Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: det laggar när man skriver en post pÃ¥ ipad  (läst 5532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det laggar när man skriver en post på ipad
« skrivet: 28 januari 2011, 21:43:32 »
jag tror det är alla animerade gubbar

gubbar är fint men dom animerade stör ju egentligen bara eller?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2011, 21:48:54 »
Va? Enda jag använder är Ipaden, gjort i snart 1år, sällan eller aldrig datorn används..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2011, 21:54:45 »
ere bara jag som tycker det laggar lite när man skriver med den på forumet? när jag skriver i andra program på paddan, viket jag gör ganska ofta, så märker jag inte samma symptom. strange.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2011, 22:12:45 »
Jag märker ibland av att paddan får problem när jag skriver inlägg. Det hjälper att scrolla tills alla animerade smileys är utanför bild.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2011, 12:36:03 »
jag tror det är alla animerade gubbar

gubbar är fint men dom animerade stör ju egentligen bara eller?

Angående de animerade annonserna, se detta inlägg: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41849.msg399968#msg399968
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2011, 12:40:00 »
Jag märker ibland av att paddan får problem när jag skriver inlägg. Det hjälper att scrolla tills alla animerade smileys är utanför bild.

Verkar vara för dålig grafikprocessor om den inte klarar av att hålla igång några animerade bilder utan att lagga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2011, 13:06:40 »
Du kan ju testa att stänga av smileys via 'Profil' -> 'Utseende- och layoutinställningar' och se om det blir nån skillnad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2011, 14:32:27 »
Det fungerar bättre på ipad 2. I vissa lägen kan dock lite lagg uppstå. Skumt.

Givet de spel jag ibland spelar på paddan fungerar bra och siter som Aftonbladet som är ganska stora utan att skapa motsvarande problem så tror jag att det är något annat som spökar. Alltså att just den typen av bilder eller animerad gif etc påverkar paddan på ett snett sätt. Alltså något med hur den typen av bildanim i kombination med typen av html ställer till med problem.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2011, 14:58:36 »
Det är ju en del script som körs på sidan också...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2011, 17:32:31 »
Är det lönt att byta från IPad till IPad 2..? Funderat, men har ej testat den, än, tycker skillnaderna ej verkar så stora, och kamerorna kommer ej att användas..

Vad säger ni som provat/har bägge..?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2011, 18:55:44 »
Är det lönt att byta från IPad till IPad 2..? Funderat, men har ej testat den, än, tycker skillnaderna ej verkar så stora, och kamerorna kommer ej att användas..

Vad säger ni som provat/har bägge..?
Vänta på iPad3 istället, vad paddan behöver är högre upplösning. Jag tycker att den är vansinnigt pixlig tyvärr.
1024*768 är ju 90-tal, samma täthet som iPhone 4 skulle ju vara undebart, då kan man ju lägga ned tidningsbranschen, varför göra av med träd på tryckta tidningar...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #11 skrivet: 25 maj 2011, 00:43:03 »
2an är bättre men inte bra nog för att byta enl vissa

För mig var det givet. Använder den mer nu men osäker om det är pga 2an. Kanske borde köra en dag med 1an för att få lite bättre jämförelse
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #12 skrivet: 25 maj 2011, 11:28:54 »
Jag använder Ipad´en jämt..! 1-3 timmar varje dygn, funkar kanon under detta år, och mycket bra batteritid..

Tycker inte skärmen är bad, men Iphoneskärmen är kanon..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #13 skrivet: 25 maj 2011, 11:34:00 »
Jag tycker skärmen är bra. Känns ännu lite bättre på 2an. Helhetsintrycket är mycket bättre på 2an.

Men kameran är dålig och just webläsaren är inte så mycket snabbare eller bättre. Även om andra appar blir snabbare.

Jag ligger nog också och kör ett par timmar per dag på paddan nu för tiden. Sällan jag hystar igång vanliga datorn hemma om det är så att jag måste göra jobb.

Är man hyfsat nöjd med sin ipad 1 och inte har den som ett arbetsredskap eller är i stort behov av konferenskamera så ska man nog vänta till ipad 3.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: det laggar när man skriver en post på ipad
« Svar #14 skrivet: 25 maj 2011, 20:44:03 »
Är det lönt att byta från IPad till IPad 2..? Funderat, men har ej testat den, än, tycker skillnaderna ej verkar så stora, och kamerorna kommer ej att användas..

Vad säger ni som provat/har bägge..?
Vänta på iPad3 istället, vad paddan behöver är högre upplösning. Jag tycker att den är vansinnigt pixlig tyvärr.
1024*768 är ju 90-tal, samma täthet som iPhone 4 skulle ju vara undebart, då kan man ju lägga ned tidningsbranschen, varför göra av med träd på tryckta tidningar...

+1 på den den.

Att byta från iPad 1 till iPad 2 tycker inte jag ger så mycket "extra". Skulle då vara möjligheten att köra film med lite högre upplösning och display mirroring (som går på en iPad som är JB)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!