Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?  (läst 9291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« skrivet: 09 april 2008, 15:05:29 »
Är det någon på forumet som har en Diplomat Optimum-pump med Thermia Online?
Kan ni se cirkulationspumparnas hastighet på Thermia Online?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #1 skrivet: 10 april 2008, 08:53:08 »
Hej Heddan.

Nej du kan tyvärr inte se cirk.pumpens hastighet på Thermia Online.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2008, 08:43:26 »
En till fråga som dök upp till er med Thermia Online.
Kan man se Inne, Ute och Rumbör temperaturerna med decimaler? Eller får ni bara heltal?

Anledningen till att jag frågar är att dessa värden ser man med decimaler på VP:ns display, men i Husdatas programvara syns dessa bara som heltal. Och de är inte avrundade utan decimalerna är bara borthuggna. Därför undrar jag om Thermia Online har samma begränsning.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2008, 09:38:37 »
Heddan, du har PM

1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2008, 09:23:59 »
Du kan se ute temperatur. Rumstemperatur med 1st decimal. alla andra anläggningstemperaturer (framledning retur osv) drift tider kurva1 kurva2 + alla andra kurv inst. för enkel hetens skull så skriver jag resten av mitt svar med att du kan se allt på thermia online som du kan se framför värmepumpen under informations menyn.
// Thermia Support
« Senast ändrad: 16 maj 2008, 10:51:53 av Thermia Support »

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2008, 10:32:32 »
Jag har fått glutta i en Thermia online, så jag har fått se hur det ser ut.
Men det är bara inne-temp och önskad inne-temp som visas med 1st decimal. Ute tempen är utan decimaler...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2008, 10:46:50 »
Dax att fÃ¥ lite klarhet i detta.  --/ Ni har rätt bÃ¥da tvÃ¥ kan man säga. Det är sant om du säger, Heddan, att du ser aktuell utetemperatur utan decimal. Dock kan du gÃ¥ in pÃ¥ loggen, där ser du temperaturerna med 1 st decimal.

Over and out !
Vattenglaset är halvfullt

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #7 skrivet: 16 maj 2008, 10:48:35 »
Jag har fått glutta i en Thermia online, så jag har fått se hur det ser ut.
Men det är bara inne-temp och önskad inne-temp som visas med 1st decimal. Ute tempen är utan decimaler...

blev kanske lite oklart, ute givaren visar inte decimaler! bara rumsgivaren.
/Thermia Support

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2008, 16:56:57 »
Jag har Thermia online men tycker den är rätt kass, det man kan använda den till är ju i princip att öka temperaturen om man har varit på semester.
Trendloggarna suger dålig upplösning, går ej att kombinera flera trender på en bild när man ändrar tidsskala från tex vecka till månad så ändras trendens startdatum.
Thermia vägrar att låta en komma åt servicemenyn utan hävdar att det endast är för installatörer, detta gör att man t.ex inte kan sätta på varmvattnet som jag normalt stänger då jag åker bort på servicemenyn vid pumpen som installatören visat hur man använder (var är logiken i detta).

Den som har mest glädje av den är installatören under garantiperioden som inte behöver åka ut för att kolla den men det är jag som får betala.

Klart ogenomtänkt och användarovänligt --/

Nä det är inget som jag tycker det är värt att betala för iallafall. :(
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2008, 20:13:20 »
Nä den är ju inte värd det pris som jag fick på offerten i alla fall. Jag har de funktioner jag behöver i husdatas interface till en fjärdedel av kostnaden plus att den är fri från årsavgift.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #10 skrivet: 19 maj 2008, 22:49:35 »
Jag har Thermia online men tycker den är rätt kass, det man kan använda den till är ju i princip att öka temperaturen om man har varit på semester.
Trendloggarna suger dålig upplösning, går ej att kombinera flera trender på en bild när man ändrar tidsskala från tex vecka till månad så ändras trendens startdatum.
Thermia vägrar att låta en komma åt servicemenyn utan hävdar att det endast är för installatörer, detta gör att man t.ex inte kan sätta på varmvattnet som jag normalt stänger då jag åker bort på servicemenyn vid pumpen som installatören visat hur man använder (var är logiken i detta).

Den som har mest glädje av den är installatören under garantiperioden som inte behöver åka ut för att kolla den men det är jag som får betala.

Klart ogenomtänkt och användarovänligt --/

Nä det är inget som jag tycker det är värt att betala för iallafall. :(



Ja, hur mycket man drar i skar å ting kommer det alltid finnas förbättringar att göra, men kom ihåg att det skulle lätt kunna va det bästa övervaknings- systemet i världen! men det skulle bli ofantliga utvecklingskostnader att ta fram.

