Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia duo 12 underdimensionerad?  (läst 13017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Quercus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia duo 12 underdimensionerad?
« skrivet: 26 december 2011, 12:28:47 »
Hej!
har en thermia duo 12 från -05 med sin 220 mbh, för ett hus på 200m2 i ett plan och en flygel på 40m2 via kulvert.
Jag har två problem:
1) vid nollgradigt orkar kompressorn bara få upp framledningen i 35, dvs först när integralen når ca 1000, inställd A2, och får hjälp av tillsats orkar den högre temp. Finns det någon annan förklaring än att thermian är underdimensionerad för behovet?
2) VV temp faller ned till 44 på någon timme trots att vi varken duschar etc, dvs det blir mkt varmvattenproduktion. Finns det någon annan förklaring till detta än att något varmvattenrör, dolt, läcker? De är ca 80 år och vissa igenkorkade så det är inte osannolikt.

summan är att vp går dygnet runt, även vid nollgradigt, och att redan där kör jag 'elpanna'...

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #1 skrivet: 26 december 2011, 12:58:39 »
Den är väl dimensionerad efter det du köpte av din installatör.  Köpte du en fulleffekt VP, nej.  DÃ¥ är det sÃ¥här det är.

Installationen blev billigare och sedan sÃ¥ fÃ¥r man betala mer varje Ã¥r.  *vinkar*


Det kan ju vara så att din maskin är defekt men eftersom du ska ha runt 16-17 kw så ger den förmodligen det den kan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #2 skrivet: 26 december 2011, 13:07:38 »
Troligtvis stÃ¥r växelventilen i ett halvläge och kör ut värmen frÃ¥n vvb:n ut pÃ¥ raddarna och börjar göra  vv igen. Under tiden kallnar huset ytterligare och integralen sjunker.
På duon sitter den långt nere till vänster bakom brinepumpen. Lossa motorn och försök motionera ventilen. Annars kan man byta insats, men byt helst hela ventilen till en ny vridande istället Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #3 skrivet: 26 december 2011, 13:10:56 »
Mmm   men dÃ¥ borde kÃ¥ken bli varm om den gör VV dygnet runt.  Det är ju inte sÃ¥ kallt nu och om den gÃ¥r och gÃ¥r sÃ¥ borde det bli varmt.  Men kolla denna ventil som är en förskräcklig konstruktion och som snarast bör avlägnas frÃ¥n samtliga 10000000000 värmepumpar som dessa sitter i ;D

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #4 skrivet: 26 december 2011, 15:19:11 »
Kanske borde skrivit att det var svar på fråga 2 så att även Oraklet förstod ;)
Med lite inslag till fråga 1... ::)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Quercus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #5 skrivet: 26 december 2011, 19:07:24 »
Tack för svar!
Sammantaget kan man säga att ni tror att den är dimensionerad (av föregående ägare) att gå på tillskott vid nollgradigt, samt att VV-temperaturfallet beror på en omotionerad växelventil, som skulle göra att VV i för hög grad går ut i radiatorerna? Jag skall absolut kolla upp om jag som amatör lyckas komma åt ventilen, men om VV gick ut i radiatorerna skulle väl dessa synbart komma upp i temperatur, dvs returen skulle stiga ordentligt?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #6 skrivet: 26 december 2011, 19:14:53 »
Ja eftersom maskinen stoppar på pressostat så kommer den inte bryta VV produktionen förrens hela huset kokar ;D

Det kan vara så att den inte går som den ska, nu har den ju inget synglas i kylkretsen huvuddunk huvuddunk( det vore sååå bra för dig som inte har kylteknisk kunskap att titta i glaset och se om det är klart huvuddunk huvuddunk 70 spänn kostar det typ huvuddunk)
NÃ¥väl nu blir det svÃ¥rare, men vi fixar det nog.  Kolla brine temperaturer  vad är in och ut?  Vad har du för tillopp och retur?  vet du vad torkfiltret är och var det sitter?  PÃ¥ detta sätt kan vi fÃ¥ ett hum om ifall den läcker köldmedium. 
 

Utloggad Quercus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #7 skrivet: 26 december 2011, 19:39:37 »
Ja eftersom maskinen stoppar på pressostat så kommer den inte bryta VV produktionen förrens hela huset kokar ;D

Det kan vara så att den inte går som den ska, nu har den ju inget synglas i kylkretsen huvuddunk huvuddunk( det vore sååå bra för dig som inte har kylteknisk kunskap att titta i glaset och se om det är klart huvuddunk huvuddunk 70 spänn kostar det typ huvuddunk)
NÃ¥väl nu blir det svÃ¥rare, men vi fixar det nog.  Kolla brine temperaturer  vad är in och ut?  Vad har du för tillopp och retur?  vet du vad torkfiltret är och var det sitter?  PÃ¥ detta sätt kan vi fÃ¥ ett hum om ifall den läcker köldmedium.

