Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt inne.  (läst 3703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasOr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline Compact 8 -97
För varmt inne.
« skrivet: 31 oktober 2011, 22:59:04 »
Hej!
Har läst mycket på detta forum på sista tiden och fått mycket matnyttig information, men detta blir mitt första inlägg här.
Jag köpte hus för ca 2 år sen men har fortfarande inte riktigt fått ordning på bergvärmepumpen. Jag har en "IVT Greenline Compact 8" årsmodell 97-98 nånting, med en utomhusgivare.
Problemet är att jag har i mitt tycke för varmt inomhus 24-25grader! Jag har sänkt värmekurvan till två, men ändå är elementen väldigt varma(på gränsen till heta). Jag har läst mig till i instruktionsboken att om kurvan står på en tvåa så ska returtemperaturen vid tio graders utomhustemperatur(vilket det varit den senaste veckan hos mig) vara runt 20-25grader från radiatorerna. Men när jag känner på returrören så är de betydligt varmare än så... Jag har inte mätt nån temperatur utan endast känt med händerna.
Nu till det konstiga som jag upptäckte ganska nyligen, ibland så är radiatorerna "lagom varma" mot vad som behövs gentemot utomhustemperaturen. Men så fort jag börjar spola lite varmvatten så drar ju pumpen igång och börjar värma varmvattenberedaren och då blir vattnet ut till radiatorerna (och returen från dem) jättevarmt, på gränsen till hett. Det är detta som jag tycker är väldigt konstigt.
Jag har alla termostater fullt öppna och så fort jag börjar vrida av en del termostater för att det blir för varmt så står det pressostat hög på pumpen, vilket jag har förstått att det beror på för hög returtemperatur från radiatorerna.
Detta resulterar i att jag vädrar väldigt mycket vilket känns dumt i energibesparingssyfte. Att dessutom ha 24-25 grader inomhus när vi hellre vill ha runt 21-22 känns som slöseri.

Har börjat kolla på en sån där logger 2020 för att kunna påvisa detta samband på ett bättre sätt eller se att det inte finns nåt sånt här samband, utan bara jag som fått för mig(Jag står ju inte och tittar på värmepumpen dygnet runt:)), men jag tänkte att det kanske finns nån med nåt förslag på var jag ska börja.

Kanske ska säga att oavsett om jag drar ner kurvan till minimum så blir elementen varma, ska dom bli det?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: För varmt inne.
« Svar #1 skrivet: 01 november 2011, 00:06:58 »
Det verkar som det är problem med växelventilen, som jag förmodar att din IVT har. Pröva att gymnastisera den. Sök på ordet växelventil här på forumet, så här t.ex så hittar du kanske något som gäller just din maskin eller liknande: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=search2
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad JonasOr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline Compact 8 -97
SV: För varmt inne.
« Svar #2 skrivet: 01 november 2011, 20:57:40 »
Ok det var en bra hjälp, det verkar vara så att min växelventil inte åker ut i sitt yttersta läge se bild.

Jag tog bort ställdonet och lyckades med en tång dra ut piggen, smörjde upp med 5-56 men den går inte lätt ut och in utan stannar i samma läge ändå
När piggen är i yttersta läget så går vattnet till radiatorerna och intryckt till varmvattenberedaren, då borde väl ställdonet trycka in piggen när varmvattendioden lyser? det gör den inte. Finns det något sätt att testa funktionen i själva ställdonet?

Jag tänkte nog köpa en ny växelventil och byta eftersom det verkar vara den som är problemet. Läser man runt här på forumet så verkar det vara en ESBE man ska ha.
En ESBE VZB263 el VZA263, skillnaden verkar vara lös eller fast sladd bara. Bosch cu-22 verkar även den vara samma.
Jag hittar var jag kan köpa boschvarianten, kommer den att passa? vet nån var man kan få tag på rsknr till esbevarianterna(verkar ej finnas på deras hemsida)


Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För varmt inne.
« Svar #3 skrivet: 01 november 2011, 22:07:09 »
Jag vet inte var man hittar en ESBE VZB263 el VZA263, men jag själv har byt en sådan här, och den är motorgående i båda håll, och passar till Bosch och IVT.

http://home.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf



Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne.
« Svar #4 skrivet: 02 november 2011, 08:27:42 »
Eller så byter du bara insatsen som kostar ca250kr tar inte mer än 5min att byta.Ser ut att vara en 4012
men se till att få med nyckeln.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
SV: För varmt inne.
« Svar #5 skrivet: 14 november 2011, 23:41:54 »
FÃ¥r ge 900 spänn för en ny LK vxlventil, vet nÃ¥n hur man byter den?  Sc:,h
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: För varmt inne.
« Svar #6 skrivet: 15 november 2011, 07:42:34 »
JAg har också bytat till Lk växelventil. Den trycker inte utan vrider istället. Ganska enkel att byta. Men du får ju stänga av allt och har du tur finns det några ventiler lite här och där på ditt värmesytem så du sipper tappa ur allt vatten. Huset måste nämligen ocksp bytas. Men det är samma mått som det gamla huset så du kan använda samma rör och kopplingar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För varmt inne.
« Svar #7 skrivet: 15 november 2011, 11:17:23 »
När jag byte min så hade jag bara smutsfilter ventilen på returen som jag kunde stänga, men det räckte
bra kom inte als mycket vatten.
Kolla bara först vilken riktning ska den vara, att A och B  hamnar lika som den gamla.
Det är inte länge sedan som någon hade ventilen fel vänd.
Du behöver inte ens byta klämringar och klämringsmuttrar gängorna passar direkt.

Utloggad JonasOr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bromma
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline Compact 8 -97
SV: För varmt inne.
« Svar #8 skrivet: 15 november 2011, 18:45:59 »
Det blev en LK-ventil (http://www.lkarmatur.se/sv/LK-Armatur/Produktkatalog-Core/Komponenter-for-varmesystem/Vaxelventiler--Shuntventiler/) för mig med (1000:-), det var den som min närmaste IVT-installatör rekommenderade. Däremot skulle de ha ca 3000:- för att byta ut den så jag satsade på att göra det själv.
Fick tömma ur mer eller mindre hela systemet på vatten, det satt några slags ventiler på varje sida om cirkulationspumpen som jag stängde av. Men på returen hittade jag inget, så allt vatten i radiatorerna på övervåningen rann ner och ut.
Som tidigare inlägg påvisat så var det hyggligt lätt. Samma klämringar samt muttrar.

Genast blev det svalare i huset och förbrukningen per dygn sjönk drastiskt.

/Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!