Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla värmepump till elpanna  (läst 11334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Koppla värmepump till elpanna
« skrivet: 10 november 2011, 08:47:10 »
Jag har en elpanna (se bifogade bilder) och undrar hur min luft/vattenvärmepump ska anslutas till den. Efter att ha läst ett antal trådar så ser jag några alternativ.

1. Ansluta värmepumpen så att den fångar in och värmer upp returvattnet från radiatorerna (markerad med siffran 1).

2. Ansluta värmepumpen så att den värmer tankvattnet (markerad med siffran 2). Obs, jag är osäker om detta är en anslutningspunkt.

3. Ansluta värmepumpen "parallellt" med elpannan (markering 3). Varmvattnet från elpannan och varmvattnet från värmepumpen möts och fortsätter tillsammans vidare ut i radiatorerna. En effekt av detta blir väl att kranvattnet enbart värms upp av elpannan.

Tacksam för tips och råd!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #1 skrivet: 10 november 2011, 10:21:06 »
Hej!
1:an är väl att rekommendera, men VP:n bör anslutas före shunten så att den värmer "flytande". Sen ställer man in shunten så den bara öppnar då VP:n inte orkar att värma själv. Här är ett principschema:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-4.pdf
(Det duger med andra märken på värmepump också).

2:an är kanske en slinga i botten på tanken?
Om det är så kan den användas för att docka en VP mot pannan och då kan du använda glykolblandning för att minska risken för frysning om cirkulationen stannar. Fast denna lösning gör VP:n lite mindre effektiv eftersom slingan i botten inte kan vara så stor i den där lilla tanken.

3:an, en alternativ lösning borde snarare vara att koppla in sig på elkassettens uttag så värms varmvattnet också, VP:n bör då sitta i serie och före elkassetten.
« Senast ändrad: 10 november 2011, 10:30:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #2 skrivet: 10 november 2011, 12:15:51 »
Tack för svaret! Jag kollade schemat för alternativ 1. Men där värmer värmepumpen inte tappvattnet, om jag förstår det rätt. Är det ett alternativ att koppla enligt bifogad skiss? Då skulle vp:n värma både tappvatten och radiatorvatten (som en seriekoppling med pannan).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #3 skrivet: 10 november 2011, 16:25:26 »
Det besvärliga med denna koppling är att du vet inte i vilket läge shunten står.
Är den öppen mot pannan funkar det ju bra, men stänger den mot pannan så får du inget flöde genom värmepumpen.

Vill du ha den typen av fast kondensering så ska du koppla in din VP mellan elkassetten och tanken enligt mitt förslag 3.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #4 skrivet: 10 november 2011, 17:35:31 »
Nu har jag läst på lite och flytande kondensering verkar vara att föredra.

Jag har en eftervärmare som höjer kranvarmvattnet med X grader. Räcker det att ha 60-X grader i pannan då?

Sen några frågor om nibes flödesschema i ditt första svar. Jag är inte insatt i hur symbolerna för backventil (49) och shuntventil (43) fungerar. Åt vilka håll tillåts vatten flöda?

Sen ser det ju ut som om det finns en rak koppling från pannan till radiatorerna. Ska inte pannan värma radiatorerna endast när värmepumpen inte orkar det?

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #5 skrivet: 10 november 2011, 20:39:12 »
Hej!
Har din panna slingberedare för varmvatten så kan du göra på detta sättet.
Backventilen ska förhindra att vattnet från VP:n går uppåt i bilden direkt tillbaks till VP.
Vattnet tillåts bara flöda moturs mellan panna och radiatorer,
Panna in är till vänster och ut till höger, shunten ska regleras av innetemp och endast öppna om innetemp sjunker under det inställda värdet på termostaten som är kopplad till VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #6 skrivet: 16 november 2011, 08:24:41 »
Hej igen!

Min VP är en Ecozon VPLV 700. Jag får intrycket av att den alltid kör på max, dvs. man kan inte ställa in en kurva för framledningstemperaturen. Är man låst till fast kondensering med ackumulatortank då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #7 skrivet: 16 november 2011, 16:14:07 »
Hej igen!

Min VP är en Ecozon VPLV 700. Jag får intrycket av att den alltid kör på max, dvs. man kan inte ställa in en kurva för framledningstemperaturen. Är man låst till fast kondensering med ackumulatortank då?

Jag vet inte riktigt hur den där funkar men jag tycker det borde gÃ¥ att köra flytande mot en rumstermostat enligt tidigare länk ocksÃ¥.  :-\
Men jag har för mig om att de flesta med EcoZon kör fast kondensering direkt mot en panna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #8 skrivet: 23 november 2011, 14:41:49 »
Hej igen!

Jag har skissat på nedanstående kopplingsschema för fast kondensering. Anledningen till att jag har lagt in en ackumulatortank är att vp:n behöver jobba mot en större volym. Är denna koppling möjlig? Om ja, så uppstår ett par frågor:

1. Vilken acktank är lämplig?
2. Hur ska de fyra rören anslutas till acktanken? I toppen eller i botten?

Utloggad ca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #9 skrivet: 23 november 2011, 17:04:04 »
Ett tillägg till mitt tidigare inlägg. Det är möjligt att det ska vara en volymtank eller en arbetstank i stället för en ackumulatortank. Synpunkter på detta mottages gärna. I övrigt har jag samma frågor som i mitt tidigare inlägg vad gäller kopplingsschema med följdfrågor.

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #10 skrivet: 04 juni 2012, 11:18:09 »
Hej ca,
Nu har du ju inte skrivit här på ett tag men jag är mycket nyfiken på hur det gick.
Tyvärr har jag alldeles för dålig kunskap för att kunna ge dig några råd.
Vilket alternativ valde du?
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad ca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #11 skrivet: 04 juni 2012, 14:38:58 »
Hej!

Ingetdera. Jag kommer nog att sälja den krånglande lvvp:n på blocket och göra en nyinstallation av bergvärme. Jag tror att det blir lägre total ägandekostnad samt färre problem. Troligtvis höjs även värdet på huset!

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppla värmepump till elpanna
« Svar #12 skrivet: 05 juni 2012, 09:19:20 »
TrÃ¥kigt att höra att det krÃ¥nglat för dig  :(
Själv har jag nu ingen Ã¥tervändo, utan fÃ¥r pÃ¥ nÃ¥got sätt ta reda pÃ¥ hur allt ska kopplas ihop  :)
Det kommer att bli ett intressant semesterprojekt.....
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!