Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl  (läst 19211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad reines

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför blir det alltid sÃ¥ mycket prylar ?
Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« skrivet: 06 december 2005, 21:38:37 »
Har en Thermia Villa 45 från 97.  Gått felfritt fram till och med i dag.  Och det kanske den gör fortfarande. Jag vet inte riktigt....  Hur som helst, så tappar expansionskärlet (Flexcon 35 0,5) trycket hela tiden, och var nere på 0 nu i dag.
Kollade gummiblåsan (OK) kollade trycket i gummiblåsan (=0.6).  Då jag inte riktigt begriper hur pumpen fungerar, så undrar jag, kan trycket på något vis försvinna ut med kranvattnet. Eller är det punka någonstans i mina rörledningar.
Huset är byggt 97. Radiatorer på övervåningen, och golvvärme på undervåningen. Tacksam för alla tips innan jag ringer
proffsen.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 06 december 2005, 21:51:38 »
Har en Thermia Villa 45 frÃ¥n 97.  GÃ¥tt felfritt fram till och med i dag.  Och det kanske den gör fortfarande. Jag vet inte riktigt....  Hur som helst, sÃ¥ tappar expansionskärlet (Flexcon 35 0,5) trycket hela tiden, och var nere pÃ¥ 0 nu i dag.
Kollade gummiblÃ¥san (OK) kollade trycket i gummiblÃ¥san (=0.6).  DÃ¥ jag inte riktigt begriper hur pumpen fungerar, sÃ¥ undrar jag, kan trycket pÃ¥ nÃ¥got vis försvinna ut med kranvattnet. Eller är det punka nÃ¥gonstans i mina rörledningar.
Huset är byggt 97. Radiatorer på övervåningen, och golvvärme på undervåningen. Tacksam för alla tips innan jag ringer
proffsen.

Om trycket sjunker måste ditt system läcka. Kolla noga att det inte läcker i ngt bjälklag. Det kan vara din säkerhetventil som är trasig. Kommer det vatten ur skvallerröret?
När du mätte blåsan, var övrigt system nere på noll då?

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad reines

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför blir det alltid sÃ¥ mycket prylar ?
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 06 december 2005, 22:00:23 »
Säkerhetsventilen verkar tyvärr inte läcka. Har lagt ett papper under för att kolla om det blev fuktigt. Har även försökt kolla varenda skarv/koppling som jag kan hitta i huset, men jag hittar inget läckage... En hemsk tanke slÃ¥r mig. Kan en golvslinga utan skarv börja läcka efter 8 Ã¥r ?  Och hur i all sin dar letar man efter en sÃ¥dan läcka.  Det "försvinner" nu ca 1 liter vatten/dygn.
« Senast ändrad: 07 december 2005, 07:13:57 av reines »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 07 december 2005, 11:15:52 »
Inge kul....  I 9 fall av 10 är det säkerhetsventilen!  men är du stensäker pÃ¥ att det inte är den, dÃ¥ är det nog en liiiten läcka.
Ingen fukt i pannrummet i övrigt? Mycket vanligt att det blir en liten läcka inne i pyumpen, men det borde du se.
Har du kollat innen i pumpen? Är det nog lite kanske det kan dunsta..
Jag hade en liten läcka på en flexslang i pumpen.

Torpargrund? då kan du kolla under.

Platta på mark.. då kontaktar du ditt försäkringsbolag.. eller tex Munthers direkt.

Man brukar borra sig ned på neutrala ställen tex vid en garderob, bakom en golvlist, tills man hittar fukt.

Du får ersättning för ev skada av ditt försäkringsbolag, men med viss avskrivning

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad reines

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför blir det alltid sÃ¥ mycket prylar ?
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 07 december 2005, 18:50:09 »
Finns det fler säkerhetsventiler, än den som sitter på expansionskärlet ?
Tänkte om jag kollade på fel ställe när jag påstår att den inte läcker.....
Sen det där med att kolla trycket i kärlet. "Gör det trycklöst först säger alla.
Men hur gör man det utan att tömma ut alla radiatorer på övervåningen ? Har inga avstängningsventiler.

Tog även en bild rakt in i maskineriet, visst finns det några kondensdroppar här och där,
men knappast så det kan bli någon liter per dag. Eller vad säger ni ?
« Senast ändrad: 07 december 2005, 18:57:07 av reines »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #5 skrivet: 07 december 2005, 20:48:07 »
Normalt är det bara säkventilen vid expansioskärlet!

Pumpen du fotat är den på kalla sidan, där blir det kondens och rost pga det kalla vattnet. Så det är ok.

min läkte till höger om cirkpumpen på bild en flexslng ansluten till koppar.
Men så mycket som du säger måste syans om det är inne i pumpen.

trycklöst kan man (Ev.) ha på kalla sidan men på varma sidan ska man ha tryck.

I expansionskärlet finns en gummiblåsa, den ska der va luft i. Är det inte luft då trycks det ut vatten lite då och då...

