Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen fart pÃ¥ IVT Pumpen  (läst 10772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ingen fart på IVT Pumpen
« Svar #30 skrivet: 13 november 2006, 20:05:50 »
Det borde inte vara ngn skillnad för det är ju på samma sida av växlaren.
Du måste mäta på radiatorreturen och sedan på stigaren eller framledning, båda mätställerna utanför eller över värmepumpen.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad California

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svanesund
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen fart på IVT Pumpen
« Svar #31 skrivet: 13 november 2006, 20:26:57 »
Jag kollade det som Roland hade skrivit att om växelventilen stod fel och tryckte in varmvatten i värmeväxlaren men efter det att jag hade skickat svaret så kom jag på att då skulle ju det som kommer ur värmeväxlaren också vara varmt men det är det inte.
Teorin är om jag har förstått rätt att om det är fel på kompressorn så skapar den väldigt het gas in i värmeväxlaren men det är så dåligt flöde på gasen så att det räcker inte till att värma upp dom ganska så stora vattenmängderna som strömmar igenom från radiatorerna men när det är dags för varmvatten så är det ju samma vatten som åker runt runt och hela tiden blir lite varmare men på onödigt lång tid.
Har jag förstått rätt.......??

Utloggad California

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svanesund
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen fart på IVT Pumpen
« Svar #32 skrivet: 14 november 2006, 00:05:45 »
Här kommer resultatet, växelventilen öppen (motorn bortplockad), extern cirkulationspump i läge 1 (låg fart).
Enbart kompressor 1 tim 20 min , Värme ut 30 grader, retur 26,5 grader.
Enbart tillskott 1 tim 10 min, Värme ut 37 grader, retur 31,5 grader.
Allt (kompressor + tillskott), Värme ut 43 grader, retur 36 grader.
Enbart kompressor 20 min, Värme ut 33,5 grader, retur 31 grader.
Går det att få ut något av detta, alla radiatorer är fullt öppna.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen fart på IVT Pumpen
« Svar #33 skrivet: 14 november 2006, 07:39:24 »
Ja det går det..

Du måste ta dit service killen igen alternativt ringa IVT centralt för att få (ursäkta dator termen) hårvaran utbytt.
Vi här på forumet kan inte annat än gissa och vi kan framförallt inte byta ut delar på pumpen genom en internet förbindelse.

Det jag menar är att du måste få problemet åtgärdat av en extern service kille. Det kostar dig bara en massa pengar att fråga forumet istället för att få problemet ur världen.
Det är skillnad om man har funderingar eller mindre problem som gör att pumpen går någosånär normalt men i ditt fall går ju inte pumpen alls och det kostar ju dig en massa tid och pengar.

Ring  NU!
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ingen fart på IVT Pumpen
« Svar #34 skrivet: 14 november 2006, 08:57:45 »
Här kommer resultatet, växelventilen öppen (motorn bortplockad), extern cirkulationspump i läge 1 (låg fart).
Enbart kompressor 1 tim 20 min , Värme ut 30 grader, retur 26,5 grader.
Enbart tillskott 1 tim 10 min, Värme ut 37 grader, retur 31,5 grader.
Allt (kompressor + tillskott), Värme ut 43 grader, retur 36 grader.
Enbart kompressor 20 min, Värme ut 33,5 grader, retur 31 grader.
Går det att få ut något av detta, alla radiatorer är fullt öppna.


3,5 grader temperaturökning med kompressorn. 5,5 grader med 6 kW tillskott. Pumpen ger 3,5/5,5 x 6 kW dvs under 4 kW. Sista delen av provet tyder på ännu lägre effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad patrik stråkanäs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Ingen fart på IVT Pumpen
« Svar #35 skrivet: 14 november 2006, 17:11:04 »
Hej

Jag har haft samma problem med min compakt 5 från 1998

det började med att pumpen sköt på värme på radiatorerna vid varmvatten produktion

detta berodde på att växelventilen kärvade

Jag bytte växelventil vilket inte var helt lätt för jag drog in den första snett och dÃ¥ gick den sönder  pga att axeln pÃ¥ insattsen kom för lÃ¥ng ut och dÃ¥ motorn tryckte in ventilen gick den in för lÃ¥ngt.

tack vare ert tipps på forumet att använda en gammal tändstiffts nyckel som passar som handen i handsken på kron muttern
kunde jag montera in den nya vxl ventilen rätt så nu funkar den som den ska.

Nu till mitt gemensama problem med att pumpen mer än gärna producerar varmvatten istället för värme.

idag kom en tekniker och mätte upp trycket i kompressorn OK. 
men se det övre styrkortet var trasigt, jag har ett styrkort med en vridpott som man ställer värmekurvan på och den vridpotten var glapp så pumpen kände att värmen var avslagen.

Så nu kör pumpen värme som vanligt

Mvh
Patrik

IVT greenline C5 1998,Ytjord 371m slang, Hus 130kvm uppvärmd yta bygg år 1938, gammalt enrörs system med stora radiatorer. besparing per år jämfört med den oljeförbrukning vi hadde tidigare är 22000kr/år

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ingen fart på IVT Pumpen
« Svar #36 skrivet: 14 november 2006, 20:56:54 »
Du hade ju en Compact 5kw. Tänkte inte på det men din garantitid är väl slut, men har du ngn försäkring kvar på din värmepump? Annars blir det väl att pröjsa allt själv men då kan du ta dit vilken servicekille du vill men han bör ju jobba med kyla och värmepumpar så att man kan se hur kompressorn jobbar. Den kostnaden kommer du spara in på en månads bättre driftvärden än nu.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad California

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svanesund
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen fart på IVT Pumpen
« Svar #37 skrivet: 14 november 2006, 23:14:19 »
Har precis monterat in avstängningsventiler på radiatorreturen samt på Bypass, har gjort rent filtret på köldbärarkretsen och håller för tillfället på att köra ur luften ur kretsen med en separat pump.
Skall ringa till servicefirman i morgon så får vi se vad dom kan göra, skall koppla in ett par digitala tempmätare som loggar temperaturernaskall börja med VB-ut och VB-in så får vi se.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!