Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med radiatorer  (läst 4672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arvced

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp med radiatorer
« skrivet: 27 juli 2007, 22:06:22 »
Hejsan

Ska konvertera kåken till vattenburet och bergvärme i höst och har lite funderingar. Har en firma i schtan (Skellefteå) som skall instalera hela kitten men är lite tveksam till dess kompetens. Det är dock denna stads största firma så..

Men valet av pump är gjort det blev en IVT Greenline C9+ och hålet kommer förhoppningsvis bli 200m

Men sedan är det alla radiatorer. Har tänkt för att tjäna några slantar att köra med fläktkonvektor på en del ställen. Ska och koppla ena konvektorn med 4rörssystem för att köra kyla på sommaren.

Huset är ett sutteränghus på totalt 250m2 och drar idag ca 38-40000 kwh (inkl hushållsel och varmvatten)

Jag bifogar ritningar på kåken och där har jag numrerat de tänkta radiatorerna.

Och om jag tänkt rätt och räknat med 70W/m2 (enligt richard) så skulle jag få detta.

1. Förråd ca 25m2 1500w
2. Sovrum ca 18m2 1250w
3. sovrum ca 11,5m2 800w
4. Båda hallarna + ge lite extra åt övervåningen, fläktkonvektor 2400w tex Veneto FSR32
5. sovrum ca 10m2 800w
6. Klädkammare ca 10m2 800w
7. Tvättstuga ca 5m2 500w
8. WC ca 1.5m2 100w
9. Dusch/bastu ligger el-golvvärme i dusch ca 15m2 1000w
10. Garage fläktkonvektor ca 25m2 2000w
11. Hela övervåning ca 100m2 7000w (på lägsta eller mellersta fläkthastigheten) tex Veneto FSC64
Se ritningar över placering


Vad tror ni om denna uppsättning? kommer det att funka? räcker det med 1 fläktkonvektor på övervåning?
Ska man göra olika slingor för fläktkonvektorerna och resten av de vanliga radiatorerna?
Hur får man till frikylan bäst? finns det något bra system som automatiskt slår på den extra cirkulationspumpen eller måste detta ske manuellt? osv. Kom med era åsikter. Vad skulle jag få för framledninstemperatur med denna uppsättning?

Mvh Arvid
« Senast ändrad: 27 juli 2007, 22:08:18 av arvced »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hjälp med radiatorer
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2007, 22:30:03 »
Hej

Hade nog monterat fläkt konv nr 11 i det stora rum ej i köket som har nog med överflöd av värme från spis, kyl/frys etc.
Lilla rummet i hörnan bör nog ha en sep radiator eller golvärme. Min konvektor kan ge 4000W men jag kör den aldrig mer än i lägsta hast av buller och luftdrag synpunkt.

Sen tycker jag att värmeförflyttare måste till för att få nr 4 värme att gå över till andra hallen. Innan för ytter dörren blir nog kallt då man öppnar dörren så skapa en värme källa till där.

Räkna med fläkt konvektorena tjuvar mycket värme och sänker därmed framlednings temp rejält för de andra rad om de ej ligger på egen slinga. Normalt vintertid körs de med temp liknande golvvärme alltså max 40 grader i framledn temp.
« Senast ändrad: 27 juli 2007, 22:32:31 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad arvced

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med radiatorer
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2007, 21:57:55 »
Hej

Hade nog monterat fläkt konv nr 11 i det stora rum ej i köket som har nog med överflöd av värme från spis, kyl/frys etc.
Lilla rummet i hörnan bör nog ha en sep radiator eller golvärme. Min konvektor kan ge 4000W men jag kör den aldrig mer än i lägsta hast av buller och luftdrag synpunkt.

Sen tycker jag att värmeförflyttare måste till för att få nr 4 värme att gå över till andra hallen. Innan för ytter dörren blir nog kallt då man öppnar dörren så skapa en värme källa till där.

Räkna med fläkt konvektorena tjuvar mycket värme och sänker därmed framlednings temp rejält för de andra rad om de ej ligger på egen slinga. Normalt vintertid körs de med temp liknande golvvärme alltså max 40 grader i framledn temp.

tackar!

Anledningen varför jag har valt att placera fläktkonvektorn i köket är därför att bröstningen i vardagsrummet endast är ca 40cm och därför finns egentligen ingen bra placering för denna fläkt utom i köket. Hade tänkt att börja med dessa element och sedan slänga in ett eller flera element om jag känner att jag får det kallt nånstans. Vill dock inte ha för litet element på övervåningen pga ljudnivån så hur mycket effekt tror ni att jag ska ha på dessa 100m2? sedan om temperaturen springer iväg till -30 kanske man får öka varvtalet. Finns inget element vid ytterdörren idag så det ska nog funka nu också. Rummet längst bort är kontor med några datorer igång vilket ger extra värme. Vad tror ni annars om effekterna på ellementen? Blir ca 72,5w/m2 med denna uppsättning.

/Arvid

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med radiatorer
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2007, 08:13:23 »
På vinden krävs inte mer än ca hälften av den effekt som krävs i markplan, runt 3-4 kW uteffekt totalt för övervåningen med andra ord, hörnrummen uppe har det största värmebehovet då de kyls från två ytterväggar och taket.

