Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT, Nibe eller CTC?  (läst 35329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #30 skrivet: 21 december 2011, 19:33:29 »
Fast din skiss stämmer inte. Den tar inte värme från botten av nedre tanken när den värmer mot den övre, utan den tar då från botten av den övre. Bilden visar en EcoAir med EcoZenith, men principen skall vara samma.

Okej, men då har den två växelventiler. Jag ser bara en i manualen.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #31 skrivet: 21 december 2011, 19:40:50 »
Från vänster till höger: Retur, fram, brine, brine.

Returledningen verkar mynna i botten av tanken.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #32 skrivet: 21 december 2011, 20:18:04 »
Nej Göran du har totalt fel om pumpen, lite synd är det att du snurrar runt på forumet och kritiserar den nya CTC pumpen i var och varannan tråd utan att han den minsta susning hur den fungerar.
När den gör varmvatten så tar den in låt säga 35 ºC och spottar urt sig mellan 55-60 ºC, detta är möjligt pga varvtalstyrd kompressor och elektronisk expventil, iom att den sen både mäter överhettning och suggas och ställer cirkpumpen efter det så ligger den nästan alltid på den för r407c optimala deltat på ca 7 ºC.....

Skulle du någonsin vara på resa genom västsverige kontakta mig gärna då så skall jag visa dig en pump i drift istället för att sitta och gissa dig fram till slutsatserna!

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #33 skrivet: 21 december 2011, 20:41:32 »
Nej Göran du har totalt fel om pumpen, lite synd är det att du snurrar runt på forumet och kritiserar den nya CTC pumpen i var och varannan tråd utan att han den minsta susning hur den fungerar.
När den gör varmvatten så tar den in låt säga 35 ºC och spottar urt sig mellan 55-60 ºC, detta är möjligt pga varvtalstyrd kompressor och elektronisk expventil, iom att den sen både mäter överhettning och suggas och ställer cirkpumpen efter det så ligger den nästan alltid på den för r407c optimala deltat på ca 7 ºC.....

Skulle du någonsin vara på resa genom västsverige kontakta mig gärna då så skall jag visa dig en pump i drift istället för att sitta och gissa dig fram till slutsatserna!

Nisse, jag är pÃ¥ det här forumet, precis som mÃ¥nga andra, för att lära mig. Jag är intresserad av värmepumpar, har tidigare haft värmepump och ska skaffa en till mitt hus nu. När CTC dÃ¥ kommer ut med den här pumpen som dom säger är "bäst" sÃ¥ mÃ¥ste den ju granskas. För att töja pÃ¥ sanningar görs ju aldrig i reklam  *roflmao*

Men eftersom du har en sån här pump så kan du kanske förklara?

Har den två växelventiler?
Varför menar du att den suger i sig 35 grader vid varmvattenladdning? Antingen så suger den från botten och då kan det vara 35 grader, men med ett golvvärmesystem är det snarare 25 grader där. Har den två växelventiler så suger den från "mitten" av tanken och då bör där ju vara 40-50 grader.

Du skriver att kompressorn är varvtalsstyrd? Är den det?
« Senast ändrad: 21 december 2011, 20:51:03 av GöranA »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #34 skrivet: 21 december 2011, 21:17:37 »
Nej Göran du har totalt fel om pumpen, lite synd är det att du snurrar runt på forumet och kritiserar den nya CTC pumpen i var och varannan tråd utan att han den minsta susning hur den fungerar.
När den gör varmvatten så tar den in låt säga 35 ºC och spottar urt sig mellan 55-60 ºC, detta är möjligt pga varvtalstyrd kompressor och elektronisk expventil, iom att den sen både mäter överhettning och suggas och ställer cirkpumpen efter det så ligger den nästan alltid på den för r407c optimala deltat på ca 7 ºC.....

Skulle du någonsin vara på resa genom västsverige kontakta mig gärna då så skall jag visa dig en pump i drift istället för att sitta och gissa dig fram till slutsatserna!

Oj ,vart lite fel där va?
Laddpumpen är varvtalsstyrd för att kunna optimera tempdiffen över kondensorn till ca 7-8 ºC vid husvärmning.
Sen står det inget o manualen men troligen så ställer den upp tempdiffen vid VV-laddning (det vore logiskt) eftersom den då tar vatten från botten och kör in i toppen på tanken.

Så Görans principskiss tidigare i tråden är inte helt fel, men slutsatserna var lite fel eftersom han inte tog hänsyn till den varvtalsstyrda laddpumpen.
« Senast ändrad: 21 december 2011, 21:21:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #35 skrivet: 21 december 2011, 22:09:01 »
Oj ,vart lite fel där va?
Laddpumpen är varvtalsstyrd för att kunna optimera tempdiffen över kondensorn till ca 7-8 ºC vid husvärmning.
Sen står det inget o manualen men troligen så ställer den upp tempdiffen vid VV-laddning (det vore logiskt) eftersom den då tar vatten från botten och kör in i toppen på tanken.

Så Görans principskiss tidigare i tråden är inte helt fel, men slutsatserna var lite fel eftersom han inte tog hänsyn till den varvtalsstyrda laddpumpen.

