Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kimmen
« skrivet: 05 februari 2008, 19:50:55 »

Tack P3i för dina värdefulla tips, det är just sådana enkla handfasta tips man vill ha

Jag ska tänka på dem vid ev. framtida problem, som sagt nu fungerar det...

/kimmen
Skrivet av: P3i
« skrivet: 04 februari 2008, 22:02:30 »

Jo visst bryter kompressorn på klixon (termiskt skydd). Orsakerna kan vara flera, precis som andra redan har skrivit. Om det går klart i glaset så är det förmodligen dysan i expansionsventilen som behöver rengöras eller bytas ut. Många tekniker byter båda två samtidigt för att vara säker. Rätt eller fel går ju alltid att diskutera. När pumpen går så kan du känna före och efter torkfiltret om det är någon temperaturskillnad. Är det skillnad så är stoppet i torkfiltret, den ska då bytas ut. En tredje sak du kan kolla upp är på varma sidan. Har du flöde över värmeväxlaren?  Sitter det någon ventil där? Öppnar den helt i så fall? Har du luftat elementen ordentligt?
Hoppas du får ordning på prylarna! Thumbsup
Skrivet av: kimmen
« skrivet: 04 februari 2008, 21:31:34 »


Jag skulle ha hört av mig tidigare, men gör det nu  ^-^ Killen kom och kollade VP straxt för jul och konstaterade
att exspansionsventilen inte fungerade som den skulle, han sa dessutom att det var ett vanligt fel

Han böt ventilen,  filtret och vätskan i systemet  7400:- ( nu är det andra ventilen som har bytts på 6 år)


Själv har jag bytt alla relän och kontaktorn till VP och ett tidrelä till elpatronen
( reläet låg kvar, släppte när man knackade på det, kunde skifta plats på reläerna enligt reparatörn)

Nu fungerar anläggningen helt OK

Sen gjorde jag en sak som jag skulle ha gjort tidigare, jag skaffade inomhusgivare.. oj vad jämn
 och fin värme det blev, varför har man utomhusgivare? huvuddunk

/kimmen
Skrivet av: kimmen
« skrivet: 17 september 2007, 18:52:20 »

Tack AndersA för ett utom ordenligt fint svar på min fråga, tack även ni andra som svarat, jag har lärt mig mycket av er..

Jag återkommer med resultatet efter att servicekillarna (ivt ) har reparerat anläggningen...

mvh/ kimmen
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 17 september 2007, 10:35:58 »

Det är helt normalt att det kommer bubblor vid avfrostning, det har inget med fukt att göra.Utan beror på att kretsen vänder så att den varma gasen tinar förångaren. det viktiga är att det är "bubbelfritt" ca 2-3 minuter efter det att vp kör igång och producerar värme efter avfrostningen.
Bubblor i glaset har heller inget med fukt att göra utan beror på gasbrist , dock under normal drift som sagt.
Fukt kan endast avgöras med hjälp av färgen i ytterringen på synglaset, i förekommande fall.

Lycka till
///AndersA
Skrivet av: kimmen
« skrivet: 16 september 2007, 21:38:06 »

Ja, där är kanske förklaringen när dom säger att ventilen kärvar...den fryser helt enkelt fast...och när man höjer temperaturen inomhus på hösten så får kompressorn arbeta mera.... och det här händer naturligtvis lättare om systemet inte är helt ok..

När dom böt ventilen så böt dom inte filtret, det vet jag...fan oxå.. förlåt mig...

I mitt synglas så är pricken i mitten helt grön och det är rent och fint, ingen fastbränd olja..inga luftbubblor vid drift..

MEN.. det kommer massor av luftbubblor när den backspolar vid avfrostning, är det normalt? Det talar om att det finns fukt i systemet utan att det syns bubblor i glaset....kan man lita på synglaset?
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 16 september 2007, 20:48:59 »

Hej,

vilken expansionsventil menar ni? Kan ni förklara för mig hur detta kan påverka kompressorm.

Mikael
Är den bytt tidigare och då fuskat med att byta torkfiltret så kan det vara fukt i kylkretsen, vid låga förångningstemperaturer (under 3C) så fryser spindeln i expansionsventilen fsat pga fuktdroppar som bildar is. Kolla i synglaset är det gult så finns det fukt. Grönt är torrt. Alltså i den yttre ringen i synglaset. De flesta synglas har fuktindikatorer. Vill minnas att Optima har i alla fall.

///AndersA
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 16 september 2007, 19:30:38 »

Hej Luckyman,

om jag förstår beskrivningen i handboken rätt så är lågtryckpressostaten placerad före kompressorn och högtryckpressostaten efter kompressorn. Trycket efter kompressorn borde vara högre därav namnet högtryckpressostaten, trycket före kompressorn lägre därav namnet lågtryckpressostaten. Det låga trycket före kompressorn borde kunna variera. Därför min fråga om ågtryckpressostaten kan känna både högt och lågt tryck. Har jag helt fel så berätta gärna för mig hur det fungerar :).

