Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DimensioneringsfrÃ¥ga  (läst 11457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #15 skrivet: 21 april 2013, 00:45:28 »
Det är rördimensionen både på anslutningar ch slingan som inte klarar när vp dundrar på med över 12 kw
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #16 skrivet: 21 april 2013, 01:23:07 »
Det är rördimensionen både på anslutningar ch slingan som inte klarar när vp dundrar på med över 12 kw

Det är ett 22 rör,
Tryckfallet är stort i en slingan, men det kallas för internt tillgängligt tryckfall
Vid dimensionering. Max rek flödeshastighet i ett 22 rör är 1,2 ms

SÃ¥ du har fel här !   LÃ¥ter du slingan ha 10 g delta  vid 12 kW  är hastigheten
 ca 0,9 ms  ,,
( det här ska ni ha läst nu hawkey)
Jag är övertygad om att ingenjörer som jobbar med produktutveckling hos våra fabrikanter har koll på teknik och fysik.
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #17 skrivet: 21 april 2013, 08:43:35 »
SÃ¥ varför rekomenderar inte Nibe en Vpb till en lite kraftigare vp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #18 skrivet: 21 april 2013, 09:23:19 »
Det kan vara växlingsytan på slingan som dom tycker blir för liten .
DÃ¥ är det det som sätter begränsningen , 
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #19 skrivet: 21 april 2013, 09:28:14 »
Det var det jag misstänkte :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #20 skrivet: 22 april 2013, 23:01:11 »
2" anslutning  pÃ¥ 500 tanken. 
Enligt Nibes support beror det på att 300 tanken inte fixar det pga. röranslutningen och slingan.
Samma sak med vpa 200/70, upp till 12 kw. Manteln för liten, däremot har det gÃ¥tt bra att ta tvÃ¥ vpa 200/70 tidigare vilket krävts ibland pga. takhöjden. Paralellkopplade om jag inte minns fel och strypventiler mellan för att fÃ¥ bättre gÃ¥ngtidern. Det har tom använts till fastighetspumparna.  pÃ¥ nÃ¥got ställe.
Jag är inte färdig än C-C, utan det är gammal erfarenhet som jag delar med mig av.
Den som det rings till först när det strular är säljaren. Jag har tagit emot tusentals supportsamtal, Ã¥kt ut och kollat för första koll pÃ¥  största andelen av dem.
Men jag är varken dignitär eller doktorand pÃ¥ värmepumpar, utan en vanlig enkel nasare som nu gÃ¥r vidare med en  utbildning till kyltekniker. Jag har nog gÃ¥tt fler kurser hos tillverkarna än de flesta av mina gamla säljkollegor.  Men visst kan jag ha fel, det är bara att ringa och kolla med Nibe. Jag har inte 100 koll längre, man glömmer fort. Nu har jag varit ifrÃ¥n försäljningen i 9 mÃ¥nader. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #21 skrivet: 23 april 2013, 07:36:03 »
Hawkey..
Detta är ingen kunskap som når upp till Doktorand nivå...
Det är Teoretiska Baskunskaper en röris/installatör projektör skall ha !
säljare av Värmepumps lösningar ingår i denna kattegori,

Detta är mitt personliga tyckande och ej riktat mot dig.
En säljare som dyker upp i ett hem ska dessa kunskaper och lite till,
investeringen är så stor som en familj ska göra att det måste!! bli rätt.
En som ska kalla sig för röris ska ha dessa kunskaper ,
En värmepumps tekniker ska definitift ha dessa kunskaper , samt en massa till!
Det går inte att leverera energi effektiva lösningar fullt ut utan grundläggande kunskaper
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #22 skrivet: 23 april 2013, 08:18:14 »
Varför inte enklast möjliga arbetstank på 500 l eller mer istället, med en vv-slinga i?
Volym är bra.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #23 skrivet: 23 april 2013, 08:38:42 »
Slingorna i dem klarar inte heller av mer än 12kw

