Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "nya" pannan ryker in  (läst 12491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisseinorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landsbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
"nya" pannan ryker in
« skrivet: 20 oktober 2011, 01:14:35 »
Hej!
Nu är det så att jag har bytt min vedpanna nere i källaren i sommar.
Hade förut en gammal Norrahammar kombipanna som nu är ersatt med en Kalixpanna KPP TH20. Köpte pannan bättre begagnad, har bara eldats i ett par år med en pellets-brännare.
Det "lilla" problem jag har är att det ryker in rätt rejält varje gång jag öppnar vedluckan.
Pannrummet blir ganska fort rökfyllt när jag ska fylla på med ved under eldning.

Undertryck tror? jag inte att det kan bero på för jag har ännu ett stort hål i grunden i pannrummet där jag har fått ta hål för att kunna byta ut pannan, så luft borde det ju komma till pannrummet i alla fall :-).

Vad jag tror att det beror på är vedluckans placering, eller "hyllans" placering om jag säger så. Vedluckan är ganska mycket större än i gamla pannan.. Och den där "hyllan" som är inne i pannan så att elden/röken ska få en längre väg i pannan är placerad lägre än själva vedluckans överkant. Kan det vara därför det ryker in ?

Någon som har något bra tips på hur jag ska lösa detta? Kan det hjälpa att på något sätt flytta upp hyllan en bit i pannan så den kommer ovanför luckans överkant. Eller kan man göra någon typ av avskärmning i ved-inkastet så röken inte hittar ut där lika lätt?

Tips?

Utloggad _ingemar_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: gävleborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2011, 20:32:30 »
öppna luckan när det bara är glödbädd kvar vore det enklaste
när jag ska hyva in lite mera ved i braskaminen min så öppnar jag först luckan lite grann sen öpnnar jag så mycket det behövs sakta
1½ plans hus 90 kvm bo yta 60 kvm biyta, värmer huvudsakligen med pellets har även en l/lvp samt en braskamin inst hösten -09. 2 i hushållet + katten
förbrukning 8500kw + ca 3 ton pellets + ca 3m3 ved

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2011, 20:48:17 »
Hur är pannan konstruerad?
Finns nån underlucka? stäng den i så fall tillfälligt medan du öppnar den övre.
Finns det nått spjäll som du öppnar vid tändning ovanför eldstaden? den kan du då tillfälligt öppna vid påfyllning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2011, 21:12:09 »
En kompis hade liknande problem på en Atmos panna han svetsade fast en plåt i luckans överkant så att öppningen kom lägre än rökutgången efter det funkade det mycket bättre. På den pannan funkade det endast att lägga in ved när det var lite glöd kvar att fylla på en halvfull panna kunde man glömma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2011, 08:02:22 »
Har du möjlighet att lägga upp en bild på pannan framifrån ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad nisseinorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landsbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2011, 08:51:19 »
Pannan ser ut som så att det är 2 luckor, en stor för vedinkast och en liten drag/ask-lucka längst ner på pannan.

Har provat att sakta öppna luckan vid vedpåfyllning med det bolmar in direkt.
Den där "hyllan" täcker ju i princip pannans utrymme utom längst ut mot vedluckan där det är nÃ¥n cm öppning.. detta för att alla rökgaser ,även längst in i pannan ska vandra ut mot vedluckan och förbi hyllan och ut genom skorstenen..  Med följden att sÃ¥ fort luckan öppnas sÃ¥ bolmar all rök i mitt ansikte =/

Ska försöka få upp nån bild på hur det ser ut, så fort jag är hemma i pannrummet igen.

Utloggad nisseinorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landsbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #6 skrivet: 01 november 2011, 16:26:01 »
Mer tips och ideer tack!

Har nu prov-eldat i pannan utan rökgashyllan i.. så rökgasen har nu bara raka vägen uppåt för att komma ur pannan å in till skorstenen.
Det ryker fortfarande in.. Har samtidigt testat att ha ytterdörren till pannrummet helt öppen.

Kan jag ha för dåligt drag i skorstenen?
Kom att tänka på att i samband med pann-bytet så monterades en sån där "hatt" uppe på skorstenen, så att det inte ska regna in osv.. Kan den på något sätt göra så att det blir mottryck i rökgången så att det ryker in? eller vad kan det vara?


Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #7 skrivet: 02 november 2011, 13:57:20 »
Nu är jag långt ifrån någon expert på detta... Men har du tillräcklig tilluft till pannrummet så kan det väl bara handla om dåligt drag i skorstenen.. Har själv en vedspis och mycket bra drag i skorstenen, och jag kan elda med båda luckorna helt öppna om jag vill utan det ryker in ett dugg!!

