Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?  (läst 9038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« skrivet: 19 december 2006, 14:32:07 »
Vår legionellakörning görs var sjunde dag som inställt på vår pump.
Vanligt är ju var fjortonde dag. Kan det finna någon speciell anledning
till att vår pump har 7 dagars inställning?

Kan jag utan vidare ändra till 14 dagar?

God Jul
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2006, 14:35:56 »
Precis som du skriver kör de flesta med 14 dagars intervall, huruvida man kan säkerställa en tillräcklig funktion med 14-dagars intervall är jag dock inte rätt man att gå i god för, vi kör i alla fall var 14:e dag, så jag tror och hoppas att det skall vara tillräckligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2006, 14:52:34 »
Ja, det är inte lätt att få reda på hur och under vilken tid och vid vilken
temperatur legionellabakterier skulle kunna växa till i våra beredare.

På Boverkets information står det hur lång tid det tar att döda bakterierna,
vid 70 grader mindre än en minut, vid 60 grader omkring 10 minuter samt
50 grader många timmar innan de dött.

http://www.boverket.se/shopping/ShowItem.aspx?id=777

Men ingenstans står det hur lång tid det tar för dessa otäckingar att växa till.

Vad händer om man väljer tre veckor, fyra veckor??

Erkänn att det är lite luddigt....

Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2006, 14:57:48 »
Ja, och dessutom blir tempen, i alla fall i en Nibe, inte hög speciellt länge när den "toppar", den värmer bara tills tempen blir 65 grader, sedan slår den av och tempen i beredaren sjunker rätt snabbt under 55 grader...

Alltså inte så att den håller vvb varm i en timme eller mer som i vart fall jag skulle vilja att de gjorde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2006, 20:20:08 »
Vid ideala förhållanden, typ 35-40 ºC och tillgång till organiskt material (offentliga bubbelbad mm) så växer kusarna kvickt, på ett par dar kan nivåerna vara hälsofarliga. I en VVB med temperatur mellan 45-55 ºC så skulle jag tippa att nivåerna knappast är detekterbara efter ett par veckor ens om vattnet stod stilla.

Nu så omsätts vattnet i en VVB så jag tror att tillväxten är obefintlig men jag tänker inte chansa då konsekvenserna är så stora, jag tror dock att legionellakörning var 14 dag är tillräckligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2006, 02:36:41 »
OK, då kommer jag att ändra från 7 till 14 dagar.

Det känns ganska säkert.

Det är väl ingen som hört talas om någon som i en villa/radhus o.dyl.
blivit drabbad av legionellabakterier. Jag har ialla fall inte hört det.
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2006, 06:54:27 »
OK, då kommer jag att ändra från 7 till 14 dagar.

Det känns ganska säkert.

Det är väl ingen som hört talas om någon som i en villa/radhus o.dyl.
blivit drabbad av legionellabakterier. Jag har ialla fall inte hört det.

I de fall jag har hört talas om legionella i varmvattensystem så har det varit gamla ombyggda med kvarlämnade "blindtarmar" där kusarna fått växa ostört.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2006, 08:44:30 »
Jag googlade lite efter Legionella, och det gäller att vara källkritisk: En artikel i Vår bostad, http://www.varbostad.se/ArticlePages/200508/26/20050826122145_vb470/20050826122145_vb470.dbp.asp, refererar till en kartläggning som görs av bl.a. Smittskyddsinstitutet och påstår samtidigt att det dör 50 personer om året i Sverige i Legionella. Om man däremot går in på Smittskyddsinstitutets hemsida ser bilden betydligt ljusare ut, de pratar om 50-80 smittade (ej dödsfall) per år, och längst ner på en översiktlig informationssida, http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/, ges en historik på slutet som summerar kända fall och som enbart nämner större varmvattensystem. Det finns även utförlig statistik kring fallen via en länk till höger på sidan!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #9 skrivet: 20 december 2006, 11:41:37 »
Liten risk i en villa utan blindledningar, riktigt liten risk.
Men det finns fall.

Antagligen finns det ett rejält mörkertal, många får lunginflamation.
Några som antagligen är riktigt skröpliga innan dör.
En del av dom har säkert L utan att det uppdagas!

Men dom stora riskfaktorerna är
Kyltorn
stora äldre fastigheter som byggts om MÅNGA ggr. Tex sjukhus.
Div olika biologiska bassänger (luftade)
Bubbels, där trivs dom verkligen
Men dom kan tom "bo" i enbart själva duschmunstycket  :o  SÃ¥ pÃ¥ större anläggningar tex offentliga duschar finns ofta L funktion, den spolar igenom HELA duschanläggningen med HVV.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #10 skrivet: 20 december 2006, 14:06:29 »
Smittskyddsinstitutets rapport som ppwpp länkar till är ju en lysande källa till att göra en egen riskbedömning, så bra att ämnet är färdigdebatterat här på forumet !(?)
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #11 skrivet: 20 december 2006, 14:18:38 »
Undvik vv-beredare, å använd vv-slinga istället.Tvivlar på att det finns nån nämnvärd risk för legionella då, oavsett temp i systemet... Eller finns det nån uppgift som säger motsaten?

mvh humlan.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #12 skrivet: 20 december 2006, 20:46:08 »
Svaret på 7 dagars gåtan.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8403.msg81791#msg81791

Eller för den late: Normen är ändrad från 14 till 7 dagar.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #13 skrivet: 20 december 2006, 21:08:51 »
Hej

Skulle man inte kunna kombinera VVC med legionella-höjning genom att använda en värmeväxlare och på så sätt värma en liten volym vatten som sakta flödar genom en värmare som värmer upp till legionella fritt sen får det varma vattnet på återvägen genom värmeväxlaren förvärma det inkommande vattnet så att man inte behöver värma med el så mycket, då skulle detta kunna cirkulera och man skulle kontinuterligt få legionella fritt vatten.
Eventuellt skulle man kunna byta värmeväxlaren mot en liten värmepump som fick värma vattnet genom att ta värmen från det legionella-fria vattnet.

MVH
Messer

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellakörning hur ofta är nödvändigt?
« Svar #14 skrivet: 20 december 2006, 21:35:34 »
Jag som just skrivit att debatten borde vara över, men nu blir det ju lite intressant: bör man följa normen med var 7:e dag eller helt enkelt göra en egen riskbedömning som utifrån Smittskyddsinstitutets rapport i alla fall säger mig att riskerna med mitt system är väldigt, väldigt små jämfört med andra risker jag utsätter mig för? Någon som redan har räknat ut kostnaden för en Legionellakörning, för en risk måste ändå vägas mot kostnad?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!