Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen  (läst 15312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Markoalamehta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline Compact 8
Hej på er!

Har precis köpt ett hus med bergvärme installerat. Pumpen är en IVT Greenline Compact 8 årsmodell -97. Jag är helt nybörjare på allt som har med bergvärme att göra.
Nu har cirkulationspumpen till slingan ner i marken lagt av. Den kärvar inte utan går bara inte.

Så nu har jag en fundering till alla som har stenkoll på hur man ska göra.

Är det värt att byta pumpen på en så gammal värmepump?
Eller är det bättre att satsa på en helt ny värmepump med bättre effektivitet och förhoppningsvis bekymmer fri uppvärmning i många år framöver?

Väldigt tacksam för svar och tips!


// Marko

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2014, 06:58:19 »
Hur mycket felsökning har du gjort?
Får motorn någon spänning?
Om den får spänning fram när den skall gå kan det vara kondensatorn som gått sönder, det kostar inte mycket att byta.
Får den ingen spänning kan det vara ett kortfel eller fel på nåt relä.

Om pumpen i övrigt fungerar som den ska så skulle jag nog fixa den, visst kan du spara ytterligare kanske 1500 kWh/år med en ny värmepump, men så mycket mer tror jag inte att det rör sig om.
Det ger lång payoff-tid om ny pump kostar 70-80 k.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Markoalameht

  • Gäst
Markoalameht
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2014, 08:14:11 »
Tack för svaret Rickard!

Har inte hunnit mäta om den har spänning fram men det antar jag eftersom den blir väldigt varm den lilla tid kompressorn går innan larmet pressostat låg kommer.
Öppnade locket på pumpens eldosa igår och kikade men kunde inte se att kondensatorn va trasig i alla fall. Det kanske man inte kan se ens?

Jo pumpen fungerar bra annars men det jag är orolig över är ju att lägga ner massa pengar på denna reparation och så lägger kompressorn av när det blir lite kallare ute. Då känns det ju som att man har kastat pengarna för dennna reparation i sjön!

Har fått ett erbjudande om att köpa en ny IVT pump för runt 40 k.


// Marko

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2014, 08:16:26 »
Hur vet du att den inte kärvar, har du öppnar den stora skruven längst bak på motorn och provat dra den runt med en vanligt mejsel modell större?
Om du inte gjort det så kan det mycket väl vara pumpen som kärvar.
Kondingen behöver inte se trasig ut för att vara det.

En ny IVT för 40 k lät billigt, kanske en av de äldre modellerna? (Som inte är så mycket effektivare än din nuvarande)

Byter du bil för att generatorn går sönder?
I så fall kanske du är typen som skall byta värmepump, men som sagt, nog tycker jag att du i vart fall skall se om du kan få igång cirkpumpen.
« Senast ändrad: 13 oktober 2014, 08:18:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2014, 08:26:44 »
När en kondensator till en motor i vår diskmaskin hade gått sönder syntes det inte på utsidan. En ny kondensator kostar några tior.

När pumpen installerades dimensionerade man ofta för ca 50 % effekttäckning. Det betyder att pumpen troligen har gÃ¥tt 4000 timmar/Ã¥r eller mer. Rimligen har kompressorn inte sÃ¥ lÃ¥ng Ã¥terstÃ¥ende livslängd sÃ¥ det kan vara bra att fundera pÃ¥ en ny pump i vilket fall som helst. Men försök fÃ¥ fart pÃ¥ den gamla sÃ¥ det finns data om vid vilken temperatur tillsatsel behövs sÃ¥ att en ny pump blir korrekt dimensionerad. Oftast är borrhÃ¥let klent dimensionerat. Är pumpen klent dimensionerad kan det behövas ytterligare ett borrhÃ¥l. Ta reda pÃ¥ djup eller vad det är för temperatur pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare vintertid. Det är värt att försöka fÃ¥ igÃ¥ng pumpen bara för att fÃ¥ en vinters erfarenhet av hur anläggningen fungerar sÃ¥ att det inte blir problem med en ny pump. 

Tillägg: 40 K för en ny pump lÃ¥ter för billigt om den verkligen är ny.   
« Senast ändrad: 13 oktober 2014, 08:30:11 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2014, 08:33:17 »
Ja, om vi ser det på det sättet så kanske du även bör försöka ge oss så mycket data som möjligt om din nuvarande installation, modellbetackning, borrdjup, nuvarande årsförbrukning, typ av hus, byggår, storlek, antal plan.
Med mer bakgrundsuppgifter är det lättare att ge dig råd om huruvida det lönar sig att byta pump.
De 1500 kWh jag räknade med bygger främst på att du ersätter din värmepump med en lika stor, men ny (och effektivare) pump.
Finns det potential att spara ännu mer tack vare en större pump så kan det bli lika mycket till i besparing, på ett ungefär.

Men då är det nog inte heller otroligt att vi talar om både en större (dyrare) värmepump och ett extra borrhål, även om det inte är säkert.
Mer info är alltså önskvärt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Markoalamehta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline Compact 8
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2014, 09:19:22 »
Jo jag har skruvat bort skruven i änden på pumpen och den snurrar lätt och fint.