Carl, jag tänkte inte att de kanske reglerar upp deltat speciellt mycke vid vv laddning. Men det gör de förmodligen för annars blir det inte bra. Frågan är vilket delta som kan vara rimligt att ha som högst? Cirkulationspumpar kan man ju inte ställa ner hur lågt som helst, de har ju ofta 3 fasta lägen.

25-60 är 35 graders delta och det tror jag knappt att man kommer upp i.

Hur som helst så även om man tar från botten och matar in i toppen så kommer ju, i bästa fall, övre halvan av tanken att vara i "nedre halvan" när varmvattenladdningen är färdig (om vi förutsätter att övre och undre halvan är lika stora).

Skickar med en bild som visar hur jag tänker. Blått och rött är inte varmt eller kallt, det är för att illustrera två volymer vatten. Tänk att man färgar allt vatten i övre delen rött, allt i undre blått. Sen gör man en varmvattenladdning. Till höger om "tanken" har jag angett temperaturer som jag tror det blir.

Det är det här jag tror användaren "ecoheat308" som posta i ctc delforumet har råkat ut för.
« Senast ändrad: 21 december 2011, 22:10:56 av GöranA »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #36 skrivet: 21 december 2011, 22:09:33 »
När den gör varmvatten så tar den in låt säga 35 ºC och spottar urt sig mellan 55-60 ºC, detta är möjligt pga varvtalstyrd kompressor och elektronisk expventil, iom att den sen både mäter överhettning och suggas och ställer cirkpumpen efter det så ligger den nästan alltid på den för r407c optimala deltat på ca 7 ºC.....
Ett delta pÃ¥ 20-25 ºC  :o
Tror jag inte ett dugg på.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #37 skrivet: 22 december 2011, 00:18:43 »
Nej, om det optimala deltat är 7 grader, varför har man då byggt den för att göra varmvatten med 35 graders delta istället för att konstruera den så att den bara värmer övre halvan?
Jag tror inte dom hade skrutit med att ha världens effektivaste värmepump om det är på det viset...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #38 skrivet: 22 december 2011, 06:50:46 »
Det optimala deltaT är väl ändå "lägsta möjliga kondenseringstryck för att uppnå önskad framledning"
En kondensor kan dimensioneras så översta biten kan användas för att utpräglat hetgasväxla vid behov.
För mig är det helt korrekt att via frekvensstyrd cirkpump sänka flödet vid tappvattenladdning....om kondensorn och tank är rätt konstruerade utnyttjas både skiktning och hetgasväxling Thumbsup
 
Och i min värld är det ingen tvekan....hetgasväxling och maximalt DeltaT kontra kondenseringstryck när höga temperaturer ska uppnÃ¥s samtidigt som skiktning/lÃ¥ga flöden är att föredra .....  Grattis CTC om sÃ¥ är fallet  :)
« Senast ändrad: 22 december 2011, 06:53:03 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #39 skrivet: 22 december 2011, 08:24:18 »
frekvensstyrd cirkpump menade jag naturligtvis.......sist jag stog o kollade en varmvattenkörning sänkte den cirkpumpen till 7% för att få ut dessa temperaturer......

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #40 skrivet: 22 december 2011, 08:27:36 »
om jag lyckas skall jag klippa ut en exelfil o få in här där man ser fullständig loggning......

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #41 skrivet: 22 december 2011, 09:08:33 »
Hmm... nu börjar jag fundera pÃ¥ om jag valt fel pump. Kanske skulle man ändra beställningen medan tid finns. Man tror ju att när en tillverkare lanserar en ny/uppdaterad pump siktar högt, dvs inte bara lyfter sig till konkurrenternas nivÃ¥, utan tar sig en bit förbi dem. Men enligt diskussionerna här börjar man ju undra... Ni fÃ¥tal som faktiskt har denna pump installerad, kan ni se nÃ¥gra direkta nackdelar eller tveksamheter?  Finns det risk att pumpen är mer oekonomisk under den varma Ã¥rstiden (när man inte kör radiatiorvatten) än andra tack vare att hela volymkärlet innehÃ¥ller värmevatten till elementen istället för tappvatten?
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #42 skrivet: 22 december 2011, 09:16:24 »
nej Cahl fundera inte på om du valt fel pump....det som disskuteras här just nu är hur folk tror det fungerar inget annat.....

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #43 skrivet: 22 december 2011, 09:30:43 »
Är det inte så att. Den allting tar vattnet från botten av tanken. Sen sköter växlingsventilen vart den ska ladda.när den laddar nedre delen. Så kör den typ framlednigsbör + 5k. När den sen växlar över och värmer övre delen, så värmer den även nedredelen. Annars så blir det inte så mycket vatten om nedre alltid ska vara typ 35g. Tänker jag fel nu?

Så har min tanke vart när jag funderat på att bygga om min gamla ecoheat v3.
Och tycker det borde fungera så.
Jag tro nya ecoheat är en bra VP. Det jag kan tycka är att dom borde koppla vp in på returen från radiatorena i stället för från tankbotten.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #44 skrivet: 22 december 2011, 13:11:44 »
här kommer en logg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!