Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Myten om antalet starter.  (läst 12900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Myten om antalet starter.
« skrivet: 13 mars 2004, 12:22:03 »
En sak som ofta bekymrar oss värmepumpsägare och som ofta återkommer i frågor är det här med antalet start/stopp på kompressorn. Generellt sägs att många starter sliter på kompressorn men inget sägs om varför och hur många för många är.

Så min nyfikenhet ledde mej till Copelands website eftersom det är en sådan som sitter i min CTC pump, och det finns tydligen ett antal aspekter som påverkar. Copeland tillverkar scrollkompressorer och här följer lite kort, som jag förstår det.

Varje gång kompressorn startar så sugs en liten del av oljan upp och in i systemet. Som parantes kan nämnas att oljans förmåga att blanda sig med köldmediet är en av orsakerna till pumphaverier, så rätt olja till resp. köldmedium är viktigt. Hur som helst så tar det en viss tid för oljan att återföras till pumpen där den gör nytta. Av detta skäl säger Copeland att man ska begränsa antalet start/stopp till max 10 per timme för att inte för mycket olja ska dras ur pumpen.

Den andra orsaken till slitage är vätskekomprimering. Scrollkompressorer har en större tolerans mot sk vätskeslag än kolvkompressorer. Det som kan hända är att varje gång kompressorn startar och stannar är trycket lågt och köldmedia i vätskeform sugs in i kompressorn.

En ytterligare effekt av att flytande köldmedia sugs in i kompressorn är att den späder ut oljan. För många stopp i förhållande till gångtid kan till slut resultera i för dålig smörjning och ökat slitage.

Men som sagt, 10 per timme är 240 per dygn, så vad oroar vi oss för?


Som vanligt med reservation för att jag är ute och cyklar!  8) :P
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Erik K

  • Gäst
Erik K
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2004, 13:37:20 »
Trevlig cykeltur!Förlåt,kunde inte låta bli.Läs under tråden Inverter här på forumet.Kontinuerlig drift med frekvensstyrning är vad som gäller.Tryck på (gnata,gnata,gnata)tillverkarna,så att markvärmepumparna kommer upp i samma nivå som luft/luft.Där har de bästa COP över 5 vid +7C,och COP 3 vid -20C.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2004, 16:31:56 »
Lite äpplen och päron. Kondensationstemperaturen för luft/luft-pumpar ligger i runt 25 grader. Bergvärmepumpar i kombination med radiatorer avger större delen av värmet runt 40 grader.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2004, 17:00:48 »
Trevlig cykeltur!Förlåt,kunde inte låta bli.Läs under tråden Inverter här på forumet.Kontinuerlig drift med frekvensstyrning är vad som gäller.Tryck på (gnata,gnata,gnata)tillverkarna,så att markvärmepumparna kommer upp i samma nivå som luft/luft.Där har de bästa COP över 5 vid +7C,och COP 3 vid -20C.

Tsk, tsk, tsk. Frekvensstyrning är ute! Nu är det Digital Scroll som gäller.  ;D

Frekvensstyrning är svårt. Det handlar inte bara om att modulera spänningsmatningen till kompressorn. Svårigheter med köldmediat och smörjning måste också övervinnas. Digital Scroll verkar ta tag i dessa problem. Ska läsa på mera om det, verkar intressant.

Har du nån referens till en luft/luft som ger COP 3 vid -20C?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2004, 19:55:26 »
Även jag funderade över startfrekvensen och fick beskedet från CTC att start/stopp inte var något större problem avseende slitage utan att det mer var belastningen på kompressorn under drift som stod för det största slitaget. Lugnande att läsa ditt inlägg PerF.

Jag frågade inte vad som påverkar detta slitage, dumt nog, men är det ngn som vet? Är det kb.in, VP-temp, hetgastemp. eller ngt annat som styr?

