Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: installation av en CTC Luft/vatten  (läst 18672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SIF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
installation av en CTC Luft/vatten
« skrivet: 19 maj 2006, 19:42:47 »

Hej

 NÃ¥gon som har gett sig pÃ¥ att själv installera en luft/vatten enhet.Är det nÃ¥got att rekommendera , personligen har jag inga problem när det gäller rördragning och dyl. Men hur är det med sÃ¥ att säga igÃ¥ngkörningen, klara man av det med hjälp av manualerna

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2006, 10:25:33 »
Den pump jag känner till CTC och i och med att det bara går vatten mellan utedelen och innedelen så borde det vara enkelt att installera själv. Inget kylmedia att ta hänsyn till. I dokumentationen som även finns på http://www.ctcvarme.com står hur man gör. Inställningarna i menyerna upplever jag som enkla att ställa in själv.

Värt att komma ihÃ¥g är dock att jag inte är expert. Jag har själv använt mig av installatör eftersom jag inte har erfarenhet av VVS-arbete.  ::)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad SIF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2006, 14:14:37 »

 Ok, Tack Fredrik

 Ser inte heller ngt problem i installationen, men det skulle vara intressant om nÃ¥gon skulle kunna dela med sig var som var problem eller om det gick enl planerna.


Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2006, 14:41:21 »
Jag fick en EcoAir 107 + EcoBasic installerad i vintras och med facit i hand hade jag lätt kunnat dra både rören och elen själv. Inga problem vid installationen, det var bara att trycka på knappen och allt snurrade igång så fint så... Thumbsup
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2006, 17:31:15 »
Installerade min sanyo co2 a själv. installationen var inga problem, igångkörning och intrimmning gick bra med god hjälp av våra medskrivande här på vp forum..

    //Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2006, 17:40:45 »
Installerade min sanyo co2 a själv. installationen var inga problem, igångkörning och intrimmning gick bra med god hjälp av våra medskrivande här på vp forum..

Jag tror att du får bättre hjälp med intrimmning och igångkörning här på forumet än den hjälp du får av installatören. Det är min erfarenhet efter två installationer, 1983 och 2004...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Urban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2006, 19:53:22 »
Jag installerade CTC EcoEl och EcoAir själv vilket var mycket enkelt. Intrimning är enkel det finns ju trots allt inte så mycket att trimma med. Mitt system fungerar bra och har sparat mig ca: 50 % i jämförelse med endast el.

Dock skulle jag önska vissa förändringar i styrsystemet. T.ex. värmer pumpen upp pannan till 55 grader en gång per dygn vilket är bra. Dock skulle jag vilja styra tidpunkten för detta t.ex. när jag vill bada och behöver mycket varm vatten. Dock vill jag på peka att det normalt sett inte är några problem med mängden tapp varm vatten
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2006, 21:22:05 »
Urban: På de nya pumparna finns funktionen att via tidur välja när pumpen ska jobba upp till 55 grader, extra varmvatten funktion.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad SIF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2006, 13:17:26 »

 Hejsan

 Vad ni än gör, lÃ¥gg inte 20000 kr pÃ¥ att fÃ¥ den installerad, inga problem som helst och ännu billigare om du kan svetsa själv.

 I mitt fall sÃ¥ tog det ce 1,5 dagar + att jag skall isolera när jag har sett att det inte är nÃ¥gra smÃ¥ läckor i mina svetsar.

 Jag anser att vem som helst kan göra detta jobbet, ha en go sommar

Utloggad oehlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2006, 20:32:34 »
Finns det ingen som har dokumenterat installationen med bilder så man kan få lite "hjälp"
Göran

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 14 juni 2006, 20:43:01 »
Jag installerade CTC EcoEl och EcoAir själv vilket var mycket enkelt. Intrimning är enkel det finns ju trots allt inte så mycket att trimma med. Mitt system fungerar bra och har sparat mig ca: 50 % i jämförelse med endast el.

Dock skulle jag önska vissa förändringar i styrsystemet. T.ex. värmer pumpen upp pannan till 55 grader en gång per dygn vilket är bra. Dock skulle jag vilja styra tidpunkten för detta t.ex. när jag vill bada och behöver mycket varm vatten. Dock vill jag på peka att det normalt sett inte är några problem med mängden tapp varm vatten

Det är inte så att den gör det en gång per dygn, det r så att den värmer upp till 55ºC var fjärde start på kompressorn.. Så du har alltså ca 4 starter/dygn då eftersom det tydligen infaller enligt klockan... ;)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #11 skrivet: 14 juni 2006, 20:43:58 »
Kan du dra och koppla in två stycken rör mellan utedelen och pannan inne?

Kan du koppla in en trefaskabel?

Då kan du installera den själv;)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad tullnil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #12 skrivet: 14 juni 2006, 22:17:04 »
Inga problem att installera EcoAir själv. Det tar endast en dag för en händig husägare.
All info finns i manualen till EcoAir.

Utloggad Uffe8

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ingenjörsmässig klÃ¥fingrighet - härligt ;-)
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #13 skrivet: 15 juni 2006, 07:41:04 »
Kan det inte bli problem med garantin om man inte utnyttjat en fackman vid installation? Är det någon som har erfarenhet av detta?
Helsingborg/Skåne. Enplansvilla med inredd källare, 130 + 130 m2, tegel, treglasfönster, tilläggsisolerad vind och källaryttervägg. Byggår 1969.
Tidigare årsförbrukning (CTC Total, endast el): Ca 24 000 kWh (exkl hushållsel).
Bytt till EcoEl/EcoAir 107 inst. 2006-05-17.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installation av en CTC Luft/vatten
« Svar #14 skrivet: 18 juni 2006, 16:07:36 »
Kan det inte bli problem med garantin om man inte utnyttjat en fackman vid installation? Är det någon som har erfarenhet av detta?

Tja, Din garanti uteblir, men din besparing på att installera själv täcker kostnaden om pumpen rasar.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 617
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!