Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1255 - Periodisk höjning, Legionellakörning, topptemperatur pÃ¥ vv?  (läst 7354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Vad är det som gäller för att bränna av eventuella bakterier i varmvattentanken när den periodiska höjningen körs?

Min pump stannar på en framledningstemp av ca 65grader men jag får bara upp följande värden i vattentanken, Varmvatten topp (bt7) 57,8grader och Varmvatten laddning (bt6) 55,8grader.

Är detta tillräckligt eller behöver man skruva på några inställningar?

Mvh,
Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om det är tillräckligt eller inte vet jag inte men Nibe kör med 55 grader i nedre delen av beredaren vid legionella bränning och jag tror det räcker. Fixar din 1255 55 grader utan elpatron har för mig jag sÃ¥g det i nÃ¥n log  Sc:,h 1245 klar det normalt inte utan elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
55grader känns väl lite lite, har heller inte koll på om det är tillräckligt.
Det verkar som att pumpen klarar att få upp tempen utan elspets, ska ner och hämta en logg som jag kan slänga upp här med nattens periodiska höjning.

Någon annan som har koll på vvtemp för legionellakörningarna?

Lägger också upp samtliga loggar sedan vi flyttade givaren för extern framledning på min trimningstråd :)

NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad frejac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Daikin Altherma LVVP - EHBH08C9W, ERLQ006CV3, EKHW200
Det beror ju lite på hur länge, och vad du har för vattentemperatur annars:

http://www.nibe.se/Produkter/FAQ-bas/Legionella-vad-ar-det-Hur-gor-jag-for-att-undvika-det/

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Är ju enkelt att höja till 60 grader om det känns bättre och kostar inte många kronor. Lägg in så körningen körs mitt i natten när inget vv förbrukas så kommer tempen vara hög lite längre period.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror inte att legionella är en stor risk. Om Nibe tycker att det räcker med 55 sÃ¥ gör det nog det. Eftersom bakterierna dör vid 45 grader och uppÃ¥t och det brukar vara runt 45 grader normalt i toppen av behÃ¥llaren (ekonomiinställning) sÃ¥ är det nog ingen fara. Storföretag gÃ¥r ju alltid att lita pÃ¥   a:gl   Har ökat avstÃ¥ndet mellan legionellakörningarna ocksÃ¥ men det är kanske onödigt snÃ¥lt...

Jag kör som sagt på ekonomiinställning på varmvattnet då Niben gör varmvatten i princip i samma takt som man duschar. Det kan kanske var skillnad om man tappar några badkar på rad men jag har aldrig varit utan varmvatten ännu. Jag har 21 timmar drifttid varmvatten på 81 dagar. Och det inkluderar ju förstås vanligt varmvatten i kranen också.

Angående framledningstemp utan elpatron så har min 1255 gått upp till 65.1 grader utan elpatron. Så 55 för varmvattnet borde inte var något problem. Jag har blockerat min elpatron eftersom jag inte tyckte den skulle använda den för att komma upp i värme igen efter semesterläge. Det går förstås att justera i gradminutinställningen också antar jag. Men jag tror aldrig jag kommer ha behov av elpatron (så länge kompressorn och maskinen går som den ska förstås).
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!