Det är inte så tokigt att du tittar på fel säk. ventil.. du har en på varmvattenberedaren också..
Den sitter mitt uppepå värmepumpen, den för värmen sitter intill expansionsventilen.
sen har du en säk.ventil även för kalla sidan...
Men som jag fattar är det värmesystemet som tappar tryck!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad reines

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför blir det alltid sÃ¥ mycket prylar ?
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #6 skrivet: 07 december 2005, 21:03:06 »
Ja det är riktigt. Det är värmesystemet som tappar tryck. Jag hittade även den "andra" säkerhetsventilen, som satt pÃ¥ toppen. Tyvärr sÃ¥ läcker inte den heller. Nu har jag stängt av hela golvvärmekretsen, för att se om det slutar läcka vatten.  Kan en Mus/RÃ¥tta ta hÃ¥l pÃ¥ en golvslinga ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #7 skrivet: 07 december 2005, 23:18:25 »
Troligare en skruv, spik eller liknande som satts i golvet efter installationen av slingorna.

Rannsaka dig själv, har ni satt upp nån vägg, rivit? , bytt toastol, ny tröskel eller gjort nåt annat ingrepp i golvytorna de senaste åren.

Det kan hålla tätt ett bra tag efter att du penetrerat röret, kanske värmen du kört på nu får ett hål du gjort tidigare i sommar att utvidga sig av värmeexpansionen/tryckvariationerna.

Kanske nÃ¥t du redan tänkt pÃ¥, men varför inte!  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #8 skrivet: 08 december 2005, 02:11:19 »
Normalt är det bara säkventilen vid expansioskärlet!

Måste fråga, om man har pannan kvar och expansionskärlet är anslutet mot expansionen på pannan, då brukar många ha kranar mot VP'n så denna kan stängas bort vid fel eller rengöring av filter. Måste man inte då ha en säkerhetsventiler intill VP'n ifall någon startar denna med stängda kranar.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad reines

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför blir det alltid sÃ¥ mycket prylar ?
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #9 skrivet: 08 december 2005, 05:53:00 »
Inga spikar/skruvar islagna/ditskruvade i stengolvet efter nyinstallationen 97. Men tanken kan ju ändå vara relevant. Det kan ju vara en skruv som är ditdragen redan från början. Vad det gäller säkerhetsventiler. Jo det finns två stycken. En på pannan och en på expansionskärlet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #10 skrivet: 08 december 2005, 17:37:13 »
ackeka

Expansion får inte va möjlig att stänga!!! Har man kvar sitt öppna system ska det dras expansionsledning utan avstängare..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad reines

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför blir det alltid sÃ¥ mycket prylar ?
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #11 skrivet: 08 december 2005, 18:12:24 »
Jag måste få ställa om två frågor jag hade längre upp i tråden.  Sc:,h

1.Finns det något speciellt trick när man skall kolla trycket i expansionkärlet, eftersom detta måste göras trycklöst ?
Tänker på det att allt vatten rinner väl ut som är i radiatorerna på övervåning + hela rörsystemet som därtill hör ? 

Letar efter nålen i höstacken just nu. Kanske jag har gjort någon tabbe, när jag kollade expansionskärlet grundtryck i blåsan.  Har varit nere i krypgrunden nu och letat fuktfläckar, men snustorrt överallt.... Men å andra sidan så dröjer det väl förmodligen en väldans tid innan vattnet har letat sig ända dit ner genom all isolering (ekofiber i mängder).

2. Kan en mus/råtta, gnaga hål på en golvvärmeslinga av plast ?
« Senast ändrad: 08 december 2005, 18:17:20 av reines »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #12 skrivet: 08 december 2005, 19:51:36 »
Du bara släpper ut så att trycket blir 0!! i värmesystemet, sen kollar du grundtrycket på luftblåsan. Du tömmer inga radiatorer!!!!!


Sen kan du trycka ursnabbt på (bil-) ventilen under kärlet. Kommer det vatten då är blåsan trasig, kommer det luft då återstår det att mäta trycket...

Om det fattas mycket luft så kan du kolla så inte trycket stigit på varma sidan sen du kört i luft. om det har det så släpp ur så det blir trycklöst osså kolla igen.

Möss vet faktiskt inte, men dom är hemska om det är nåt dom gillar...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #13 skrivet: 08 december 2005, 19:53:53 »
Tappar du ur vattnet via tex säkerhetsventilen, kommer inte vattnet som finns högre att rinna ur för det kommer inte in någon luft i elementen och det bildas ett lätt undertryck som håller kvar vattnet. när det slutat rinna kan du mäta förtrycket. detta förutsätter att det är ett slutet system.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad reines

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför blir det alltid sÃ¥ mycket prylar ?
SV: Thermia Villa 45 -97 Tappar tryck i expansionskärl
« Svar #14 skrivet: 08 december 2005, 20:55:06 »
Jag gjorde som ni sa. Tappade ur expansionskärlet med hjälp av övertrycksventilen. Kollade trycket. Det var 0,2. Har nu pumpat upp det till 0,6. Men det där med att kolla om gummit är helt.... Jag tryckte till på luftnippeln lite, och det pös bara luft ur hålet. Men min ventil sitter ju inte neråt. Innebär inte detta att det då kan finnas ett trasigt gummi i den trots att det pyser luft... Ända tills att expansionskärlet är halvfullt ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 294
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!