Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kallt - igen...  (läst 6101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: kallt - igen...
« Svar #15 skrivet: 19 september 2012, 21:53:14 »
Pratade med Nibe.
Ny kille bollade med en kollega som tyckte jag skulle kontrollmäta så det var 5v mellan kabelanslutningarna till innegivaren.
Annars kunde det vara ett annat fel med men de ville inte säga vad och rådde mig att ta in en firma som kunde göra expert
koll ifall kretskortet var dåligt.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: kallt - igen...
« Svar #16 skrivet: 20 september 2012, 09:16:45 »
Varför skulle nått vara trasigt ? varken kurvan eller radarna är injusterade då ska det inte funka bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: kallt - igen...
« Svar #17 skrivet: 20 september 2012, 10:55:10 »
HÃ¥ller med men det kan inte vara fel att utesluta flera fel
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kallt - igen...
« Svar #18 skrivet: 20 september 2012, 11:25:58 »
Det enda fel du haft är att du inte haft cirkpumpen på kontinuerlig drift. (skall bara änvändas om du har arbetstank och tempgivaren för vbf i den externa kretsen (där cirkulationen skall vara på kontinuerligt)
Troligen sitter tempgivarna så till att de inte svalnar trots att kompressorn står still, och då startar ju inte värmepumpen - och det blir följdaktligen kallt inne.

Du kan troligen sänka kurvan till mellan 6 och 8, och öka flödet i radiatorkretsen så du får ca 7-8 graders deltaT.

När det är 0 grader eller varmare ute, justera innetempen genom att justera parallellförskujutningen (som nu är +2)
När det är -5 eller kallare, justera innetempen genom att höja/sänka  kurvan.
« Senast ändrad: 20 september 2012, 11:27:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: kallt - igen...
« Svar #19 skrivet: 20 september 2012, 15:56:16 »
Men... I min teori...

Jag tycker ju den ska gasa på som fan ifall den går under satt temperatur oavsett hur radiatorer och annat är justerat.
Även om den tvingas köra så den glöder så ska den ju försöka uppnå satt temperatur.

Oavsett vilka inställningar och justeringar jag haft under dessa 2 år så har jag fått ett iskallt hem när den varit aktiverad.
Jag har ju inte haft direkta problem att finna fasta kurvor som funkar stabilt i veckors tid.

---

Men angående mina kurvor så blev jag glatt överraskad. Jag justerade radiatorerna så som jag tyckte kändes logiskt, att de står helt öppna i änden på stammen och sen stryps ner lite allt närmare pannan. Gjorde stor skillnad för 11,-2 innebar att det blev en bastu...

Och igÃ¥r ställde jag 7,-2 vilket ger 22 grader inne.   Ställde 7,-3 nu och ska se hur det blir.
Jag tvingades ha 90% cirkulation för att få 7graders delta igår.

« Senast ändrad: 20 september 2012, 16:00:40 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: kallt - igen...
« Svar #20 skrivet: 20 september 2012, 20:40:17 »
Men... I min teori...

Jag tycker ju den ska gasa på som fan ifall den går under satt temperatur oavsett hur radiatorer och annat är justerat.
Även om den tvingas köra så den glöder så ska den ju försöka uppnå satt temperatur.

Oavsett vilka inställningar och justeringar jag haft under dessa 2 år så har jag fått ett iskallt hem när den varit aktiverad.
Jag har ju inte haft direkta problem att finna fasta kurvor som funkar stabilt i veckors tid.

---

Men angående mina kurvor så blev jag glatt överraskad. Jag justerade radiatorerna så som jag tyckte kändes logiskt, att de står helt öppna i änden på stammen och sen stryps ner lite allt närmare pannan. Gjorde stor skillnad för 11,-2 innebar att det blev en bastu...

Och igÃ¥r ställde jag 7,-2 vilket ger 22 grader inne.   Ställde 7,-3 nu och ska se hur det blir.
Jag tvingades ha 90% cirkulation för att få 7graders delta igår.
Pilla nu inte mer om det inte behövs. Och framförallt skit i innegivaren. Jag vill inte förvirra dig mer men jag tycker det låter ganska lågt med -3 på justeringen. Men låt det vara så nu några veckor och se hur det fungerar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: kallt - igen...
« Svar #21 skrivet: 20 september 2012, 20:54:49 »
7,-3  = 21.4 grader.
Ihop med 80gm så hinner jag känna lite kyliga vindar vid fötterna strax före den värmer igen.
Fortfarande 7 i delta.

Skulle vilja komma på något sätt att inte behöva köra 90% cirkulationshastighet dock. Inatt vaknade jag av att de rasslade till som fasen i radiatorn, ändå hade jag luftat allt 2 gånger.
Funderar på öka flödet på de andra radiatorerna och då sänka cirkulationen, ifall nu den ekvationen gårihop. Kändes logiskt igår iaf, men inte just nu när jag skrev det, hehe.


Ska bli kul och se om det blir någon skillnad när jag har råd att isolera rören.
« Senast ändrad: 20 september 2012, 20:57:10 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: kallt - igen...
« Svar #22 skrivet: 20 september 2012, 21:03:11 »
Det blir ingen större skillnad i komfort inne i huset för att du isolerar rören. Låt det nu vara och pilla inte på radiatorerna. Om det rassla till och du egentligen menar bubbla till så har det nog kommit fram mer luft. Du kan ju testa lufta den radiatorn.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!