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #24 skrivet: 23 april 2013, 08:42:27 »
Slingorna i dem klarar inte heller av mer än 12kw

Slingor?
Jag menar att fylla en tank med uppvärmt vatten från vp, och sedan låta slingor ta upp energin och förvärma vv.
I princip blir det väl lite mindre energi till vv-uppvärmning, en elberedare får ju ev slutvärma, men hur mkt mindre sparar man med tanke på att vp alltid får jobba mot en rejäl volym och lägre temperaturer?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #25 skrivet: 23 april 2013, 09:11:09 »
Aha

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #26 skrivet: 24 april 2013, 17:19:41 »
Jadu C-C.
Jag har jobbat som säljare i 10 Ã¥r av värmepumpar och jag lovar dig 99% av säljkÃ¥ren har sämre kunskaper än jag haf ttidigare. Jag har lärt mig massor pÃ¥ utbildningen som jag inte hade en aaaaning om. Rörisar,säger du. Jag skulle kunna skriva en bok om  alla skräckexempel jag mött.  Tekniken har gÃ¥tt förbi rörisarna för flera Ã¥r sedan. 
Tex säljer man hellre en ctc luft/vatten än en nibe för att den är toppkopplad, eftersom det suttit toppkopplat innan. Och tvärtom, man har noll koll på värmeysstemets beskaffenhet.
Undantag finns naturligtvis. Ma nsätter varmvattentemperaturer stopp pÃ¥ 65 grader för att legionella. Kurva 11 körs för att det stÃ¥r i boken...... Ma nfattar inte att läsa vad kurvorna gör och vad de betyder.  AlltsÃ¥ jag gillar ctc, det är inte det, men har sÃ¥lt det som passat kunden bäst.  MÃ¥nga säljer luft/vatten för att det är sÃ¥ "kluddrigt att sälja jordvärme, eftersom det skall grävas. Finns tom de som rekommenderar en luft/luft till  varje lägenhet......
Vidare tror jag att  fabrikanterna har lite "marginaler" för att slippa strul. Ta tex vvm300. Jag vet de som har gamla 14 kw  ur serien 2026 till den, och det funkar utmärkt. Men nibe rekommenderar bara upp till 10 kw.
Var jobbar du C-C.
Jag har ingen vvsutbildning  i botten utan styr och regler. Nu kompletterar jag med kylteknikerutbildning.  Har däremot gÃ¥tt mängder av utbildningar hos tillverkarna. Ja och sÃ¥ fick jag en rejäl upplärning av KÃ¥ge när jag började pÃ¥ Schildts. Han har varit min mest omfattande mentor. En avpionjärerna i branschen. Tyvärr sÃ¥lde han företaget.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #27 skrivet: 25 april 2013, 07:42:28 »
Tror du får svårt att överbevisa C-C.
Han är övertygad om att alla riktiga rörkrökare vet och förstår hur en värmepump fungerar, skall kopplas in - och trimmas in.
Det finns ett rätt stort antal medlemmar som hÃ¥ller med dig om att styr/regler + förmÃ¥ga att läsa och förstÃ¥ en installationsmanual är viktigare än att ha en VVS-utbildning, i vart fall för att kunna välja rätt värmepump och trimma in den pÃ¥ ett bra sätt, men som sagt, C-C är inte sÃ¥ lättpÃ¥verkad.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #28 skrivet: 28 april 2013, 17:39:45 »
Övertyga mig :)
Nej du rickard  Hur ska det gÃ¥ till Sc:,h  ska jag förneka den kunskap jag och mÃ¥nga Hantverkare har.. Nej ,,,
Att läsa och förstå en Manual :) Det klarar en Hantverkare! om han är Hantverkare .
Vi saknar inte läsförståelse bara för att man har ett blåställ på sig!
Det jag tycker är tråkigt är den svartmålningen många håller på med av mitt yrke!