Mikael
Skrivet av: kimmen
« skrivet: 16 september 2007, 18:47:57 »

Hejsan, expansionsventilen är ju till för att förångaren ska utnyttjas optimalt, att ta max värme från uteluften, då måste det vara skillnad hur den arbetar på sommar och vinter, eller?

Det vore intressant om ng hade en sprängbild på en sådan ventil så man såg hur den arbetade...

Tyvärr såg jag att mina bilder inte kom med i tidigare inlägg, jag får försöka ng annan gång...
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 16 september 2007, 18:32:03 »

Givetvis lågtryckslarm då e trycket lågt huvuddunk
Högtryckslarm då e trycket??????        högt Thumbsup
Är sensorn kass till exp.ventilen så måste man byta hela ventilen de hänger liksom ihop
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 16 september 2007, 18:13:47 »

Ok jag förstår. Det kan kanske också vara sensorn till expansionsventilen. Får man lågtryckpressostat larm både på för högt och lågt tryck?

Mikael
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 16 september 2007, 13:29:01 »

Kimmen verkar inte ha riktig koll på vad grejerna heter men i alla fall den sak som heter exp,ventil och sitter i köldmediakretsen har stor påverkan på kompressorn, och visst den kan ju vara felaktig dvs att den är nästintill helt stängd vilket skulle medföra att kompressorn blir varm och löser på sitt interna skydd, men jag tippar på att värmepumpen skulle larma på lp före kompressorn löser.
Denna ventil står ej i ett läge sommartid och ett annat vintertid, vilket kimmen verkar tro.
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 16 september 2007, 13:22:45 »

Hej,

vilken expansionsventil menar ni? Kan ni förklara för mig hur detta kan påverka kompressorm.

Mikael
Skrivet av: kimmen
« skrivet: 16 september 2007, 12:02:35 »

Hejsan. Jag tror oxå att det har att göra med expansionsventilen, felet uppkom nu efter sommaren, då har ju ventilen stått i ett läge, nu när det blev kallare så började ventilen kärva när den skulle byta läge ( jag vet att dom kan kärva, ventilen är bytt tidigare) undrar om den går att leda upp eller kan man motionera den? felet har inte återkommit på ett tag nu...

Jag har ringt servicefirman igen ( ivt ) och dom har lovat att komma...

Jag ska naturligtvis dela med mig om dom hittar ngt fel..

För att ni ska få en uppfattning om isbildningen jag beskriver så försöker jag visa ng bilder hur det kan se ut, om det funkar.. Jag bor 2 mil utanför Stockholm
 
 
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 16 september 2007, 08:27:09 »

Hej
Jag har en Optima 700 luft-vatten, mont. -01. Mitt problem är att kompressorn stannar, fläkten går, kontaktorn är tillslagen och spänning till kompr. finns. När kompressorn har svalnat så startar den igen.. har ca 4.1 ohm mellan faserna, 0 ohm vid stopp, inga bubblor i synglaset, inga varningslampor lyser.  Frågan är, vad kan orsaka detta??

- Sitter det en termosäkring i kompressorn?  Om.. kan den åldras?
- Sliten kompressor?
- Givarfel?
- Dålig genomströmning i värme växlaren?  Filtret är rengjort, cirk. pumparna fungerar
- Andra orsaker som gör att kompressorn stannar, startar när den svalnat, går då ngr dagar..
 
 
Jag skulle tro att det kan vara expansionsventilen i och med att den går några dagar mellan stoppen. Ger den bra med värme när den går? Om så är fallet så är det inte köldmediebrist.
Återkom gärna med info om vad det var när du fått den fixad.
///AndersA
Skrivet av: Sture
« skrivet: 14 september 2007, 07:38:11 »


Hejsan. Hur många tror du har fått reda på att man måste montera en värmekabel för att smälta bort isen, speciellt som den inte följer med utrustningen vid installation... Och inte står det ng stans i reklamen att det åtgår extra el för att smälta bort isen...

Det står ju i klartext i handledningen att värmekabel skall installeras om kondensvattnet släpps utomhus, det står också att värmekabeln är ett tillbehör som inte ingår i leveransen.

För övrigt är väl den el som kabeln förbrukar försumbar. Rekommenderad effekt enligt handledningen är 15W per meter och i REGO:n är kabeln fabriksinställd på att vara på 15 min efter avfrostning. Om kabeln är 2m och avfrostning sker en gång per timma, så blir förbrukningen 180W per dygn eller 5,4kW per månad.

Sture
Skrivet av: mikaelanderlund
« skrivet: 13 september 2007, 21:11:33 »

Jag känner inte igen din beskrivning på optima. Jag har oxå en optima 700 och jag har ingen is och pumpen är mycket tyst :).

Mikael
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 13 september 2007, 21:09:45 »

Det finns nog i de flesta kompressorer ett inbyggt termiskt skydd som stannar kompressorn vid onormal värme. Troligt fel är nog köldmediebrist eller kass exp.ventil, ja det kan vara mkt men det är bara att ringa installatören i 1a hand klarar han inte ut det så ska installatören ta kontakt med ett sericeombud, det går även att kolla på www.ivt.se och se vad för serviceombud man har i närområdet och ringa själv, men det borde installatören göra tycker jag.
Skrivet av: kimmen
« skrivet: 13 september 2007, 19:18:25 »


Hejsan. Hur många tror du har fått reda på att man måste montera en värmekabel för att smälta bort isen, speciellt som den inte följer med utrustningen vid installation... Och inte står det ng stans i reklamen att det åtgår extra el för att smälta bort isen...

