Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: Rickard skrivet 25 november 2011, 22:49:47
-
Jag driver ju sedan ett antal år webtjänsten www.energioffert.se
En tjänst som skall hjälpa presumtiva kunder att komma i kontakt med företag som behöver fler uppdrag.
Nu noterar jag helt plötsligt att de inkommande "förfrågningarna" blivit betydligt färre - bara den senaste veckan!
Vad beror detta på?
Oron i Europa?
Lägre börsvärde?
Sista veckan före löning (har jag aldrig märkt av tidigare)
Den milda hösten?
Personligen anser jag att de nya elkostnadszonerna borde trigga kunder från södra Sverige att vilja köpa värmepump nu innan kylan slår till.
Eller är folk så kortsiktiga att de väntar tills det blir kallt?
-
för oss ´stoppar alltis försäljningen upp en månad innan jul...... tomte::
-
Tjänsten är en bra sak som folk tyvärr missbrukar. Massor av ggr som man köppt förfrågningar men sedan så hör folk inte av sig alls. Man åker på besök och lämnar offerter men sedan,tystnad
???
-
Det är inget missbruk att folk inte kontaktar dig efter att ha fått offert, det innebär ju troligen bara att de inte är intresserade av din offert.
Hur ofta ringer du själv till Volvohandlaren och meddelar honom att du köpt en Toyota istället för Volvon du fått offert på?
-
Folk köper nog värmepump när dom ser att börsen brinner, den milda hösten/vintern är nog den största anledningen.
Dogge
-
Hur ofta köper volvo en förfrångan för 200 spänn och åker 5 mil enkelväg samt räknar fram en systemlösning ::)
Klart folk inte måste välja mig, men ett mail eller samtal är inte så mkt begärt
-
Hur ofta ringer du och är trevlig ( även om det kan vara jobbigt) samt frågar vad dom tycker om offerten och om det är några frågetecken?
-
Hehe jag har inga problem med att ringa och vara trevlig, det är bara er jag har lite problem med ibland ;D *roflmao*
Nyligen så hände detta rörande en offert på 1mille har inte hört ett pip på 1 månad nu. Tycker bara att det hör till god ton att lämna ett besked ???. Det skulle jag gjort om jag bad dig om en eloffert. Att folk väljer ngn annan,, ja så är det ju och det har jag inga problem med.
Likadant med offertförfrågningar man svarar på och inte ett pip kommer tillsvars alls :o Om jag vore konspiratoriskt lagd så skulle jag trott att Rickard skickar mailen själv ;D som tur är så är jag inte lagd åt det konspiratoriska hållet *vinkar*
-
Det har nog aldrig hänt att jag ringt och tackat nej till offert. Varken som privatperson eller i jobbet.
En säljare får ringa upp och höra om offerten var intressant eller inte och då svarar jag alltid trevligt om det är något av intresse eller inte.
-
Mmm, det var precis det jag menade, man gör helt enkelt inte det, oavsett hur mycket jobb "säljaren" lagt ned på att blidka mig som kund.
Herregud, tänk vad det skall kosta för de företag som arbetar med direktreklam, om jag som kund skulle ringa och säga att jag inte var intresserad av deras erbjudande skulle jag inte få göra annat. :)
Det är självklart säljaren som skall kontakta kunden om man funderar över hur kunden tagit emot förslaget.
Om man som säljare gör det får man säkert sälja lite mer, men framförallt får man nog lära sig varför man inte fick jobbet, i vart fall om man frågar.
Med den kunskapen kan man sedan förändra sitt arbetssätt och på så sätt sälja mer.
-
Det kommer jag aldrig göra. Tycker det är fel att jag ska behöva sitta på möten till 23,30 på kvällarna för att kunden ville det. Men dem kan inte kosta på sig ett samtal, när vi var 2 som "slogs" om jobbet huvuddunk
Man vill ju inte tjata på folk liksom.