Om du sticker in handen i pannan, känner du nÃ¥got drag dÃ¥?     
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad nisseinorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landsbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #8 skrivet: 06 november 2011, 10:09:57 »
Har nu vart upp på taket och provat ta bort "skydds-hatten" över skorstenen.. Fortfarande ryker det in, har un testat alla möjliga knep men inget hjälper. Sista utvägen är nog en rökgasfläkt.
Måste vara så att min gamla murstock från glada 30-talet är för liten för min nya vedpanna.. Den hinner helt enkelt inte med att svälja röken när jag har luckan öppen, till veckan ska jag upp på taket och mäta rökkanalen sen beställer jag en fläkt. Återkommer med förhoppningsvis glada nyheter om någon vecka då :-)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #9 skrivet: 06 november 2011, 10:29:39 »
Tror mer pÃ¥ att den är felkonstruerad men det är ju ingen tröst när det ryker in en fläkt kanske löser problemet  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #10 skrivet: 06 november 2011, 22:06:18 »
Har nu vart upp på taket och provat ta bort "skydds-hatten" över skorstenen.. Fortfarande ryker det in, har un testat alla möjliga knep men inget hjälper. Sista utvägen är nog en rökgasfläkt.
Måste vara så att min gamla murstock från glada 30-talet är för liten för min nya vedpanna.. Den hinner helt enkelt inte med att svälja röken när jag har luckan öppen, till veckan ska jag upp på taket och mäta rökkanalen sen beställer jag en fläkt. Återkommer med förhoppningsvis glada nyheter om någon vecka då :-)

Hmm.. Om du misstänker att kanalen är för smal sÃ¥ den inte kan "svälja röken" sÃ¥ borde du inte ha bekymret om du smÃ¥eldar. Har du provat att "smÃ¥elda" runt 4-6kWh och kollat om det fortfarande ryker in? 
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad nisseinorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landsbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #11 skrivet: 07 november 2011, 21:44:44 »
Nu så är en rökgasfläkt beställd med tillhörande varvtalsreglering..
Det är sista utvägen. Ringde till de som tillverkar fläktar (exodraft) och berättade om mitt problem. Och han tror det är så att det är för mycket motstånd i pannan motför i min gamla panna som inte hade detta problem.
I och med "längre" rökgasväg i nya pannan och små rök-kanaler där det ska sitta turbulatorer så blir det väl mer motstånd för röken än i gamla pannan.

Har dock provat elda utan turbulatorerna i men det hjälper inte heller.
Så vi får se om en fläkt löser mina bekymmer, men det borde det göra.
Om jag tänker efter så är brasan lite mer svårtänd i nya pannan, och öppnar jag vedluckan så tar sig elden mycket bättre men jag får all rök in i pannrummet.

Så om en vecka dyker fläkten upp, så får jag väl meddela hur det fungerar sen :-) I helgen blir det att börja dra ström från pannrumet och 10 meter upp till skorstenen..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #12 skrivet: 07 november 2011, 21:54:09 »
Vad fick du ge för fläkten ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nisseinorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landsbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #13 skrivet: 09 november 2011, 20:18:36 »
Vad fick du ge för fläkten ?

Om jag inte minns galet så gick min beställning på 8500 kr.
DÃ¥ var det inkl frakt och en varvtalsreglering som kostar dryga 1000-lappen.
Säljaren på exodraft sa att jag skulle klara mig med deras minsta fläkt så då blev det en sådan.. RS009 tror jag den hette.
Borde anlända till veckan, väntar med spänning.
Är så less på att det ryker in, speciellt när jag har pannrummet som tvättstuga också.

Utloggad nisseinorr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landsbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "nya" pannan ryker in
« Svar #14 skrivet: 13 november 2011, 22:14:14 »
Det gick fortare än väntat att få mitt paket med rökgasfläkt, paketet kom redan samma vecka jag skickade iväg beställningen.
Så vi monterade fläkten i helgen..

Nu är det drag i pannan, mer livlig eld, går fortare att få upp acctanken i temp.
och..det ryker inte in, kanske nån liten puff ibland om jag har luckan öppen länge..
men nu går det att vara nere i pannrummet utan att bli rökskadad..

Nu kan jag nog till och med torka tvätten där nere :-)
Så skönt, så skönt.. Lätt värt pengarna.

Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 606
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!