Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?  (läst 3572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« skrivet: 04 oktober 2011, 09:22:46 »
Håller just på att få en Thermia Atec 9 Standard dockad mot min Nibe Fighter 360P.
Vi har kommit överens om att använda Nibes föreslagna dockningsschema:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10214-3.pdf
Men nu är min kära installatör inne på att inte styra shunten?
Jag är mer tveksam då de enda elpatroner jag har sitter i Nibe'n och de lär verkligen behövas när det blir -15 eller kallare.
Reglermässigt verkar det ju vettigast att Atec styr när den behöver ha hjälp av elpatronerna via shuntventilen.

Har jag missat något?

Shunten är en trevägs ESBE med motor - vet inte precis vilken modell.
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2011, 11:33:53 »
Det finns ett shema till (om du inte har golvvärme).
http://www.nibeonline.com/pdf/M10222-6.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2011, 12:16:20 »
Det finns ett shema till (om du inte har golvvärme).
http://www.nibeonline.com/pdf/M10222-6.pdf
Jo, jag vet.
Men jag har golvvärme och vill styra på en kurva utifrån utetemperatur.
Och även i den andra lösningen så styr man shunten
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2011, 15:05:10 »
Jag antar att ni ska använda Atec-innerdelen och att han inte riktigt vet hur han ska koppla in 360:n?
Tyvärr har jag ingen bra manual till Atec.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2011, 23:05:36 »
Jag antar att ni ska använda Atec-innerdelen och att han inte riktigt vet hur han ska koppla in 360:n?
Tyvärr har jag ingen bra manual till Atec.

Precis vad jag tror! Han vet inte riktigt hur han skall göra och tror att det blir tillräckligt bra ändå!
Jag har installationsmanualen för Atec om den duger, men kan inte riktigt skicka den via forumet. Eller kan jag det....
2690kB - går inte, 400kB per fil som gräns :'(
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2011, 23:27:45 »
Du kan bifoga den nu, e-posta mig gärna när du gjort det så jag får återställa begränsningarna. rickard@webiq.se
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2011, 08:05:12 »
Här kommer manualen!
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2011, 13:32:01 »
Tyvärr så hjälpte inte den där så mycket, den ska kunna styra eltillskott men hur elpatron ska kopplas in står inte?
Kanske finns det en separat el-manual?

Fast rent teoretiskt så bör det funka att ställa en något högre kurva på ATEC än på 360:n.
Då kommer 360:n bara shunta fram värme då ATEC inte orkar själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2011, 18:05:05 »
Fast rent teoretiskt så bör det funka att ställa en något högre kurva på ATEC än på 360:n.
Då kommer 360:n bara shunta fram värme då ATEC inte orkar själv.

Så kör jag, har VP utan elpatron, i min separata beredare som jag normalt laddar med VP har jag elpatron och shunt. När jag önskar tillskott slår jag på elpatron, kranar in shunten(läcker några kWh per dygn om jag alltid passerar den) och låter dens styrning sköta det. Funkar alldeles utmärkt men det kräver ju lite manuellt handgrepp.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2011, 21:06:25 »
Nu är allt igång utan shuntinkoppling! Den gamla Niben får fortsätta sköta shunten.
Håller på att försöka lägga Nibens kurva nån grad under Atecen.
Då även Niben kör en integralfunktion borde det faktum att den alltid upplever det som någon grad för varmt göra att den inte kopplar in värmen förrens det verkligen behövs, dvs när Atecen inte klarar av värmebehovet.
Jag får se hur det funkar. Speciellt spännande blir det ju vid första köldknäppen!
Det manuella slipper jag (i alla fall tillsvidare).

Funkar det inte är det bara en kabel som skall dras. Atecen har en utgÃ¥ng för när den behöver tillsats  (lite oklart vart, men den dagen den sorgen).

Tack för hjälpen!
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2011, 22:30:54 »
Nibe 360 har ju shunt, den räknar väl inga gradminuter?
Problemet är just att Atec kör med on/off reglering så den låter framledningen pendla upp och ner.
Och just när den pendlar ner så kan 360:n vilja öppna shunten.
Ett sätt att hantera situationen är att sätta in en rumstermostat (RT10) på 360 som höjer temperaturen 10 ºC (meny 2.5).
Sen ställs kurvan ner 10 ºC på 360 så att shunten inte öppnar alls.
RT10 ställs in så den aktiveras då innetemp sjunker en halv grad under den temp du vill ha inne.
Och sen trimmar du in din Atec att hålla innetemp minst en halv grad över den temp då RT10 justerar upp temperaturen på 360.

Hängde du med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad moijwall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2011, 21:28:56 »
Nibe 360 har ju shunt, den räknar väl inga gradminuter?
Problemet är just att Atec kör med on/off reglering så den låter framledningen pendla upp och ner.
Och just när den pendlar ner så kan 360:n vilja öppna shunten.
Ett sätt att hantera situationen är att sätta in en rumstermostat (RT10) på 360 som höjer temperaturen 10 ºC (meny 2.5).
Sen ställs kurvan ner 10 ºC på 360 så att shunten inte öppnar alls.
RT10 ställs in så den aktiveras då innetemp sjunker en halv grad under den temp du vill ha inne.
Och sen trimmar du in din Atec att hålla innetemp minst en halv grad över den temp då RT10 justerar upp temperaturen på 360.

Hängde du med?

Sorry, missade ditt svar.
Vet inte riktigt hur Niben styr, men måste inte alla pumpar som skall följa en kurva köra någon typ av PID-regulator där man raskt skippar D för att det är ganska trögt och man inte är så rädd för överslängar?
Thermian är klockren, den räknar gradminuter som du säger för I delen och kallar P delen för hysteres.
Sen fuskar den och sätter I värdet hårt till startvärdet om hysteresvärdet uppnås.
Niben är nu när jag tittar på den lite mer hemlighetsfull..... Sc:,h
Men hur styr Niben?  Och jag har nog inte riktigt förstÃ¥tt hur shunten används heller?
Hus i Enköping byggt 2004 och tillbyggt 2009 till 240kvm.
Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump med huset och en krånglande Thermia Atec 9 Standard under installation

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2011, 15:08:56 »
Niben är nu när jag tittar på den lite mer hemlighetsfull..... Sc:,h
Men hur styr Niben?  Och jag har nog inte riktigt förstÃ¥tt hur shunten används heller?

Jag är inte 100, men jag tror det är en enkel P-reglering i 360, den jämför börvärde och ärvärde på framledningen och styr då shunten tills börvärdet uppnås.
Gensvaret blir väldigt direkt sÃ¥ jag tror inte nÃ¥n avancerad reglering behövs.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man verkligen skippa shunten vid dockning?
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2011, 22:09:35 »
Eller när Niben begär elpatron sÃ¥ startar Atecn och när den begär tillskott fÃ¥r Nibens elpatron starta  ;)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!