Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥r varmebehovet er av, ..60 grader i nedre tank pÃ¥ i250..er dette normalt?  (läst 970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoair 408 og i250
Mitt romtermostat sentral til uponor dem med autobalansering paiet i helga..god knows why, men trafoen gikk. Får ny, selv om den er over 5 år gammel...nice.

Men det krevde at jeg manuelt stilte inn kurser, og satt minimum tur av på i250/vp slik at det ikke blir grusomt varmt i huset. Har t.o.m.montert inneføler, trukket 3 leder ledning. men ikke koblet den til i250 enda. Ser ut som utekompensert styring fungerer greit alene..

Sikkert økonomisk å ha kalde badegulv til tider. Vp går jo knapt på dagen nå..
Men var 6 grader i natt, sto opp til varmt og godt hus...23 grader i alle rom...sÃ¥ behov for videre justeringer skulle jeg fortsatt pÃ¥ en mÃ¥ten. Ser fram til Ã¥ fÃ¥ mine romtermostater i drift igjen. 

Uansett hvor mye man balanserer anlegget, blir det veldig varmt f.eks på rommet til min sønn når hans monster pc brukes.. Blir fort 26 grader på rommet hans selv med tur temp på 25 grader..

Men spørsmålet..ser til tider at vp nå får disse innstillingene under driftinfo
Vp varme nedre tank
Øvre tank 57(0)
Nedre tank 57 (60)

Varme stengt radiatorkrets 1.  (Pga. Over 18 grader...(pÃ¥ dagtid)

Når den åpner shunten igjen, eller velger min tur 30 ...så ser det f.eks slik ut:

Øvre tank 56(58)
Nedre tank 38(40)

Sikkert normalt, at den når varme er av setter hele tanken til å varmt tappevann...men hadde ikke sett før. Lurte med en gang på softwarefeil...



« Senast ändrad: 07 september 2015, 21:44:28 av woodbear »

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Er visst sånn den virker når varme til gulvarmen er stengt av.
Works as intended

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
EcoEl (föregångaren) fungerar så att på sommaren, när huset inte ska värmas, är bör-värdet på nedre tanken max vad VP-n kan leverera, dvs 58 på min PolarEdition och 55 på en vanlig EcoAir. När husvärmen startar igen så anpassas bör-värdet i nedre tanken till framledningens börvärde. Det är väl nåt liknande på din i250.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jepp, bortsett fra at 408 n trekker 2,9 kw og lever 65 grader fra vp tur. Men slutter når nedre tank når 60..

Fått opp ny sentral og manøverpanel fra uponor, gratis ..takk til uponor for utmerket service:-) så da fungerer romtermostatene igjen og kan jeg kjøre min temp på 28 grader igjen, så min fru får slipper kalde fliser på badet


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!