Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader  (läst 18520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« skrivet: 11 februari 2011, 10:18:27 »
Hej
Hur har era L/V VP fungerat i vinter när det har varit kallt?
Vilket COP värde (eller annan info som visar på hur fort elmätaren snurrar) får ni när det är
0 grader ute
-10 grader ute
-15 grader ute

Berätta gärna vad ni har för fabrikat.

Anledningen till att jag frågar är för att försöka förstå hur bra en L/V VP fungerar på vintern kontra reklamen som säger att de fungerar ner till minus 20 grader

Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2011, 10:38:58 »
Detta beror pÃ¥ hur väl det som kallas förÃ¥ngaren är dimensionerad. Det fabrikat som har den bäst dimensionerade förÃ¥ngaren som jag träffat pÃ¥ är Ecozon. riktigt bra förÃ¥ngare.  Tror definitivt att detta är den cop mässigt bästa LV maskinen pÃ¥ marknaden. *vinkar*

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2011, 10:54:53 »
Hej

Det beror väl mest på kylmediat ?

R134a = -5
R407C = -15
R410A = -25

Problemet med LVVP är kompromissen mellan varmvattentillverkning och uteluftstemperatur. I en bergvärmepump har man bara spannet mellan nollgradigt och +55 (55 grader). I en LVVP kan spannet vara -20 till +55 (75 grader). Det finns egentligen inget kylmedia som tar hela det spannet på ett riktigt bra sätt.....så elpatronen kommer att gå in när det är kallt.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2011, 10:55:55 »
Min pump har fungerat riktigt bra och jag har inte behövt använda elpatron ens vid -20.
Har svårt att svara på COP men när det är kring 0 grader så ligger det nog mellan 2,8 och 3,2 baserat på tidigare förbrukning kontra dagens.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2011, 11:10:56 »
Hej
Hur har era L/V VP fungerat i vinter när det har varit kallt?
Vilket COP värde (eller annan info som visar på hur fort elmätaren snurrar) får ni när det är
0 grader ute
-10 grader ute
-15 grader ute

Berätta gärna vad ni har för fabrikat.

Anledningen till att jag frågar är för att försöka förstå hur bra en L/V VP fungerar på vintern kontra reklamen som säger att de fungerar ner till minus 20 grader



Reklamen för Luft/vatten värmepumpar och även för Luft/Luft värmepumparna är försåtlig på flera sätt. Många förhoppningsfulla kunder blir både besvikna och undrande när det är en vinter som nu med rejält med minusgrader under långa perioder även långt söderut. Cop värdena som oftast redovisas är "vid bästa läge" på +7 grader. Även kontrollmyndigheten mäter och redovisar Cop vid +7. I "det finstilta" kan man också alltid läsa det som i den kalla praktiken är viktigt. Hur funkar pumpen när det blir lite kallare och hur stor är besparingen av el då? När man som bäst behöver värme, vid minus 10 och kallare levererar dessa pumpar oftast som ett el-element nämligen väldigt nära COP 1 och däromkring. Investeringen blir då rätt tveksam om man dessutom räknar in den felfrekvens som redovisas i Folksam fleråriga undersökning av fel och försäkringsersättningar som försäkringsbolagen betalar ut på årlig mångmiljard nivå.

VP ORAKLET svar på din fråga är en typisk variant från dom som lever på att installera och försälja dessa pumpar. "Det beror på hur väl det som kallas förångare är dimensionerad".. Tekniskt korrekt men praktiskt användbart för den fråga du ställt?

Du har köpt fel pump.. alternativt svar är att du har fel hus eller att du har den på fel ställe eller att du bor på fel plats. Sen finns det kvar mängder av varianter på att det är fel på dig som kund på olika sätt. Tex du har den fel inställd...

Grundproblemet med dessa pumpar undviks alltid! De levereras sämst när de som bäst behövs och har än så länge alldeles för stora kvalitetsbrister som kostar konsumenten miljardbelopp per år i reparationskostnader, oftast återkommande.
Det är än så länge lita "vilda västern" över denna bransch.
Och marknadsföringen fortsätter på samma sätt och kunderna missuppfattar och så rullar det på..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2011, 11:18:22 »
Min pump har fungerat riktigt bra och jag har inte behövt använda elpatron ens vid -20.
Har svårt att svara på COP men när det är kring 0 grader så ligger det nog mellan 2,8 och 3,2 baserat på tidigare förbrukning kontra dagens.

