Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VB-temp  (läst 2061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
VB-temp
« skrivet: 18 februari 2006, 01:07:18 »
Hur kommer det sig att när värmepumpen stannat och endast cirkulerar VB så visar FL och RL i princip samma temp? Det borde väl skilja lika mycket på tempen då som när vp:n går?
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VB-temp
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2006, 02:10:04 »
Båda tempgivarna sitter inuti värmepumpen, med kanske 1 meters avstånd... ingen värmeavgivande yta (radiator) sitter mellan de två mätpunkterna, därför skall fram och returledning visa samma temp när kompressorn står still.

Tempskillnaden mellan utgående och inkommande värmebärare har dock en diff, dock ej mätbar av de ingående givarna.
(Om man kunde avgöra när vattnet cirkulerat ett varv i radiatorkretsen kunde man se vad tempdiffen vore...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VB-temp
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2006, 04:48:11 »
Det är bara när VP:n gÃ¥r som radiatorvattnet värms, radiatorvattnet  shuntas inte som i en oljepanna utan värms direkt i VP:ns kondensor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: VB-temp
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2006, 11:45:03 »
Men cirkulationspumpen går ju även när pumpen stannat. Det är ju det som är vitsen, alltså avges värmen via radiatorerna. Mina externa tempgivare sitter ovanför pumpen d.v.s. på utgående och ingående ledningar på utsidan.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: VB-temp
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2006, 13:17:09 »
Men cirkulationspumpen går ju även när pumpen stannat. Det är ju det som är vitsen, alltså avges värmen via radiatorerna. Mina externa tempgivare sitter ovanför pumpen d.v.s. på utgående och ingående ledningar på utsidan.

på värmepumpens tempgivare ser du ju bara tempskilnaden mellan in & ut (om du tittar på in & 2 sek senare när samma vatten paserar ut givaren så får du reda på hur många grader vattnet kallnar på den biten vattnet går inne i värmepumpen)

samma gäller ju när vaärmepumpen går, men då får du reda på hur mycke pumpen värmer vattnet.

ska du ha reda på hur mycke dina radiatorer kyler ner vattnet så får du kolla på utgivaren & vänta så lång tid det tar för vattnet att passera radiatorerna & sen kolla på in givaren
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: VB-temp
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2006, 15:54:07 »
Jag må vara trög för jag fattar ingenting. Det vatten som lämnar pumpen d.v.s. framledningen är ju rimligen uppvärmt. Vattnet som går i returledningen har ju precis varit ute i elementen och inte gått in i pumpen än, alltså bör det vara avkylt till viss del. Det bör ju definitivt hålla en lägre temperatur än det vatten som lämnat pumpen precis? Detta borde gälla även om pumpen stannat eftersom cirkulationspumpen går.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VB-temp
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2006, 16:46:14 »
I pumpen finns det inte nån värme lagrad för värmen, bara en tank för tapp-varmvatten. Så vattnet för värme går bara rakt genom den icke arbetande värmepumpen utan att värmas upp (det fins ju ingen värme att hämta när pumpen står stilla), när sedan pumpen har räknat ut att det behövs mera värme startar den och värmer upp det cirkulerande vattnet tills den på nytt räknat ut att behovet av värme är uppfylt och den stoppar och börjar räkna på hur lång tid den ska vila tills nästa start
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: VB-temp
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2006, 18:27:21 »
Jag må vara trög för jag fattar ingenting. Det vatten som lämnar pumpen d.v.s. framledningen är ju rimligen uppvärmt. Vattnet som går i returledningen har ju precis varit ute i elementen och inte gått in i pumpen än, alltså bör det vara avkylt till viss del. Det bör ju definitivt hålla en lägre temperatur än det vatten som lämnat pumpen precis? Detta borde gälla även om pumpen stannat eftersom cirkulationspumpen går.
När din vp inte går så är ingen energi tillförd.... returen in i din vp håller den temp som returen från dina element håller... när den sen passerar genom din vp så finns där ingen värme att få ut därför passerar den på väg till din element i samma temp som innan den nyss kom in i din vp...

Vart efter så kyls naturligtvis returvattnet neråt men in i din VP (returen) och ut ur din vp (Tillopp) blir det lika...
Sen när din vp hoppar igång då är returen kall men tilloppet varmare...

Förstår du nu...??
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: VB-temp
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2006, 23:37:23 »
Jag trodde liksom att i framledningen så shuntas returvattnet med nyuppvärmt vatten så att det vatten som skickas ut håller en högre temp än det som kommer in. Men så är det tydligen inte.

Tack för ert tÃ¥lamod.  ;)
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!