova dina tips så fort jag vet hur man luftar varmvattenberedarens yttermantel.

Trycket har idagsläget inte sjunkit i samma takt, utan verkar stannat upp på 0.4 Bar.

Återkommer med resultat när jag gjort dina förslag.

/Fredrik

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #3 skrivet: 05 september 2014, 11:10:25 »
Yttermanteln luftar du med största sannolikhet på nippeln i bild5.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2014, 14:51:25 »
Eftersom du inte har något förtryck (förmodligen trasig gummiblåsa i expkärlet) så finns det inget utrymme för vattnet att expandera när det värms upp. Därför går det dels väldigt fort för trycket att öka när du fyller på vatten och dels kommer det att tryckas ut en skvätt via säkerhetsventilen när vattnet värms upp varpå trycket försvinner igen.


Man brukar rekommendera 0.1 bar per höjdmeter + 0.5 bar i marginal.


Börja med att se till att expkärlet funkar. Innan du byter kan du testa om det bara är ett litet läckage så att det kan överleva en liten stund till. Göra systemet trycklöst och fyll blåsan med en halv bar luft. Fyll på vatten i systemet, lufta hela systemet och efterfyll vid behov. Kolla sen om luften verkar stanna kvar i blåsan.
Men, hur det än är så är det nog bäst att planera in en tömning av systemet och byte till nytt kärl.
Jag har haft 0 tryck i flera år. Påtalade det för en äggspert, som svarade att med golvvärme i 1-plans så behövs inget tryck. Ja det förefaller att fungera. dontknow dontknow
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2014, 15:20:55 »
Hur vet du då att inte halva varmvattenberedarmanteln är fylld med luft?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

legenden32

  • Gäst
legenden32
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2014, 08:58:17 »
Kolla så att inte beredaren läcker på ovansidan, lyft lite på isoleringen. Våran läckte där länge och trycket sjönk utan att det syntes, förmodligen dunstade vattnet bort av värmen. Till slut läckte det så mycket att man såg det på golvet.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2014, 10:43:07 »
Hur vet du då att inte halva varmvattenberedarmanteln är fylld med luft?
Ingen aning. Jag har konstaterat att det rinner vatten frÃ¥n spillvattenslangen som kommer frÃ¥n säkerhetsventilen för värmevatten.  Kan det vara fel pÃ¥ expansionskärlet?
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2014, 14:55:34 »
Ingen aning. Jag har konstaterat att det rinner vatten frÃ¥n spillvattenslangen som kommer frÃ¥n säkerhetsventilen för värmevatten.  Kan det vara fel pÃ¥ expansionskärlet?
Jag fyllde pÃ¥ vatten till 0,5 bar och när kompressorn gick igÃ¥ng och vattnet nÃ¥dde stopptemp sÃ¥ hade trycket ökat till ca 1 bar och en skvätt vatten hade pyst ut. Nu 24 timmar senare lÃ¥g trycket pÃ¥ 0 och när kompressorn gick igÃ¥ng sÃ¥ ökade det till ca 0,2 bar.  help
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

legenden32

  • Gäst
legenden32
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2014, 08:40:40 »
Säkerhetsventilen öppnar nog alldeles för tidigt och stänger inte helt, trycket skall ligga på 1bar. Föreslår att du byter den.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2014, 19:30:02 »
tror mer på att det är blåsan i expansionskärlet som gått sönder.

Då stiger trycket fort när man fyller (oftast ett par sekunder) och efter en varmvattenladdning så öppnar säkerhetsventilen och systemet tömms.
Trycket faller fort.

Kolla om du har luft i expansionskärlet genom att trycka in "bilventilen"
Kommer det luft så kanske det räcker att pumpa upp rätt förtryck (står på kärlet vad detta skall vara)
Kommer det vatten är kärlet trasigt och skall bytas.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Sjunkade tryck och några rookie frågor
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2014, 11:33:16 »
Expansionskärlet är ett litet platt rött plåtkärl som sitter inklämd nere till vänster och framtill finns ngn ventil på vilken hänger en lapp "OBS ventilen får ej öppnas". Jag har försökt trycka in ventilen men det lyckas inte. För övrigt ingen text på kärlet. Nu förefaller det dock som om trycket stabiliserats runt 0,5 bar, peppar peppar. Småskvättar av vatten kommer fortfarande. Dom två givarna på värmevattenmanteln står på i stort sett samma värden, just nu 52 grader.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!