Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte ifrÃ¥n olja till bergvärme. Kommer radiatorerna att räcka till?  (läst 1799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gromit42x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag har en villa på 110 kvm boa och 70 bia som idag värms med kombipanna (olja el). Har tagit in offerter på bergvärme men hann inte komma till skott innan julhelgen. Eftersom jag skulle byta uppvärmningssätt så köpte jag ingen ny olja i år vilket ledde till ett intressant experiment under julhelgens kalla dagar då jag bara hade 6kW elpatronen som sitter i kombipannan att tillgå. Det blev kort sagt snorkallt inne (kring 15 grader). Pannan som normalt brukar ligga på 80 grader låg nu kring 60 och klarade inte av att hålla huset varmt.

Nu till frågan. Eftersom bervärmepumpar förefaller jobba i temperaturområdet 60-65 grader kan man då inte även dra slutsatsen utifrån mitt "experiment" att radiatorvolymen jag har inte räcker till att hålla huset varmt vid den en panntemperaturen. Elpatronen klarade ju att hålla pannan (och därmed även radiatorerna) vid 60 grader.

Eller tänker jag fel? Antagligen eftersom en av leverantörerna sa att jag hade betydligt mer effekt att tillgå i VPn (8kW+tillskottsel) så jag hade inget att oroa mig för...Men kan jag verkligen "få ut" den effekten i huset utan att ha högre temperatur?

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
När du gjorde ditt experiment, då hade du fortfarande stänga radiatortermostater eller? Det sänker nog ditt effektbehov lite isf. Värmepumpar ska jobba mot helt öppna slingor och puttar då alltid ut exakt så varmt radiatorvatten du behöver. En olje/ved/pelletspanna värmer högre så det finns och blir över...

Installatören har ju rätt i att du har t.ex. 9kW kompressoreffekt plus 3,6 eller 9kW eltillskott om det skulle knipa. 6kW är klent för 180m2, om nu allt är uppvärmt till fullo. Kompressorerna på värmepumparna klarar ofta som max 60-65grader som du säger, men sedan har du eltillskottet över det.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad gromit42x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Jag körde med öppna spjäll överallt och shunten stod på max. Jag har inte uppvärmt i källaren idag så där kan man antagligen få lite "draghjälp". Värmen där stiger ju upp i huset så det kanske är nyckel till att få det att funka utan att öka på med ytterligare radiatorer.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Du borde nog prova och mäta...

litet till. Vilken framledningstemp du behöver är rätt avgörande för att kalkyler och offerter skall bli rätt.

Gissar vilt att ditt reglersystem=huskurva kanske fortfarande "trodde" att det var 80 ºC i pannan. Och shuntade inte ut tillräcklig temp till elementen trots att 60 ºC fanns att tillgå.

Du kan tex skaffa en enkel IR-termometer och mäta tempen på vattnet till elementen (framledningen)vid nästa köldknäpp.

När det blev "snorkallt", vilken temp hade du då på framledningen??

Om 6kW elpatronen inte räcker för mätningarna, kanske du måste hinka i en skvätt disel och starta upp oljepannan, så att du kan mäta framledningstempen vid olika utetempar.
« Senast ändrad: 01 februari 2010, 11:27:52 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elpatronen stod väl och jobbade för fullt och orkade inte mer än 60 grader helt enkelt för att den bara var 6kW.  ;)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!