Brine in brukar ligga på + ngr grader, brine ut på minus ngr grader, delta mest kring 4-5, tillopp är vad den skall vara enligt kurva&temp, säg 41 vid nollgradigt (kurva 39 + justering kring nollan), retur normalt 8 grader lägre, vilket är rimligt delta. torkfiltret - nej aldrig hört talas om. Fast om den läcker köldmedium skulle väl detta synas på kalla sidans slutna kärls tryckmätare?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #8 skrivet: 26 december 2011, 19:52:26 »
Nej det syns inte där, kylkretsen är en sluten krets inne i VP.  Men om du har dessa deltan sÃ¥ verkar det som den är ok och du kanske kan strunta i torkfiltret.  Att du har runt 3 grader i DTpÃ¥ kalla sidan och 8 pÃ¥ varma sidan indikerar att allt är OK.   Inte säkert sÃ¥klart men det verkar sÃ¥. 

Dax att komplettera anläggningen alltså. Mer borrhål och en VP till. *vinkar*

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #9 skrivet: 26 december 2011, 21:28:26 »
Om det är så att växelventilen krånglar medför det att den effekt som finns tillgänglig för att värma huset är något mindre än den skall vara. Huset värms till viss del med "varmvattenvärme" som producerats vid högre temperatur där pumpen ger lägre effekt.

240 m2 uppvärmd yta sammanlagt säger inte så mycket utan information om isoleringsstandard eller byggår. Det måste vara ett dåligt isolerat hus om 12 kW inte räcker till vid noll grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #10 skrivet: 26 december 2011, 22:13:10 »
Men om växelventilen slääper igenom sÃ¥ kommer kondenseringen inte att ligga pÃ¥ typ 55 grader.  Dessutom sÃ¥ sa TS att den gör 39 grader

Utloggad Quercus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #11 skrivet: 27 december 2011, 12:22:09 »
Om det är så att växelventilen krånglar medför det att den effekt som finns tillgänglig för att värma huset är något mindre än den skall vara. Huset värms till viss del med "varmvattenvärme" som producerats vid högre temperatur där pumpen ger lägre effekt.

240 m2 uppvärmd yta sammanlagt säger inte så mycket utan information om isoleringsstandard eller byggår. Det måste vara ett dåligt isolerat hus om 12 kW inte räcker till vid noll grader.

Det lät intressant - det skulle alltså förklara en ineffektivitet, och litet nedsatt funktion med i övrigt 'normala' värden.

Nej du har rätt med ytan. Det rör sig om gamla timmerhus, det större med 3 m th, putsat invändigt, sågspån i tak mot kallvind, 17 raddar (större järn, några mindre senare), allt ritat för självcirkulation från kokspanna, det lilla 2,4 m th, putsat invändigt, med 40cm cellulosa på vinden, 4 raddar gamla järn, via ny kulvert.
Nu räcker ju pumpens 12kw utmärkt även vid sträng kyla - problemet var snarare att den redan vid nollgradigt kräver tillsats för att komma ovan 35 C...

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #12 skrivet: 27 december 2011, 13:36:11 »

Nu räcker ju pumpens 12kw utmärkt även vid sträng kyla - problemet var snarare att den redan vid nollgradigt kräver tillsats för att komma ovan 35 C...

Va? Sc:,h
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #13 skrivet: 27 december 2011, 17:14:05 »
Nu räcker ju pumpens 12kw utmärkt även vid sträng kyla - problemet var snarare att den redan vid nollgradigt kräver tillsats för att komma ovan 35 C...

Does not compute...  Sc:,h

Menar du att den inte behöver tillskott vid sträng kyla? Den ger ju (nominellt) 12 kW utan TS.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #14 skrivet: 27 december 2011, 20:48:18 »
Konstigt, jag har också en 12:a och mer kvadrat att värma upp med gamla 2-glasfönster och själva huset är från slutet på 1800-talet, mycket sågspån är det, trots det kör jag med kurva 37, hur bra som helst.
I min förra kåk hade jag också en Thermia, och där var det så att efter strömavbrott ställde den sig ofta i fabriksinställning, vilket innebar att den ställde sig i golvvärmeläge och vilket innebar att framledningen begränsades till
max 35 grader (har jag för mig) så det hände en gång på vintern att det blev skapligt kallt inne...
Jag vet inte om det är likadant med de nyare pumparna men jag har sett att på min nuvarande kan man välja i servicemenyn/installation/fabriksinställning antingen golv eller radiator, kostar ju inget att kolla. :)
(då ställs alla inställningar om)
Fast om elpatron går in kanske det är något annat.
« Senast ändrad: 27 december 2011, 20:49:55 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!