För egen del så har jag bara haft VP igång en vecka. Började med 35-38 starter under de inledande dagarna men slog sen av elpatronen och antalet starter har sjunkit successivt till senast 18/dygn. Min uppfattning är att uteklimat varit ung. detsamma men visst har det säkert varierat ngt. Får ändå en känsla av att VP liksom svänger in, dvs de första dygnen var lite oroliga men nu har den börjat hitta sin "rytm". Är jag ute och cyklar eller??

admin

  • Gäst
admin
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2004, 21:26:35 »
Citera
Även jag funderade över startfrekvensen och fick beskedet från CTC att start/stopp inte var något större problem avseende slitage utan att det mer var belastningen på kompressorn under drift som stod för det största slitaget. Lugnande att läsa ditt inlägg PerF.

Slitaget beror på hur hög framledningstemp som kompressorn måste arbeta mot.

Skall man vara kinkig kanske man skall säga att det är tempdiffen mellan värmetaget (marken/berget) och framledningstempen.

Skall man vara riktigt kinkig så är det nog hetgastempen (gissar) , ju högre hetgastemp, desto högre tryck, desto mera slitage...

Min Nibe har ingen mätning på hetgastemp - undrar varför... ???

Fråga. Varför slog du av elpatronen?

Har du ändå bra temp i huset?

FÃ¥r du nog varmt tappvarmvatten med elpatronen avslagen?

Rytmen borde nog infinna sig inom ett dygn. Tid utöver detta är nog "psykosomatisk" ...frÃ¥n din sida alltsÃ¥  ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2004, 22:32:51 »
Snyggaste elräkningen o man spärrar elpatronen på CTC..... ev start vid undertemp inne men
dÃ¥ begränsad till 3 eller 6 kw.......    jag känner till minst tre som fick hemska sluträkningar....
dåligt av en pump som ska va så bra...
Ex. 1)  i en villa baxade man ut den gamla vp.... med fast kondensering...
in med en MODERN CTC värmepump... hur gick det.. jo här får ni facit.... elräkningen 10.000:-
högre än med den gamla uttjänta vp som dessutom jobbade med fast kondensering....
Ingen bra reklam för märket....
Men med handpåläggning besvärjelser djävulsutdrivning... smek o kel funkar dom riktigt skapligt!!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ThomasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2004, 13:31:04 »
Mina ringa erfarenheter ger att värmepatronen drar lite energi även om shunten inte plockar från elpatrondelen.
Efter att jag stängt av elpatronen minskade förbrukningen med runt 5 kWh/dygn vilket skulle ge en besparing om 1500 Sek/år.

Varmvattnet duger för oss, tre personer i hushÃ¥llet, som normalt dushar. Skulle gissa att det skulle bli lite knepigt om det skall badas men vi fÃ¥r se. Noteras bör ocksÃ¥ att jag har ett högtemp.system (tyvärr). Detta resulterar förstÃ¥s i  högre temp. i tanken jmfrt ett bra lÃ¥gtemp.system men vad göra. Gissar att jag mÃ¥ste dra pÃ¥ patronen framÃ¥t dÃ¥ utetemperaturen stiger.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2004, 04:11:25 »
Refeerar till #7 :

Citera
Noteras bör ocksÃ¥ att jag har ett högtemp.system (tyvärr). Detta resulterar förstÃ¥s i  högre temp. i tanken jämfört ett bra lÃ¥gtemp.system men vad göra.  

Varför skriver Du tyvärr högtemp?
Jag frågar eftersom jag funderar på att byta ut oljepannan mot bergvärme. Framledningstemp (olja) är cirka 40 grad vid 0 grad ute och cirka 55 grad vid -15 grad ute (mera vid höftig blåst)
Så en högtemppump borde vara intressant. Nackdelar ?

Citera
Gissar att jag måste dra på patronen framåt då utetemperaturen stiger.
Varför? (Förstår inte)
« Senast ändrad: 07 november 2004, 03:41:20 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad art vandelay

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2004, 10:46:31 »
Lite äpplen och päron. Kondensationstemperaturen för luft/luft-pumpar ligger i runt 25 grader. Bergvärmepumpar i kombination med radiatorer avger större delen av värmet runt 40 grader.  

