Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 augusti 2012, 06:30:34 »

Jag har räknat med ort, Västerås, markförhållanden fast lera, inkommande KB-medel 0°C och får följande resultat (se bild).
Min bedömning är som innan, det är ingen katastrof att sätta in en större värmepump, visst, du kan få ett par minusgrader på inkommande som mest, men du kommer aldrig att tjäna in en extra kollektor, även om det skulle vara möjligt.
Det enda som skulle kunna hända om det blir för kallt i marken är att du kan få tjällyftning p.g.a. isbildningen runt slangarna, men det ser du ju i så fall, och om det besvärar dig får du väl försöka lösa det på något sätt i efterhand?

Kalkylen visar t.o.m att du skulle klara dig med 288 meter kollektor.
För att få +1 inkommande KB medel behövs 325 meter kollektor.
För att få +2 inkommande KB medel behövs 436 meter kollektor. (Extra total besparing 326 kWh/år jämfört med den bifogade kalkylen)

Detta enligt Nibes beräkningsprogram.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 juli 2012, 18:43:30 »

Det kan vilken Nibe säljare som helst fixa beställde min hos min lokala handlare tror det är en vanlig framledningsgivare.
Skrivet av: Pensionären 69
« skrivet: 18 juli 2012, 18:24:54 »

Tack för alla svar
 Beklagar att jag inte har svarat tidigare men har bla haft datorstrul.

Hittade en kurva på den befintliga värmepumpen: den gav 6kW vid 55grader och 7,25kW vid 45grader.
Den ger altså ungefär samma effekt (när den var ny) som NIBE 1245-8.

Huset ligger ungefär 25km väster om Västerås, strax utanföt Hallstahammar.

Marken är till 95% fuktig lerjord.

Kan någon som har tillgång till ett lämpligt program köra en beräkning och se vilkem mintemp och medeltemp det blir?

Var får man tag på extern givare (BT25) hittade inte någon bland NIBE:s tillbehör
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 juli 2012, 11:11:50 »

Det behövs en extern givare (BT25) som mäter tempen i tanken eftersom den vanliga givaren inte känner av temperaturen när inte kompressorn går och den interna cp står still.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juli 2012, 06:48:01 »

Det är ingen katastrof att brine in går ned under 0 grader, speciellt inte om du har jordvärme (kan finnas vissa risker med bergvärme och låga brinetemperaturer, men inte i jordvärmeanläggningar).

För de allra flesta, även med lång jordvärmekollektor, så går temperaturen rätt snart ned till runt 0 grader när huset börjar få värmebehov, för mig (Piteå) sker detta normalt i november/december, sedan håller sig temperaturen runt 0 grader i månader, först långt in i vintern/våren, och om det blir kallt ute under en längre tid så droppar temperaturen ned på 1-2 minusgrader - och det är som sagt ingen katastrof alls.

Att stötta med elpatron skulle jag aldrig i livet göra hur än kallt det blir på brine.
Det enda som skulle kunna få mig att göra, eller rekommendera detta, är om det skulle bli en påtagligt besvärande tjällyftning på gräsytorna där kollektorn är förlagd - i övrigt är det enda som händer att verkningsgraden (COP) går ned med ca 3%/°C p.g.a. den lägre inkommande brinetempen.
Spetsar du med el så minskar COP med 100%...

En extra slinga, som CarlN föreslår är säkert inte fel, men jag skulle personligen prova köra med befintlig slinga (och utan elpatron) i ett år för att se vad som händer med temperaturen, och med marken där kollektorn är förlagd. Troligen skulle allt fungera perfekt, men tempen kanske skulle komma ned till ca -2 grader.

När det gäller radiator i gillestugan så finns det ju några alternativ, dels ett konvektorelement (2-3 paneler med konvektionsplåtar) eller fläktkonvektor.
Har du plats för tillräckligt stor dubbel eller trippel-panel konvektor så är det bättre och billigare än en fläktkonvektor, men fläktkonvektor fungerar också.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 02 juli 2012, 23:01:26 »

Men... Om du tycker att det är för dålig temperatur på brine in med en 6kw VP och "stödar" med el patron så kommer ju inte temperaturen på brine in att bli bättre med en 8kw VP.. eller har jag missförstått allt?  dontknow
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 juli 2012, 22:46:08 »

Hej!
Jag antar att husets värmebehov är ca 28000 kWh/år?
Jag får det till att en 8 kW VP ska ge ca 70 % effekttäckning och 99 % energitäckning vilket är helt OK.
Beroende på jordart och var i landet du bor så behövs lite mer jordvärmeslang.
Det kan funka om det är fördelaktig jord, men finns plats så skulle jag nog gräva ner en slinga till för att vara på säkra sidan.
Skrivet av: Pensionären 69
« skrivet: 02 juli 2012, 20:36:28 »


Behöver lite dimensioneringshjälp.

Jag har en gammal värmepump som är dockad mot en ännu äldre kombipanna, dessa är mogna för utbyte.

Lite uppgifter om huset.
1-plan med källare 125 m2 byggt 1975 betongvalv.
Gillestuga på 40 m2 i källaren drar massor med värme pga betongvalv. Har ett enkelpanelselement 3*0,5 m detta räcker inte till när det blir mer än 10 o  kallt, kompletterar med elelement. ( detta vid en vattentemp på 47-48 o  )
Elförbrukning med elvärme 33000-34000 kWh
Förbrukning med värmepump 17500-18500 kWh
Hushållsel c:a 6000kWh
Värmepump Thoren med Copeland scrollkompressor 6kW vid 0o och 50 o ut, installerad 1996
Markslinga 345 m ligger på 1-1,2 m:s djup, mer än 2 m:s avstånd mellan slangarna  (på den tiden räknade man med 20w/m och 50 o ut)
Har tänkt att ta bort både värmepump och panna och ersätta dessa med en ny värmepump.
Jag har kört tillsatsvärmen med manuell automatik, när in temperaturen på brinevätskan har sjunkit under nollan så har jag kopplat in elpatronpå 6kW i pannan denna har då arbetat parallellt med värmepumpen.
Maximal temperatur från panna/värmepump 50 o
Har tänkt att installera en NIBE 1245-8 med utjämningstank  UKV100 (kör en del källarvärme vår och höst) kopplad som volym- och flödesförhöjare.
Frågor:
Blir markslingan för hårt belastad med denna värmepump?
Behövs det en extern termostat i utjämningstank?
Funderar på att sätta in ett konvektorelement i gillestugan eftersom denna har så stort värmebehov, hur ska detta dimensioneras så att värmepumpen utnyttjas optimalt?
När jag körde på ren elvärme så räckte inte värmen till vid en vattentemp på 60 o.

Hoppas på lite hjälp

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!