Nää, "leksaken" ska stå mitt på gräsmattan 1 meter upp i luften, 100 meter från grannen så han slipper höra pys, skrammel, start, stopp, blås och att hans främmande slipper  fråga om det brinner hos grannen när den avfrostar...

Skrivet av: Sture
« skrivet: 13 september 2007, 11:39:52 »

Ett tips... Ni som har monterat er uttedel nära väggen eller gångstråk, tänk på att den avger TUSENTALS liter vatten som på vintern fryser till en is klump under aggregatet och mot väggen och det blir fuktskador eller det rinner in genom rör/el anslutningar  ( det kan bli en halv meter tjock is ) försäljarna pratar inte om det här, det döljs.. Jag är ur less på skiten och funderar starkt på en vanlig el panna...Slippa  problem som ALLTID uppkommer med tiden med dessa ej utprovade system ( luft/vatten) i framtiden kanske dom har löst problemen, jag har i alla fall betalat tillräckligt för ut provning.. undrar om det hade varit bättre  med bergvärme? Inga fuktskador på väggen i alla fall...

Det är väl inget som döljs. I installatörshandledningen, som du kan hämta hem på nätet, står det att mängden kondensvatten kan uppgå till 30-40 liter under dagar med hög luftfuktighet. Om dräneringsröret släpps till dagvattnet utomhus, måste ledningen förses med värmekabel för att undvika frysning. Alternativet är att leda bort smältvattnet till en golvbrunn inne i huset.

Själv leder jag ner vattnet till regnvattenledningen, givetvis med värmekabel ner till ledningen. Samma lösning hade jag på min gamla Völund-pump från 1983, så det är väl inget nytt fenomen.

Sture

Skrivet av: kimmen
« skrivet: 13 september 2007, 11:13:53 »


 Hejsan.  Klart det skulle vara oändligt värde ( avbrott)  Jag har ringt och felanmält

för en vecka sedan, tyvärr är det ingen som kommer eller ens hör sig av ( IVT ) ska höra om dom har glömt mig...

Jag har hört att det kan bli detta problem som jag har beskrivit om man har läckage på systemet och köldmediet har läckt ut, om det är så kunde man ringa vilken kylfirma som helst, bara dom kommer!

Undrar om man gjorde rätt att montera sånt här skit, ni som tänker byta anläggning, tänk på att det är mera "leksaker" än driftsäkra och hållbara produkter, undrar vem som vinner i längden med en vanlig el panna (kanske 20 år) för det går garanterat sönder och det är inte gratis att reparera/byta eller uppgradera anläggningen, om dom över huvudtaget kommer utan en massa tjat..

Ett tips... Ni som har monterat er uttedel nära väggen eller gångstråk, tänk på att den avger TUSENTALS liter vatten som på vintern fryser till en is klump under aggregatet och mot väggen och det blir fuktskador eller det rinner in genom rör/el anslutningar  ( det kan bli en halv meter tjock is ) försäljarna pratar inte om det här, det döljs.. Jag är ur less på skiten och funderar starkt på en vanlig el panna...Slippa  problem som ALLTID uppkommer med tiden med dessa ej utprovade system ( luft/vatten) i framtiden kanske dom har löst problemen, jag har i alla fall betalat tillräckligt för ut provning.. undrar om det hade varit bättre  med bergvärme? Inga fuktskador på väggen i alla fall...
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 12 september 2007, 13:45:30 »

0 ohm vid stopp, inga bubblor i synglaset

Menar du 0 ohm (kortslutning)? Troligen oändliga ohm, alltså öppen krets? Det låter ju som en termosäkring, sitter det vekligen en sådan i kompressorn? Ingen som vet?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 september 2007, 12:36:39 »

Får du inget larm?

I så fall bör du nog kontakta återförsäljaren eller någon servicekille.  Sc:,h
Skrivet av: kimmen
« skrivet: 08 september 2007, 20:41:44 »

Hej
Jag har en Optima 700 luft-vatten, mont. -01. Mitt problem är att kompressorn stannar, fläkten går, kontaktorn är tillslagen och spänning till kompr. finns. När kompressorn har svalnat så startar den igen.. har ca 4.1 ohm mellan faserna, 0 ohm vid stopp, inga bubblor i synglaset, inga varningslampor lyser.  Frågan är, vad kan orsaka detta??

- Sitter det en termosäkring i kompressorn?  Om.. kan den åldras?
- Sliten kompressor?
- Givarfel?
- Dålig genomströmning i värme växlaren?  Filtret är rengjort, cirk. pumparna fungerar
- Andra orsaker som gör att kompressorn stannar, startar när den svalnat, går då ngr dagar..
 
 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 376
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!