Det är problemet i dagens samhälle, allt ska vara världsklass men det ska helst vara gratis!
Jag kan tyckas låta hård i mitt motargument men så ligger det till idag. (Fråga mig, sitter med sådana frågor 10 timmar om dygnet)
Thermia har tagit fram detta system för att underlätta för kund/Återförsäljare och oss själva naturligtvis, då det absolut är ett mycket bra hjälpmedel vid installation (innjustering) service m.m.
OcksÃ¥ efter din "Garanti" har gÃ¥tt ut, jag tror inte din installatör klipper navelsträngen frÃ¥n dig bara för att hans garanti ansvar mot dig löpt ut. eller tror du det?  ;) .
Thermia Online kan tyckas låta dyrt men ska sanningen fram så är nog produkten konkurens kraftig fortfarande, och skulle det bli uppdateringar i systemet, så får du ju också del av dessa utan extra kostnader, glöm inte det.

PS:
detta är inte ett promosion för produkten!! bara ett svar på en fråga.
DS
 
// Thermia Support
« Senast ändrad: 20 maj 2008, 08:01:45 av Thermia Support »

Utloggad Torpsittaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bra verktyg tar dig lÃ¥ngt
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #11 skrivet: 01 juli 2008, 21:17:32 »
Jag har Thermia online men tycker den är rätt kass, det man kan använda den till är ju i princip att öka temperaturen om man har varit på semester.
Trendloggarna suger dålig upplösning, går ej att kombinera flera trender på en bild när man ändrar tidsskala från tex vecka till månad så ändras trendens startdatum.
I displayen kan man ju ställa uppdatering intervallet till 1 gång i minuten tillen gång i timmen. Återspeglas det i thermia online.
Diplomat tws8 (2008) 148 meter aktivt del. Rumsgivare på 4, Börvärde 21 grader, kurva 40
60 tals 1½-Plans villa (120m2) med källare ovan jord(60m2).
11 Sektions och 4 panelradiatorer, 150 Liters volym. Ã…rsmedeltemp 7,2 grader.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #12 skrivet: 02 juli 2008, 07:34:07 »
Med uppdateringintervallet på standard inställning(jag har aldrig rört den inställningen) så uppdateras informationen i husdata med ungefär en minuts intervall. Så om uppdateringsintervallet är som standard på en minut så kanske det även återspeglas i Thermia Online...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Torpsittaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bra verktyg tar dig lÃ¥ngt
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #13 skrivet: 09 juli 2008, 22:18:21 »
för enkel hetens skull så skriver jag resten av mitt svar med att du kan se allt på thermia online som du kan se framför värmepumpen under informations menyn.
// Thermia Support

Detta stämmer ju inte i praktiken, på online kan du bara välja 2 timmars sampling eller inte alls. Kan ni inte uppgradera programmet i pumpen så den lagrar värdena som syns displayen, värdena finns ju där på skärmen, och sända allt till er server var annan timma. Då får ju alla den upplösning man valt i pannan (1 till 60 minuters sampling) och ni får nöjda kunder. Som det är nu kan det hända mycket som inte syns på graferna.
Diplomat tws8 (2008) 148 meter aktivt del. Rumsgivare på 4, Börvärde 21 grader, kurva 40
60 tals 1½-Plans villa (120m2) med källare ovan jord(60m2).
11 Sektions och 4 panelradiatorer, 150 Liters volym. Ã…rsmedeltemp 7,2 grader.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon med en Diplomat Optimum och Thermia Online?
« Svar #14 skrivet: 10 juli 2008, 07:32:32 »
Thermia online som det är utformat idag är ganska värdelöst eftersom det sänder data över GSM-nätet, en lösning kanske vore att buffra data i pumpen och sända över detta stötvis till Thermia online.
Men min åsikt är att det bästa vore att komplettera GSM-varianten med ett med inbyggd webbserver och LAN-interface. Dels för att få datat i realtid och dels för att slippa surfa till Thermias-server för att se hur min egen pump mår. Att detta skulle kosta stora pengar i utvecklingskostnader är rent bullshit, Nibe erbjuder sin RCU20 för under 9000:- med all denna funktionalitet och inte tror jag dom går back på den. Husdatas interface kostade dryga 1000-lappen och hade all denna funktionalitet men då var man tvungen att själv komplettera med en dator som sparade och presenterade datat. Jag tror problemet ligger i Thermias filosofi att det är installatören som skall sälja, installera och drifta Thermias-pumpar, skulle ha varit roligt att se rörmockaren stå och fippla med IP-inställningar, brandväggar osv...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!