Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shunt frÃ¥ga (spets)  (läst 7134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Shunt fråga (spets)
« Svar #15 skrivet: 04 februari 2012, 23:06:04 »
Visst hade du system 11? Stämmer det som du skrev att du dels har en tank för vv laddning och en ctc excelent för el-spets av radiator vattnet?

Stämmer det att du laddar vv tanken till 55c och även har 55c i ctc excelenten?
« Senast ändrad: 04 februari 2012, 23:07:38 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Klörup

  • Gäst
Klörup
SV: Shunt fråga (spets)
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2012, 23:13:43 »
Om pannan är uppe i 55c låter det konstigt att framledningen bara blir 41c när shunten är helt öppen. Är shunten korrekt monterad? Kolla så att den inte sitter 45grader fel och bara öppnar till hälften. Kolla även att shuntent inte är manuellt frånkopplas från shuntmotorn. Man brukar kunna dra ut eller trycks in den stora plastknappen och frigöra shunten från motorn, och så vill vi inte ha det.

Stämmer det att din framledningsgivare som är kopplad till Ecologic sitter efter shunten?

System 11 ja , utan VV laddning , VV givaren sitter i excellent pannan.

Givare sitter efter shunten , tror att jag har stängt shunten lite när jag skrev ner dessa värde då det blev sjukt varmt i huset.

Nu när pumpen kör utan spets så kommer den inte upp i börsvärde på framledning , 43 (50)

HUr länge ska den köra helt öppen shunt när det gÃ¥r pÃ¥ vp+spets ? 

/Niklas




Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Shunt fråga (spets)
« Svar #17 skrivet: 04 februari 2012, 23:32:16 »
Blir det för varmt/shunten öppnar för mycket skall du minska lutningen på din huskurva. Detta gör du under mina husinställningar i eco logic.


Börvärdet för framledningen visar INTE korrekt värde när el-spets är urkopplad. När systemet jobbar med enbart VP styrs start och stopp av börvärdet för VPin.

Jag blir fundersam när du säger att du har system 11 och ingen vv tank. Vad händer när VP börjar ladda vv?

(i läget VP+spets stängs/öppnas shunten tills börvärdet på framledningen nåtts sen jobbar shunten för att hålla detta värde)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Klörup

  • Gäst
Klörup
SV: Shunt fråga (spets)
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2012, 23:39:51 »
Blir det för varmt/shunten öppnar för mycket skall du minska lutningen på din huskurva. Detta gör du under mina husinställningar i eco logic.


Börvärdet för framledningen visar INTE korrekt värde när el-spets är urkopplad. När systemet jobbar med enbart VP styrs start och stopp av börvärdet för VPin.

Jag blir fundersam när du säger att du har system 11 och ingen vv tank. Vad händer när VP börjar ladda vv?

(i läget VP+spets stängs/öppnas shunten tills börvärdet på framledningen nåtts sen jobbar shunten för att hålla detta värde)

Givare som ska kolla VV sitter inne i excelent pannan så Ecologic tror att VV är rätt och behöver inte byta till att ladda VV så säger CTC och min installatör , CTC har även ett motstånd man kan montera så VV alltid visar 60c

DÃ¥ jag inte har plats med VVB sÃ¥ blev det denna lösningen , allt ser ut att funka bra utom shunt spets snurran.  har testat din tips och fÃ¥r se vad som händer

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Shunt fråga (spets)
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2012, 00:00:59 »
Ok jag förstår. Troligtvis din huskurva som är fel då, dvs, om du har varmt nog och shunten fortfarande öppnar.

Ps
Tiden som du ser när du är i status VP+spets visar om hur länge System kommer slå av spets. Denna börjar räkna ned om VP själv kan hålla framledningen
Ds
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Klörup

  • Gäst
Klörup
SV: Shunt fråga (spets)
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2012, 08:04:46 »
Ok jag förstår. Troligtvis din huskurva som är fel då, dvs, om du har varmt nog och shunten fortfarande öppnar.

Ps
Tiden som du ser när du är i status VP+spets visar om hur länge System kommer slå av spets. Denna börjar räkna ned om VP själv kan hålla framledningen
Ds

Godmorgon

Nu ser det ut som att allt funkar , shunt öppnade inatt och stänger sig sakta.

Vet inte vilken av era tips som fixade det :)

Tack så mycket för hjälpen

Ha en skön söndag

/Niklas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!