Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ojämn värme i huset - vad göra?  (läst 11517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andrea

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solna
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Ojämn värme i huset - vad göra?
« skrivet: 11 februari 2008, 21:28:05 »
Hej,

har i december -07 investerat i en Thermia Atria 12 till vårt hus. Tot 330m2, gammalt trähus.

Huset har tre våningar, varav ett är sutteräng och det är här problemet är. Sutterängplan är byggt 1989, och "normalisolerat", dessutom tilläggsisolerat utifrån -07 i samband med dränering.

I de två övre planen har vi en härlig värme på runt 21 grad, inga problem, men i sutterängplanet blir det aldrig över 18. Det är vattenburna radiatorer överallt förutom ca 50m2 som är vattenburen värme (tvättstuga i sutterängplanet - ej boendedelen).

Just nu håller jag på och fipplar på värmekurvan (vid 43 är det härligt varmt uppe men kallt nere tex). Dessutom känns det som om onödigt mkt tillsatsvärme läggs på för att "hjälpa" sutterängplanet.

Min fråga är alltså - vad kan man göra?? Vad kan vara problemet? Enligt rörmokare/installatör ska antalet radiatorer i sutteränplanet vara tillräckliga, men de blir aldrig riktigt heta.

Får jag leva med det, eller skulle jag tjäna på att sätta in en luft/luft därnere?

Tusen tack för svar!

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2008, 21:33:53 »
Har du mätt temperaturen på radiatorerna och jämfört om du har full värme fram på de där nere? Om inte kan du skaffa mätare för några hundra och testa. Kanske nya radiatorer nere eller fläktkonvektorer skulle fungera? kurva 43 låter ganska högt, är det gamla panelradiatorer kvar från oljedrift?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad andrea

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solna
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2008, 08:05:49 »
Ok, mätare låter bra. Var hittar jag sådana?

Radiatorerna består av 90% nya varianter dvs de vita ganska platta- galler uppepå, endast enstaka gamla (och de fungerar bäst...).

Tack för hjälpen!

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2008, 12:38:10 »
Radiatorerna består av 90% nya varianter dvs de vita ganska platta- galler uppepå, endast enstaka gamla (och de fungerar bäst...).

Aha, kolla att de gamla radiatorerna inte kortsluter värmebärarflödet. Det enklaste sättet är att känna på dem när det är kallt ute, de ska vara lite svalare nertill än upptill. Om någon radiator kortsluter (lika varm nertill som upptill) så måste flödet strypas på den.

Känn efter detta på samtliga radiatorer föresten...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andrea

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solna
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2008, 13:59:33 »
Tack för tipsen. En mätare är nu inhandlad online...

Har kännt på radiatorerna, de är ngt svalare nedtill än upptill, både de gamla och nya. Däremot är de "glödheta" på ovanvåningarna och ljumna på sutterängplan, så något lurt är det... Då kan det ju knappast vara att antalet radiatorer är underdimensionerade för ytan? Det känns som om någonting hindrar att det varma vattnet når dem - om det är kallt därnere borde ju radiatorerna vara glödheta där med?

Tack alla för hjälp på traven!

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2008, 16:35:44 »
Fläktkonvektor  Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2008, 17:07:24 »
Dags att böra felsöka, har du luftat hela systemet ordentligt (med cirk-pumpen avslagen) ?
Står alla termostat/vred (om sådana finns) på max så att ingen stryper vid mätningarna.?

Ta fram din mätare och mät på själva stigaren mellan våningsplanen att framledningen är densamma på alla plan, vilket i ditt fall verkar knasa på något sätt. Sen kommer frågan hur rörkrökaren fixade med strypningarna mellan de gamla originalelementen ( som innehåller mycket mer vatten = ger mer värme) och de nyare elementen. Sen har du visst ordnat med vattenburen golvärme också så mitt stalltips är att systemet inte är intrimmat utan både golvvärme och gamla element belastar ditt system fel, om du nu har cirk-pump till golvvärmen, slå av den 5-10 min och mät på stigaren om temp stiger till de gamla elementen. Gör gärna en skiss med stigare, antal element m.m .
« Senast ändrad: 12 februari 2008, 17:08:57 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad andrea

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solna
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2008, 22:31:47 »
Oj oj oj, nu börjar det bli komplicerat :-)

Hmm, du menar som något slags flödesschema alltså? Stigare = rören som går upp och ner mellan våningarna? Samma rör som också går mellan elementen?

Hur kollar jag strypningarna? Exakt vad är det? Ursäkta korkade frågor, men jag har ingen jättekoll.

Det är ju samma glada rörmokarfirma som gjort nyinstallation av rör/radiatorer/vp, trodde att jag skulle slippa sånt här då... De har inga direkta tips att komma med, det är därför jag hänger här...

