Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bubblande synglas  (läst 4428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
Bubblande synglas
« skrivet: 15 december 2016, 15:03:07 »
Hej!

Jag har en IVT GreenLine E7 från 2005.
Har funkat fin-fint alla år. Alldeles nyligen upptäckte jag att den körde på tillskott lite då och då, utan direkt synbar orsak. Kring nollan ute, ingen som badade etc. Jag har dessutom tillskottstimern på 180 min.
Jag tänkte göra rent filtren och såg då att det bubblade vid synglaset. Bubblorna fanns kvar efter lång tid av enbart värmedrift, dvs utan varmvattenproduktion.
Det verkar alltså vara brist på köldmedium.

Pratade med IVT:s lokala service på orten och de sa att det kostar närmare 10.000 kr att byta köldmediekretsen.
Verkar väldigt mycket men det var ett antal timmar med kyltekniker, lödning etc. 
Men kan ett byte förlänga livstiden med 3-5 år, med lite förbättrad ekonomi, så går det kanske att räkna hem innan det blir dags att byta hela rasket.

Nu till frågorna:
- Vilken konsekvens får köldmediabristen för pumpens verkningsgrad? Livslängd?

- Servicekillen nämnde att man kunde ställa in tvingande temperaturintervall istället för reglering som det just nu för köldmedieventilen. Lite oklart vad han menade, men jag uppfattade det som ett sätt att säkerställa flödet på viss nivå iaf. Någon som vet något om detta?



IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bubblande synglas
« Svar #1 skrivet: 15 december 2016, 16:03:05 »
Varför ska dom byta hela kylkretsen? Det borde räcka att läcksöka, tömma och fylla på nytt kylmedia med lite tur...
Vad var det dom tänkte byta för 10 000:-? Det låter lite väl billigt för att inkludera kompressorn.
« Senast ändrad: 15 december 2016, 16:05:04 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
SV: Bubblande synglas
« Svar #2 skrivet: 15 december 2016, 16:13:18 »
Jag tror det var att byta hela slingan inkl expansionsventilen.
Jag vet inte om man bara kan fylla på mer media utan att löda upp/byta komponenterna. Han jag pratade med gjorde nog vad han kunde för att få det att låta komplicerat. 10 kkr i rep på en 11 år gammal pump är ju tveksamt, såklart, och det vet de ju.
Tror jag låter dem komma med ett utlåtande och förslag och sedan får jag se vem som gör åtgärden. IVT-centret kanske inte har den billigaste kylteknikern/komponenterna heller....
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bubblande synglas
« Svar #3 skrivet: 15 december 2016, 16:24:55 »
Om du är nöjd med VP'n i övrigt och ska lägga ner minst 10kkr pÃ¥ den sÃ¥ tycker jag att du ska byta kompressorn ocksÃ¥. Visst,  det kostar ett antal tusen till, men du fÃ¥r i princip en ny värmepump med 10-15 nya Ã¥r framför sig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
SV: Bubblande synglas
« Svar #4 skrivet: 16 december 2016, 09:33:00 »
Ja, den har iofs funkat bra. Det enda som irriterar är vredet till Regon som göra att man hoppar mellan menyer på ett jobbigt sätt. Hoppar över ett par steg och sedan kan man inte backa.

Men ett kompressorbyte också gör väl att räkningen tickar upp ytterligare 20 kkr eller så och då har man ju säkerligen halvvägs till en helt ny - som ju kanske har bättre styrning, och i övrigt allt annat nytt. Inte självklart vad som blir bäst. En sak verkar dock tydlig, IVT är rätt duktiga på att ta betalt för sina komponenter.
Men det blir väl en diskussion med dem efter deras bedömning, så får vi se.
Min stilla förhoppning är att det inte behövs ett byte av expansionsventilen utan att det går att fylla på lite köldmedium när kylteknikern ändå är på plats och gör sin koll. Men det är kanske at hoppas på för mycket...

Jag har inte riktigt fått svar på vilket sätt mina bubblor i synglaset påverkar VP:n. Tappar man mycket verkningsgrad? Sliter det mer på kompressorn, etc?
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Bubblande synglas
« Svar #5 skrivet: 16 december 2016, 10:53:02 »
Vredet (pulsgivare) på Regon verkar vara ett standardfel. Det är många som berättar om samma sak.
Min C7 från 2002 gjorde likadant. Mycket irriterande.
Mitt vred packade fullständigt ihop (dålig kvalitet) till slut. Jag köpte ett nytt vred på ELFA och lödde dit. ELFA art.nr 35-846-12 som tyvärr utgått ur deras sortiment. Dock borde det väl finnas en ersättare hos dom. I vilket fall som helst var det denna jag köpte (tillverkarens art.nr EC11E18244AE) http://www.mouser.se/ProductDetail/ALPS/EC11E18244AE/?qs=PoKhxlfUXjLe6irnVugZjA== . Tom den gamla ratten passade på axeln.


