Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?  (läst 12615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matte J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« skrivet: 21 juli 2014, 22:27:55 »
Hej!
Har ni några smarta tips på hur man kan justera inställningarna för vatten för bästa funktion/ekonomi?
Min pump var ställd av installatören på enbart efter schema, och det fick till följd att pumpen inte verkade började försöka göra mer varmvatten efter att man tappat upp i badkaret eller tagit en lång dusch. En gång fick frun duscha kallt efter ett bad, och det är ju inte bra...
Jag hittade en inställning så nu är den inställd på återuppvärmning och schema. Nu värmer den upp varmvattnet direkt, kanske nästan för direkt, bara en snabb handtvätt så hör jag hur pumpen börjar jobba på.

Schema, hur tänker man där? Nu är inga parametrar inlagda där, och det var alldeles för många att välja på så jag har inte gett mig in i att lägga in några parametrar..

Tack för svar..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2014, 22:40:45 »
Jag skulle ställa tempen så låg som möjligt men utan att det blir för kallt vv och strunta helt i schema för jag vill ha tillgång till vv jämnt men man har ju olika krav.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad droopy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #2 skrivet: 23 juli 2014, 07:30:24 »
Min fru behöver en "kalldusch" då och då... :-)

Men men ..
Schemat gör det väl möjligt att planera större uttag av varmvatten. Ex så kanske familjen morgonduschar och under den tiden bör pumpen starta varmvattenberedning så fort det tappas ut.
Senare på dagen är kanske förbrukningen lägre och pumpen kan jobba som den "vill".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2014, 09:30:14 »
Grundinställningen skall vara att VP'n startar baserat på temperaturen i beredaren. Schemat är, som sagt var, bara för att eventuellt kunna ladda på lite extra de timmar på dygnet man förväntas ha en högre förbrukning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2014, 09:48:15 »
Om inte vv räcker ändå kanske schemat kan vara bra men gissar att det kommer räcka bra om du endast har dusch hos oss har det aldrig tagit slut trots tonårs dotter som står där länge och din vp bör återladda snabbare än vad min gör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #5 skrivet: 23 juli 2014, 11:57:42 »
Bäst vore ju om man kunde programmera återuppvärmning mellan 05:00-09:00 och 19:00-22:00,,,typ. Och sedan en tidsinställd körning mitt emellan om behov finns. I ärlighetens namn har jag inte kollat om det går,,,

Det hela landar nog på nördnivå för runt 75% är redan sparat genom installationen. Genom att fippla med vv sparar man kanske 0,3% till med bibehållen komfort 1,5% om du är beredd att tulla lite på komforten.

(OBS, OBS inga uppmätta värden utan ett försök från min sida att någorlunda spegla verkligheten)

/Christer
« Senast ändrad: 23 juli 2014, 11:59:30 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Matte J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #6 skrivet: 06 september 2014, 21:23:55 »
Nu blev det kalldusch idag igen, för mig den här gången och kallt bad för barnen...
Verkar som den inte börjar jobba på allvar med att få upp vattentemperaturen igen förrän vattnet i beredaren är ner mot 20 grader. Vad kan det bero på..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #7 skrivet: 07 september 2014, 11:38:06 »
Vilken grad hat du angivet som start för vv beredning ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Matte J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #8 skrivet: 07 september 2014, 20:30:58 »
om jag fattar inställningarna rätt är det 48 grader..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #9 skrivet: 07 september 2014, 20:58:12 »
Läste i manualen och det här med vv var tydligen inte sÃ¥ enkelt sÃ¥ jag rekomendarer att du läser själv och provar de olika koderna men jag skulle skippa shema och köra pÃ¥ temperatur men hur man fixar det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #10 skrivet: 07 september 2014, 21:03:55 »
Hej Matte J.

Ring mig i veckan på 010-7222403 när du står vid din maskin så skall jag guida dig.

Mvh
Daikin

Utloggad Matte J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #11 skrivet: 12 september 2014, 06:06:02 »
Är det dagtid som gäller?
Nu är ju veckan slut, men det kommer fler..

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #12 skrivet: 12 september 2014, 06:22:14 »
Du kan ringa hela dagen idag fram till 15,00 sedan åker jag till visby. Är åter på måndag. Det går bra att ringa på e.m. och kväll också.
Häls
Daikin

Utloggad Matte J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #13 skrivet: 15 september 2014, 21:09:44 »
Har även talat med firman som installerade, de skickade ut en kille som var och kollade inställningar och ringde en vän mm. Vi spolade ur varmvatten och det tar rätt lång stund innan den börjar jobba på riktigt med att värma upp varmvattnet igen trots att man tappar ur tills det är typ 30 grader i tanken. flera minter innan den började ge något liv ifrån sig och kanske 10 innan man såg och hörde att den började använda köldbäraren. Han hittade inga konstiga inställningar, men jag hittade en grej i menyerna;
temperaturberoende kurva för varmvatten. Jag har justerat om nu så att lägsta temp är 50, tror den var 45 förut över ett antal grader utetemp. Kan man ta bort den funktionen eller måste man justera det till en rak kurva om man vill ha samma vattentemp oavsett utetemperatur?

Utloggad droopy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmavatteninställnngar, hur ska man tänka?
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2014, 07:27:29 »
Jag tänker såhär..
Vi behöver varmvatten på morgnar och kvällar på vardagar. Då vill jag se till att det är nyladdat då behovet startar. vi förbrukar ex vv mellan 05-07 och 17-19 vardagar 2 laddningar behövs som är klara innan dessa tider. Helgen kan man lägga lite andra tider ex 08-10.00 ev en extra laddning på dagen om man vill. är man borta på semester kan man ev slå av helt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!