Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tank med solslinga eller värmeväxlare  (läst 32905 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #60 skrivet: 09 november 2013, 23:20:36 »
Varför vill du absolut köra radiatorkretsen genom vedpannan? Vore det inte enklare att styra det hela så att i normalläget består värmekretsen bara av tekniktank, VP och radiatorer, och vid stark kyla eldar du och låter dina vedvärmda acktankar värma tekniktanken.

Eller läser jag dina skisser helt fel?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #61 skrivet: 10 november 2013, 07:41:24 »
I och med att pannan är en kombipanna så är den det centrala i systemet. Sedan måste jag ju koppla om alla rör till shunt osv., bygga om i princip allt. Laddomaten är en 4030 med dubbla pumpar som är avsedd för laddning respektive urladdning till kombipanna.
Sedan är ju iden att vp och en ny tekniktank bara ska dockas dit. Ska jag bygga om allt så känns det som att jag lika gärna kan kasta ut pannan och göra om allt från början med en riktig vedpanna osv.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #62 skrivet: 10 november 2013, 13:59:23 »
Nu har jag bara skummat igenom tråden så jag har inte direkt kollat befintliga förslag så redan innan ber jag om ursäkt ifall det redan är omnämnt...

Du har en Nibe kombipanna som du nu och i framtiden vill ha som "central", med det konstaterat så är det väl bara till att docka värmepumpen rakt över pannan (samma anslutningar som tanken är kopplad på).
Med VP:ns givare i pannan så kan du då då elda med ved tills du väljer att inte elda mer och när tankarna är tomma kommer pannan att vara under den temperaturen du satt vpns tillslag vid, och därmed startar vp och värmer pannan. Shunten shuntar ut som vanligt.

Det är inte optimalt att köra vp mot en kombipanna pga förlusterna genom skorstenen men det är en smäll man får ta.

Jag har ju en TMV Alpha kombipanna som i stort sett samma panna (NIBE köpte TMV och satte sitt märke på den + några mindre ändringar) som min värmepump kör rakt in i, jag har en påse isolering som jag trycker in i rörkröret när jag inte eldar men ärligt talat har inte trots diger loggning kunnat se att det gör särskilt stor skillnad.

För att slippa frusen vp vid eldning får du köra med en VVX och glykol, eller låta lite kontrollerad självcirkulation gå ut.

KISS - Keep It Simple Stupid ;)

« Senast ändrad: 10 november 2013, 14:01:04 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #63 skrivet: 10 november 2013, 17:55:49 »
Jag känner ändå som att min lösning är den enklaste, eller ja, lättaste. Jag ser pannan som själva huvudenheten med sin elpatron, if all else fail så att säga. Sedan ser jag acc-tankarna och vp'ns tekniktank som två olika värmekällor till huvudenheten där tekniktanken är den primära och som hålls varm av vp.
Så vad tror ni, fungerar det att ställa en Mitsubishi W85 så att den enbart värmer tanken till några grader under max vad vp klarar. Legionellakörning o sånt behövs nog inte då jag leder in vattnet i en vv-beredare som står på 85gr.
Här är skissen igen.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #64 skrivet: 10 november 2013, 23:30:21 »
Nu får man väl snart kompanistryk med alla tokigheter man postar här :)
Jag kom att tänka på att jag skulle h med en värmeväxlare för ett poolbygge också ::)
Jag gjorde en liten skiss på detta.
Hur fungerar det med vattnets färd i ett slutet system. Tar det lättaste vägen? Dvs. om det sitter en cirkulationspump på ett avstick så går inte gärna vattnet den vägen om det är hindersfritt rakt fram?

Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!