Några år senare fick jag byta all elektronik pga blixtnedslag och den nya panelens vred funkar perfekt så IVT har uppenbarligen lärt av sina kvalitetsbrister

För några år sedan filmade jag mitt synglas (C7 från 2002) och enligt folk på detta forum så bubblar min pump normalt vid start https://www.dropbox.com/s/9a5ywdi2qe23w3u/130210em.mpg# (man behöver nog reistrera sig för att kunna se filmen)
« Senast ändrad: 16 december 2016, 11:00:53 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bubblande synglas
« Svar #6 skrivet: 16 december 2016, 11:05:43 »
Hur många timmar har kompressorn gått? Det kan ju vara nån mikroläcka som har funnits hela tiden. Då skulle det kunna räcka att fylla på även om det inte är helt rätt... Dock borde du kanske ha upptäckt symptomen tidigare då?

En Bosch compress 5000 LW eller Nibe F1126 kostar runt 40-45' på nätet. Då får du ju allt nytt, inklusive styrsystem, cirkpumpar, osv. Sen tillkommer inkoppling, men det borde inte bli så dyrt på löpande räkning. Är du hyfsat händig så kan du göra det mesta själv.
Iofs inte den allra senaste tekniken, men frågan om det är värt merkostnaden upp till dom 'modernare' Compress 6000/7000 eller Nibe F1x55?
« Senast ändrad: 16 december 2016, 11:07:32 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
SV: Bubblande synglas
« Svar #7 skrivet: 19 december 2016, 12:51:00 »
Jag tror att kompressorn har gÃ¥tt 22.912 h  ("drifttid VP").
(Det som är lite märkligt är att det stod -22.574 när jag läste av den 4/12-16 och nu står det det 22.912.
Men diffen, 338 timmar, ryms ju i de 15 dygn som gått. Tyder på att VP:n gått 94% av tiden de senaste veckorna, vilket är möjligt men inte rimligt. Just nu verkar den gå dygnet runt men det torde inte egentligen behövas när det är +3 gr ute och ingen som förbrukar vv.

Har varit i kontakt med IVT och gjort en del felsökningar.
Det vi kunde konstatera var att kompressor-temp (GT6) var alldeles för låg - den ligger kring 40-55 gr, där den i 55-gradersfallet borde varit drygt 70.

Sen har jag dessutom haft problem med för varmt inne - innetemp låg länge på 22,5-23 gr.
Jag ställde ner parallellförflyttningen 2 gr och sänkte kurvan från 4,9 till 3,9 men inget hände. Misstanken här är att växelventilen krånglar. Dock gjorde jag lite tester och provocerade fram byter till VV från värmevatten och då verkade den iaf att fungera.

Planen ser ut som följer just nu:
- Uppmätning kylkrets; för att kolla om det behöver fyllas köldmedium, justeras eller bytas expansionsventil.
- Hålla koll på funktionen hos växelventilen och se om det går att få ett läge där faktiskt pumpen INTE arbetar.

Byte av både växel- och expansionsventil lär väl rocka loss på 15 kkr iaf, så min förhoppning är att det räcker med att justera den sistnämnda.


IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bubblande synglas
« Svar #8 skrivet: 19 december 2016, 13:08:40 »
Beroende på modell så kan räknaren slå om till -32767 efter 32767 timmar och börja räkna uppåt därifrån till 0. Men, det skulle ju betyda att den har gått 45000 timmar sen 4/12... Är du säker på att det stod minus före?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
SV: Bubblande synglas
« Svar #9 skrivet: 19 december 2016, 13:52:01 »
Definitivt minus före, möjligen stod det minus framför bägge.

Och vänder det vid 32 767, så har den ju gått 32 767 + (- 22 574 - -32 767) = 42 960 h, vilket ju känns rätt rimligt på 11 år, dvs ca 3.900 timmar per år.
« Senast ändrad: 19 december 2016, 13:57:20 av MÃ¥rtenS »
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!