Mätaren är ju beställd, men som jag förstått det så ska jag:

1) Mäta alla radiatorer, på alla plan
2) Mäta rören mellan planen
3) Stänga av cirkpumpen och kolla om det blir varmare på radiatorerna nere

Har jag fått det rätt och har jag missat något??

Tusen tack mina cyber-vp-experter!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2008, 01:18:04 »
Oj oj oj, nu börjar det bli komplicerat :-)

Hmm, du menar som något slags flödesschema alltså? Stigare = rören som går upp och ner mellan våningarna? Samma rör som också går mellan elementen?
Stigare= matarrören mellan våningarna som sen förgrenar sig ut till elementen, det är dessa som du ska kolla först.

Hur kollar jag strypningarna? Exakt vad är det? Ursäkta korkade frågor, men jag har ingen jättekoll.
Strypventilerna= justerskruvar som sitter under en mutter som oftast är placerad på elmentets retur ut, med dessa justerar man in vattenflödets hastighet genom elementet så att skillnad i temp mellan topp/botten på elementet blir mellan 3-7 ºC, beroende på husets system, man bör sträva efter att ha samma "balansering", men det kan vara svårt när man blandar gamla element med nya, gamla ligger runt 3-4 ºC, nyare 5-7 ºC

Det är ju samma glada rörmokarfirma som gjort nyinstallation av rör/radiatorer/vp, trodde att jag skulle slippa sånt här då... De har inga direkta tips att komma med, det är därför jag hänger här...

Mätaren är ju beställd, men som jag förstått det så ska jag:

1) Mäta alla radiatorer, på alla plan (ja topp och botten)
2) Mäta rören mellan planen ja
3) Stänga av cirkpumpen och kolla om det blir varmare på radiatorerna nere
Mitt förslag var om det finns en cirkpump till själva golvvärmen, INTE husets cirkpump, jag menar en liten pump som bör sitta ihop med shuntanordningen som styr hela golvärmesystemet.

Har jag fått det rätt och har jag missat något??

Tusen tack mina cyber-vp-experter!

Svar ovan i kursiv stil...
Sen undrar jag också om de gamla elementen finns blandat på alla våningsplan och om dom ligger kopplade i samma stigare ( du skrev att dom gav bäst värme)
« Senast ändrad: 13 februari 2008, 01:22:02 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad andrea

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solna
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2008, 05:50:50 »
Ok, nu är jag med.

På plan 1 = 4 radiatorer varav 2 är gamla modellen.
På plan bv = 9 radiatorer varav 2 är gamla modellen.
PÃ¥ plan -1 = 4 radiatorer alla nya modellen.

Med gamla modellen menar jag ca 20cm breda, "randiga" och med nya vita, metall, mellan 7-12 cm breda med galler uppepå.

Kan inte påstå att det är sådana temperaturskillnader, nu har jag bara kännt med handen, men 7 graders skillnad tror jag inte att det är.

Cirkpumpen går bara till golvvärmen tror jag. Den står nu på steg 1 av 3. Golvvärmen där är också neddragen så det är inte så varmt där pga lättare renovering - onödigt att elda för kråkorna (byggjobbarna svettas ihjäl...)


Invänta mätaren med andra ord?


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2008, 10:48:07 »
Nja, du måste ha en cirk-pump nere i pannrummet som pumpar runt vattnet för hela husets element, däremot kan det ev finnas en liten extra för enbart golvvärmen och då bör denna pump vara intill den låda där alla slangarna för golvvärmen ansluter. Bifogar bilder på elementen som kallas för radiatorer av yrkesmännen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad andrea

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solna
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2008, 21:43:31 »
Okidoki,

jag ska kolla cirkpump.

De värmekällor vi har är då alltså äldre sektionsradiator (fast bredare - kanske ännu äldre??) och modern kompaktradiator.

Tack för hjälpen, och bilderna :-)

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2008, 23:39:42 »
Kolla så att rörisen inte koppla in radiatorerna i sutterängplanet på returledningen från något av de övre planen.

Varför tror jag det? Jo även om du har ett fel instrypt system borde alla radiatorer vara lika (+- någon grad) varma i överkant, däremot borde de som eventuellt är mer strypta vara kallare i nederkant än de andra.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad orroz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn värme i huset - vad göra?
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2008, 00:05:52 »
Nja, du måste ha en cirk-pump nere i pannrummet som pumpar runt vattnet för hela husets element, däremot kan det ev finnas en liten extra för enbart golvvärmen och då bör denna pump vara intill den låda där alla slangarna för golvvärmen ansluter. Bifogar bilder på elementen som kallas för radiatorer av yrkesmännen.

Om det är såpass gammalt som 1900-50 talet kan det faktiskt gå på självcirkulation. Speciellt med den hustypen med 2 våningsplan + källare är den ganska vanlig.


Har råkat ut för ngt sånt fall då rörmokaren har struntat i detta. (Troligtvis för att det kanske inte ingick i deras fasta pris). Skäms nästan för att vara rörmokare ibland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!