Vet inte riktigt hur du tänker när du pÃ¥stÃ¥r att kondenseringstemperaturen ligger pÃ¥ 25 grader för en lvp, den  omgivande luften kan möjligtvis ligga runt 25 grader, men det har ingenting med kondenseringstempen att göra, kondenstemperaturen avläser du med ett manometerställ och den är betydligt högre än 25 grader för en lvp.

Förstår riktigt inte vad du menar med ditt inlägg men utveckla gärna.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2004, 10:51:54 »
En värmepumps effektivitet avgörs av hur hög temperatur den måste skapa. Kan jämföras med hur högt upp en pump ska klara av att pumpa vatten. Ju högre upp desto färre liter per timme.

Om man har ett i värmepumpssammanhang sk "högtemperatursystem" där framledningen under större delen av eldningsäsongen ligger över 50 grader så kommer pumpens effektivitet att sjunka med kanske 30% jämfört met ett golvvärmesystem som kräver 35-38 graders framledning.

Den maximala framledning en värmepump klarar brukar sägas vara 55 grader även om det finns pumpar som klarar 60. Sedan orkar inte pumpen längre, trycket blir för högt. Ett sätt att lösa detta är att ha en flerstegskompressor men då pratar vi genast pengar. Därför är det vanligaste i små pumpar att man hjälper pumpen med en elpatron. Nackdelen med detta är dock att om framledningen blir så hög att returtemperaturen är högre än 48-50 grader så brukar pumpen stoppas av styrsystemet för att skydda kompressorn. Gissar att en HT pump har högre gränsvärde.

Btrf det sista sÃ¥ menar han nog "sjunker".  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #11 skrivet: 14 september 2004, 08:55:55 »
Gammelt tema frem igjen:
PerF eller andre, hvor på Copelands hjemmesider står det max 10 starter pr. time ??? Jeg har søkt og søkt og søkt.........
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #12 skrivet: 16 september 2004, 13:13:31 »
Gammelt tema frem igjen:
PerF eller andre, hvor på Copelands hjemmesider står det max 10 starter pr. time ??? Jeg har søkt og søkt og søkt.........

Det står i deras konstruktionsanvisningar. Sök bland nedladdningsbara dokument. Kommer tyvärr inte ihåg exakt vilket dokument det var.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad lglavas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #13 skrivet: 27 september 2004, 23:52:16 »
Här.
http://www.tempcold.se/10produkter/PDF/Scroll/scrolhb5.pdf

Sidan 38:
"Trots att de invändiga kompressordelarna inte monteras flexibelt, ska antalet starter begränsas till högst 10
per timme eller mindre. Ett stort antal starter/stopp medför att kompressorn kastar ur sig oljan till systemet,
vilket kan leda till smörjproblem. Olja lämnar kompressorn vid start trots att scrollen har ett lågt oljeöverskott.
Den korta perioden som kompressorn är igång är inte tillräcklig för att returnera oljan till kompressorn, och
kan resultera i brist på olja.
Tänk på att hela systemet i viss utsträckning kommer att täckas av en hinna av olja."
Mvh lglavas
Byggår 2012 smålandsvillan ljungby boyta 122m2 oinredd övervåning, fönster u=0.8, frånluftsvärmepump Nibe F750, braskamin contura 560T samt vattenradiatorer. Beräknad total årsföbrukning 5800kwh.
(Förra huset (rivet): EcoAir 7,9 dockad till combipanna (egor) EcoLogic som styr upp det hela. Hus utv mått 7*8 (L*B) meter byggt 1922. Bristfällig isolering. Avläst och uträknad elförbrukning i Malmö INNAN vp installation 29 000 kwh/år... Med VP idag totalt 15000 kwh/år.)

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Myten om antalet starter.
« Svar #14 skrivet: 28 september 2004, 07:37:18 »
Tack så mycket!!
Endelig en god beskrivelse av scrollkompressorer :)
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!