Tänk också på att alla hörnrum kräver högre effekt, räkna med 80 W/m2 i hörnrum nere (speciellt de som inte har andra värmekällor som t.ex. kyl/frys) och ca 60 W/m i rum med bara en yttervägg.
På vinden kan du räkna med 40 W/m2 i hörnrummen och ca 30 W/m2 i rum med bara en yttervägg.

Jag förutsätter att du räknat med DT30 vid dimensioneringen av radiatorerna.
Framledningstempen med de förutsättningar du gett här (men jag räknar bara med 3500 W på vinden) borde ge dig en framledningstemp på ca 40 grader när pumpen går kontinuerligt, kanske lite mindre om du lyckats perfekt med balansering av hur stora de olika radiatorerna skall vara. (Om du sätter in onödigt stora radiatorer i vissa rum så kommer du ju inte att kunna "nyttja" dem fullt ut utan att få övertemp i de rummen)

Sovrummen (hörnrummen) uppe kommer nog att bli rätt svala om man stänger dörren till de rummen om du enbart kör med en värmekälla för hela övervåningen, jag rekomenderar hellre små radiatorer i de rummen än värmeförflyttare, det blir inte just nåt dyrare och dessutom mindre störande. (En värmeflyttare ger dessutom inte så stor effekt + att det blir lyhört då du öppnar upp ett hål i väggen för fläkten)

Gör du ett tvårörs-system så spelar det inte så stor roll om du sätter fläktradiatorn på en egen stam eller ej, vad som begränsar antalet radiatorer/stam är ju flödet, kolla här http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv för att avgöra hur många separata stammar och vilka dimensioner du behöver. Håller du dig inom de värden som där anges blir det inga problem med för höga tryckfall i systemet.
För höga tryckfall i systemet kan resultera i att cirkpumpen inte räcker till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hjälp med radiatorer
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2007, 13:14:18 »
Citera
Anledningen varför jag har valt att placera fläktkonvektorn i köket är därför att bröstningen i vardagsrummet endast är ca 40cm och därför finns egentligen ingen bra placering för denna fläkt utom i köket. Hade tänkt att börja med dessa element och sedan slänga in ett eller flera element om jag känner att jag får det kallt nånstans

Håller med Rickard om att det stora rummet på övre plan behöver mycke värme och brist på plats att montera fläkt konv.
Se min placering och Rickard har själv placerat en i taket i ett nytt rum med bra spridning som följd. Man måste improvisera i gammat hus om man inst nytt rad system. Jag drog rör invändigt tills viss del och i kalla útrymmen tillviss del (under snedtak isolerade plastisolrör). Alla rör innom hus värmer ju de också så sovrummen ovanvån har synliga rör runt golvlister sóm sen målas vita för att dölja dem. Tekniken användes förr i liknande situatiner då man konvekt in centralvärme i hus.

Se min placering av konv.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15206.msg151749#msg151749

se mina element plac. i skisserna nedan.
« Senast ändrad: 29 juli 2007, 14:19:10 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad arvced

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med radiatorer
« Svar #5 skrivet: 23 september 2007, 20:23:59 »
HEj

Nu kommer en uppdatering vad som blev.

Börjar med elementen. Det blev thermopanel V4 i samtliga rum utom fläktelementet i garaget som blev ett ATISA VR12 och på övervåningen en Veneto Skystar SK44 med både kyla och värme i samma.
Enligt thermopanels specifikationer står det att watt vid rumstemperatur 20 grader ocg 55/45 grader med ett delta 30grader (ni kanske fattar om det är 55 i framledningtemperatur eller 30 tex.)

1. Förråd ca 25m2 1114w
2. Sovrum ca 18m2 1853w
3. sovrum ca 11,5m2 962w
4. Hall 518W
5. sovrum ca 10m2 962Ww
6. Klädkammare ca 10m2 962Ww
7. Tvättstuga ca 5m2 474w
8. WC ca 1.5m2 296w
9. Dusch/bastu ligger el-golvvärme i dusch ca 15m2 600w
10. Garage fläktkonvektor ca 25m2 Atisa VR12 1525W vid lägsta fläkthastighet
11. Hela övervåning ca 100m2 skystar SK44 3111W på lägsta och 4768W på högsta. Uttag för att sätta 2 spiro för att leda värme till de två yttersta rummen vid behov.

Vad tror ni om detta uppsättning? Vad har jag för framledningstemp?

Sedan en sak. Har försökt bli klok på rumstermostater men lyckas ej. kan man på ett enkelt och bra sätt trycka in några stycken på bra ställen och få en enklare skötsel av anläggning så jag slipper massa tjaffs med kurvor och knäckning? Har ju en termostat till skystaren men den är vad jag förstår ej kopplad till pumpen. Skall man satsa på några rumsgivare? och i så fall hur

/Arvid

Utloggad arvced

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med radiatorer
« Svar #6 skrivet: 23 september 2007, 20:30:47 »
Glömde placeringen av elementen

/Arvid

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!