-
Hur du arbetar är naturligtvis upp till dig, och förhoppningsvis kommer du att hitta en kundbas som attraheras av dina erbjudanden och förslag.
Faktum kvarstår, det är inte normalt att en kund som väljer att INTE köpa av en viss säljare kontaktar säljaren och meddelar sitt beslut.
Det är ju trots allt inte en anställningsintervju vi talar om, även om det för "nya" säljare säkert kan uppfattas på ett liknande sätt.
Som säljare är det din uppgift att försöka blidka kunden, och aldrig förvänta dig nåt tillbaks, om de inte väljer ditt förslag vill säga.
-
Förstår hur du menar. Kommer aldrig att gilla det. Och jag kommer aldrig ringa och "jaga" kunder. Kanske tänker jag fel, men det finns annat att göra än att jaga. Just i detta fall så blev jag kontaktad av kunden, jag fick lägga ner massor av tid precis som alla andra som lämnar fastighets offerter. Man ställer upp på sena möten, och sedan så ,,,inget.
Och massor av folk gnäller på installatörerna som missar ett möte, då är dem dumma ::)
Jag menar inte att detta är specifikt för din offerttjänst, fenomenet är det samma oavsett vilken tjänst det gäller. Och jag känner mig dum när jag missat att svar på en fråga från smurfen och upptäcker den en vecka senare :D
Skulle aldrig be en yrkesman av nått slag om en offert på ngt och sedan inte ens säga -nej tack
-
lite konstigt resonemang.
jobbar själv med försäljning och i en upphandling kontaktar jag kunden kontinuerligt med tanke på att ibland så kan man komma på saker som kunden har glömt.
då tycke kunden att man är seriös och då handlar det inte om pengar på samma sätt.
peter
-
Naturligtvis är det hövligt och väluppfostrat att även meddela att man avböjer en offert. Exemplet med direktreklam är inte relevant då det erbjuds varor/tjänster som inte efterfrågats.
Med vänlig hälsning / Gunnar
-
Visst, det är hövligt att meddela att man inte längre är intresserad, jag vill bara peka på det faktum att det är extremt ovanligt, i vart fall om man inte enats om att så skall ske.
Och visst var mitt exempel med direktreklam att hårddra det hela, men sett i relation till kostnaderna så är nog deras ekonomiska insats, utan garanterade kundreaktioner, också rätt påtaglig.
Och en besvikelse om man inte ser någon effekt av insatsen.
-
Själv har jag problem med presumptiv vp-leverantör som inte hör av sig trots påringningar. Han sa att han skulle komma med offert...
-
Jag tror att det finns två sidor på detta med att tacka nej till en offert.
En privatperson som får offerter på ex. värmepump ringer till den valda installatören och meddelar sitt beslut. De andra offerterna använder han till att en sista gång tända i sin gamla utdöende vedpanna Thumbsup
Som företag med anbudsförhandlingar så är det mer vanligt att man ringer alla inblandade och meddelar sitt beslut och varför.
Satt tidigare i en chefsposition inom Skanska och tog in offerter på maskiner och ombyggnader. När vi valt en leverantör så meddelade jag samtliga parter om beslutet.
Som privatperson har jag aldrig ringt och sagt att jag valt något annat... Och då har jag byggt ett hus på egen hand med mängder av offerter
-
jaa, ni får tycka vad ni vill, men om jag skulle begära anbud från flera håll, så skulle jag givetvis meddela alla anbudsgivare vad utfallet blev! Tycker det hör till vanligt folkhyfs, så företaget som fått ett nej vet att de kan släppa´t och jobba med annat istället. Eller menar ni att det är ok att gömd bakom telefonen, internet osv att sprida ut en massa anbudsförfrågningar till företag och låta dom sväva i ovisshet angående jobbet? Kan ju röra sig om miljonen eller mera. Bara min åsikt.
-
Är nog rätt vanligt inom andra brancher också att man inte hör nått om man inte fått jobbet men det är helt klart ett plus när nån ringer och berättar att man valt en annan firma av nån anledning.