Då ska jag nog satsa på att byta kondensatorn då. Låter ju som att det skulle kunna vara anledningen till att den inte går.
Men det känns ju ändå som att jag inte kommer ifrån ett byte av värmepump inom en överskådlig farmtid. Så det är väl lika bra att planera för det :)

Nu är jag inte hemma och kan se modellbeteckningar och dylikt men jag bor i ett hus byggt 1958. 1 plan på 88 kvm, Källare på 76 kvm och Garage på 74 kvm. Garaget är ett skyddsrum så det är 60 cm tjocka betongväggar. Huset är från början ett trähus men är påmurat tegel utan på det.
Bergvärmen är borrad 1997 och är 130 m djup. Pumpen som sitter där nu är en IVT Greenline Compact 8.

Nej det är klart att jag inte byter bil om generatorn gör sönder. Jag jobbar med underhåll så skruva och laga är inga problem.
Problemet är att jag inte vill lägga ner onödiga pengar på reparationer på en pump som har gått sin teoretiska livslängd. Till slut kostar det mer än det smakar att hålla liv i gamla saker.


// Marko

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2014, 09:39:29 »
Men det är mkt roligare än att köpa nytt!  Bra iaf att fÃ¥ en vinters erfarenhet för att bedöma dimensionering etc samtidigt som det ger dig möjlighet att i lugn och ro hitta det mest ekonomiska alt i vÃ¥r istället, när entrepenörerna har mindre att göra.
« Senast ändrad: 13 oktober 2014, 11:17:44 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2014, 10:07:50 »
130 meter till en pump på 8 kW är snålt om det är mellersta Sverige. Var ligger huset och hur långt ner är det till berg och grundvatten?

Jag har sett att man brukar räkna med 75 000 timmars livslängd på en kompressor även om det finns de som går betydligt längre. Med en pump från -98 bör drifttiden vara i närheten av den siffran.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Markoalamehta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline Compact 8
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2014, 11:25:20 »
Jag bor i Västerås.

Jag funderar på om jag verkligen behöver ha en så kraftig pump. Vet de som har liknande hus och har 5 kW pumpar och verkar klara sig bra med det.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2014, 11:33:15 »
Hur varmt vill du ha i husets olika delar, boyta, källare och garage? Hur mycket el har föregående ägare gjort av med?

Min värmepump är en likadan modell som din.  :)

Jag tycker absolut inte att du skall titta på en mindre värmepump. Jag tror att våra 8 kW motsvaras ungefär av dagens 9 kW på grund av att man nu för tiden anger effekten vid lägre temperatur på värmebäraren.

Denna 8 kW Greenline från -97 ger 7,6 kW vid 0 °C in och 45 °C ut

Edit:
Jag har kollat runt lite på nätet och uteffekten verkar inte skilja markant mellan 45 °C respektive 35 °C på värmebäraren.
« Senast ändrad: 13 oktober 2014, 12:23:37 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Markoalamehta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline Compact 8
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2014, 12:36:41 »
Med andra ord vid byte till ny pump så är det borrning av nytt hål som gäller?

Förra ägaren berättade att när dom borrade hålet -97 så ville dom borra 90m men det va han som sa åt dom att borra djupare.
Kan man räkna ut hur djup hålet ska vara på något sätt?


// Marko

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2014, 13:06:17 »
Om du sätter dit en modern värmepump som är mera effektiv så riskerar du att kyla borrhålet mera än vad som är nyttigt.
130 m är ändå skapligt djupt, mitt borrhål är bara 100 m och det räcker bra. Det beror på berggrund, och rörelser på grundvattnet med mera. Det bästa är att köra den gamla värmepumpen och se vad du får för temperatur från borrhålet i slutet på värmesäsongen.
Om tomten tillåter kan du komplettera med ytjordvärme.
Vad har du för ventilation?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2014, 13:36:54 »
Om det är sÃ¥ att 8 kW är överdimensionerat vad gäller pumpeffekt i förhÃ¥llande till husets värmebehov räcker borrhÃ¥let för en ny pump. I och med att pumpen är sÃ¥ gammal finns det väl ingen möjlighet att följa antalet drifttimmar per mÃ¥nad men man fÃ¥r bra kunskap om dimensioneringen genom att ta reda pÃ¥ ner till vilken utetemperatur pumpen klarar att värma huset utan hjälp av elpatronen.   

Den tidigare ägaren var en klok person som borrade 130 meter i stället för 90.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Markoalamehta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline Compact 8
SV: Byta cirkulationspump eller byta hela bergvärmepumpen
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2014, 15:58:52 »
Ja han va mycket klok verkar det som :)

Jag har en tomt på 1000 m2. Då gräver man ner slang i marken eller?
Visst brukar man få ett papper på borrningen med info om hur djupt det är borrat och hur djupt berggrunden ligger?

Ventilationen är självdrag.


// Marko

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!