Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med CU-PE9CKE  (läst 12145 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #15 skrivet: 08 februari 2015, 20:26:56 »
Ok, jag hittade en annan manual som nog e bättre, du kan ju roa dig o läsa ikväll  :)
Är lite kurvor på sidan 21 tror jag det var, och det ser ut o stämma med 29komh
« Senast ändrad: 08 februari 2015, 20:36:25 av hsmapa »

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2015, 13:12:52 »
Jo det stämmer "bang on" ohmtal/temp. Och pumpen går än, så länge har den inte gått sen höstas... Jag tackar för hjälpen.
Jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2015, 18:26:28 »
Nu har den krÃ¥nglat med H-23 en gÃ¥ng till sÃ¥ jag har kopplat in givarna direkt utan kontakt och kör nu vidare, jag har inte kunnat mäta mig till nÃ¥tt fel nÃ¥gon gÃ¥ng, hoppas nu inte det är själva processorn som blir döv pÃ¥ ingÃ¥ngspinne 32 eller 33...  Jag börjar med att sätta ihop egna givare för att se om det är värt att köpa tvÃ¥ original eller ej.
Jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2433
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2015, 19:58:05 »
H23 är ju som du sett värmeväxlarens tempsensor, den som sitter klämd till höger.

enligt felsökningen skall man efter det man uteslutit fel på denna sensor titta på luftsensorn i ute-delen

luftsensorn är den som sitter högt upp på baksidan bakom en liten svart skyddskåpa.

den sitter ju lite utsatt och visar den fel på ute temp blir lite andra grejer fel oxå, på vissa typer och modeller kan man flytta den ur luftströmmen men det är ju inte säkert att det hjälper i ditt fall.

Om man läser manualen mellan raderna och detta händer under början värme driften, skulle en anledning vara att fyrvägsventilen inte omedelbart går tillbaka efter avfrostning och därmed kommer inte rören på innedelen bli varma utan kalla det skulle elektroniken kunna tolka som om givaren är fel.
om inte fyrvägaren omedelbart går tillbaka kan det bero på en trögning internt i ventilen eller att spolen inte släpper direkt.
om spolen inte släpper direkt kan det bero pÃ¥ att den diod som ligger parallellt över densamma är defekt och inte hjälper till med urladdningen. för enkelhetens skull sitter denna diod pÃ¥ utedelens kretskort väl synlig ovanifrÃ¥n. 

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #19 skrivet: 10 februari 2015, 23:08:18 »
Hej elektroluxaren, Jag har haft fel (F-11) på 4 vägsventilen förut som du förmodligen har läst... Detta H-23 kan bli när som helst, efter två dagar eller 3 minuter, Jag tror inte den hinner skriva H-23 så snabbt om 4 vägs ventilen krånglar. Sedan så tror jag den som programerat har tänkt typ ett "fönster" 0.6 volt till 4,7 volt (Gissar) är tempvärden som är mätbara men inte möjliga tex nästan 50 grader varmt inne eller minusgrader inne. Men för att verkligen veta så har jag beställt en 15 kohm och en 20 kohm ntc som jag sätter dit så länge. Den här dioden är väl en släckdiod som sitter bakvänd över spolen? den är i så fall till för att spara transistorn så den inte får farlig backspänning. Jag tror inte den påverkar själva spolen, men däremot så kan spännings transienter slå ut andra godtyckliga funktioner.
Jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #20 skrivet: 11 februari 2015, 10:58:15 »
Hej, kanske lite svårt att förstå vad jag skrev, jag förstår det knappt själv...
Men, nya givare är beställda, jag vill nog börja där, sen har ju utegivaren en egen felcode H-27 tror jag det var.
Jag återkommer...
Jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2433
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2015, 19:18:36 »
hej Jens
jo det är ju en släckdiod men det blir lite bieffekter...
H-23 skriver den snabbt som f-n
kopplingen till utegivaren är helt hänvisat till servicemanualen som en tänkbar orsak.
H-27 får du vid totalfel, lång utanför sensorns gränser tex kortis eller avbrott, men har den glidit några grader....

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #22 skrivet: 11 februari 2015, 19:26:50 »
Ok, jag kollar detta med dioden och utegivaren så den ligger där den ska. Och så skall jag läsa på manualen och se vad som står skrivet... Ingenting är ju omöjligt
Nu skall jag på skidweekend så kollen får bli på måndag.
Och, jag återkommer om hur det går.
Jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #23 skrivet: 21 februari 2015, 19:27:13 »
Hej, nya givare från Elfa anlände i måndags, jag mont. dom och har kört sedan dess utan problem. Däremot vågar jag inte sätta ihop den helt och hållet än på en vecka eller så, den får stå i servicemode tills jag känner mig säker.... Troligtvis är det pipe temp som har gett upp, den blir utsatt för mer 50 graders skillnad varje timma...
Så nu återstår att se.
Jens
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad janson65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: björketorp
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #24 skrivet: 04 oktober 2015, 09:01:08 »
Hej, nya tider och min gamla panasonic har nu funkat i mer än ett halvt år så jag ser det som att det var periodiskt avbrott i "pipesensor". Slutet gått.
Tack alla för hjälpen.
Har vårdnad om 2 Panasonic luft-luft, 1 Invest luft-luft och en Invest luft-vatten.
Tillökning Zibro S3325

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Problem med CU-PE9CKE
« Svar #25 skrivet: 04 oktober 2015, 10:30:08 »
Gött o höra:-)
Min Sanyo gick också resten av vintern och sen dess efter mitt sensorbyte, får se hur den klarar denna vintern nu
Tror inte de sensorerna jag köpte på elfa är så tåliga dock, men jag har reserv om avfrostningarna börjar balla ur igen
Man får hålla tummen o peppra mycket :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!