Jag om nÃ¥gon har sett och städat efter styrfolk som med svullet huvud skruvat i värme pumps installationer !  Jätte duktiga pÃ¥ att programera och koppla .
men förstår man inte varför spelar det ingen roll. Styr kan bara sträcka fysikens grundregler till en viss gräns.. I slutändan är det en process som ska säkerställas!
och dåå krävs det en vvsare :) Med bred spetskompetens

@Hököga
Ja jag håller till i Sthlm ..
MÃ¥ste bara frÃ¥ga ,, Om du nu inte har nÃ¥gon VVS UTB,, PÃ¥ vilka fakta grundar du dÃ¥ dina inlägg .. Du vet Ã¥sa nisse montörer mm.Hur avgör du det Sc:,h 
Den kyl kurs du läser ,, Har du en (riktig) rörmockare som jobbar med vp kan han/hon det du läser, elen runt vp , styret runt vp. ansvars montörn har höga kunskaper i dimensionering . kunna beräkna avspeglingsytor , flödesberäkningar och injustering mm (en renodlad montör ska kunna följa anvisning,han/hon ska se till att det är rakt/tätt samt att gällande säkerhets produkter är monterade)



När du Ã¥kt runt och sÃ¥llt,, Hur fÃ¥r du ihop energi effektiva installationer om du inte har en VVS utb bakom dig.. ?  Bara för att det monteras en vp i källaren innebär inte det att den gÃ¥r och fungerar . Kan du inte genom kunskap och förstÃ¥else skapa förutsättningar för vp blir den inte energieffektiv..

Ska värme fungera.. Då skall ansvarig säljar för installationen kunna .
1. VVS dimensionering/utförande/injustering.
2. Sin till tänkta produkt..( i det ingår manualen för möjlighet till drift inställningar)


ska man sen bedömma en installation .. Ja då gäller det att vara veta vad man utalar sig om . Man ska också veta förutsättningarna innan man utalar sig.

Det finns absolut firmer i detta land som har grym kompetens.. Men dom straffas för det .. Detta är den enda Bransch där den kunniga straffas.  Säljaren utan kunskaper ser inte pÃ¥ plats vad som krävs för en fungerande installation.
Aggresiva kurser i säljteknik och Priskriget med undermåliga installationer där allt tas bort. Avstängningsventiler blandningsventiler :o rör dim där till och med max flödeshastighet överskids..felaktiga klammer på kb, Det skiljer 90 kr st!!! på ett 28 rör,
Kunskap konkurerar med okunnighet.. Kunskapen blir alltid dyrare..
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensioneringsfråga
« Svar #29 skrivet: 29 april 2013, 06:31:10 »
De kunniga säljare/installatörer du beskriver finns det bara några handfull personer av i landet, på sin höjd.
Jag, och många med mig försöker lyfta kunskapen på en lite lägre nivå än den du argumenterar för, då vi ser hur extremt många anställationer som sker på ett undermåligt sätt.
Varje form av kunskap som rör, el, styr/regler och dimensionering är ett kliv uppåt i förhållande till den nivå som idag råder på en stor del av de som idag projekterar och installerar värmepumpar, för det är naturligtvis så att de flesta som sysslar med detta i grunden bara är vanliga VVS-montörer.
Nu talar jag alltså om värmepumpsinstallationer för egnahem, i kommersiella fastigheter kan det nog ofta vara bättre kunskap bland de som offererar och installerar.
Och detta beror ju naturligtvis på det du pekar på, kunskap kostar, och kommersiella aktörer ser det nog som viktigare att det verkligen fungerar och sparar pengar, än att de skall spara några tiotusen kronor på dimensionering, installation och injustering.
Några tiotusen "extra" för sånt i en vanlig villainstallation är det många som ryggar för, och resultatet blir att de som sitter på den kunskap som du argumenterar för primärt arbetar mot den kommersiella marknaden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!