/Raptor


Och din vattenmantlade kamin har du som prydnad då?
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2011, 11:20:27 »
Oanvändbart?  Det är ju förÃ¥ngaren som är det viktigaste i en LV maskin. Ecozon ( ett märke som jag aldrig sÃ¥lt en enda maskin av, men som en kollega sÃ¥lt en drös av därför vet jag lite om deras pumpar)  har en ruskig förÃ¥ngare. Dem blir större och kanske lite klumpigare än t,ec eco air eller Thermia Atria. Men jag är ganska säker pÃ¥ att Ecozon´s förÃ¥ngning hamnar ett par 3 grader högre än de andra. Att den dessutom är billigare är bara en bonus.

Vad är det som oanvändbart i denna info Zibro?

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2011, 11:22:13 »
Hej

Det beror väl mest på kylmediat ?

R134a = -5
R407C = -15
R410A = -25

Problemet med LVVP är kompromissen mellan varmvattentillverkning och uteluftstemperatur. I en bergvärmepump har man bara spannet mellan nollgradigt och +55 (55 grader). I en LVVP kan spannet vara -20 till +55 (75 grader). Det finns egentligen inget kylmedia som tar hela det spannet på ett riktigt bra sätt.....så elpatronen kommer att gå in när det är kallt.

MVH/Gano

Här kommer varianten som svar som handlar om att du som kund köpt en maskin med fel kylmedia.. men de pumpar som går att köpa idag innehåller nästan uteslutande samma gas med samma brist att dom levererar sämst när de behövs som mest och i den delen är svaret ok.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2011, 11:25:07 »
Oanvändbart?  Det är ju förÃ¥ngaren som är det viktigaste i en LV maskin. Ecozon ( ett märke som jag aldrig sÃ¥lt en enda maskin av, men som en kollega sÃ¥lt en drös av därför vet jag lite om deras pumpar)  har en ruskig förÃ¥ngare. Dem blir större och kanske lite klumpigare än t,ec eco air eller Thermia Atria. Men jag är ganska säker pÃ¥ att Ecozon´s förÃ¥ngning hamnar ett par 3 grader högre än de andra. Att den dessutom är billigare är bara en bonus.

Vad är det som oanvändbart i denna info Zibro?

Som jag skrev.. Tekniskt korrekt men var det svar på trådskaparens fråga tycker du?
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2011, 11:28:40 »
Du vet inte vad du pratar om Zibro.  Min kollega har en Ecozon hemma hos sig. Han kör den ner till -20 med R134a i. Detta gÃ¥r, beror pÃ¥ den oviktiga förÃ¥ngaren ;)
Sämre förångare så hamnar förångningstempen lägre, så enkelt är det.

Klart det var ett svar.  Kolla pÃ¥ Ecozon, den maskin som rent COP mässigt är bäst. Men som du kanske vet sÃ¥ fÃ¥r man inte rekommendera maskiner här för dÃ¥ fÃ¥r man skäll ;)




Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2011, 11:29:44 »
Min pump har fungerat riktigt bra och jag har inte behövt använda elpatron ens vid -20.
Har svårt att svara på COP men när det är kring 0 grader så ligger det nog mellan 2,8 och 3,2 baserat på tidigare förbrukning kontra dagens.

/Raptor


Och din vattenmantlade kamin har du som prydnad då?

Om jag inte behövt elpatron när det varit - 20 så behöver jag den inte heller när det är -15 fast jag istället eldar i kaminen för att spara en slant, inte för att jag måste.

Eftersom jag har en testanläggning vore det ju bra dumt att INTE testa den.  Sc:,h
Så kaminen är mycket sparsamt eldad i år. Jag eldade några dagar när det var -25 till -27 och även några dagar när det varit -10 och +2 och +5. Jag eldar när jag känner för det helt enkelt.
Självklart är systemet byggt för att kaminen skall ta spetsen vilket den gör om jag eldar.
Förra veckan hade vi -17 en kväll. Då eldade jag inte och det var inga problem.

Du verkar ha något emot L/V generellt. Vad beror det på?
« Senast ändrad: 11 februari 2011, 11:32:32 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2011, 11:39:54 »
LV funkar Thumbsup  Det som är viktigast är vart hamnar förÃ¥ngningen i förhÃ¥llande till utetemperaturen.
Raptor har du koll på zubadanen i den aspekten, kanske T.Johansson har det?

Den maskin som har den tätaste processen är den som har bäst COP.

Jag kan mäta upp en Atria och en ecozon på måndag så kan vi jämföra :)

Sedan finns andra aspekter, vill man ha maskinen inne eller ute?  Med eller utan VVB, osv osv

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2011, 11:47:18 »
LV funkar Thumbsup  Det som är viktigast är vart hamnar förÃ¥ngningen i förhÃ¥llande till utetemperaturen.
Raptor har du koll på zubadanen i den aspekten, kanske T.Johansson har det?

Den maskin som har den tätaste processen är den som har bäst COP.

Jag kan mäta upp en Atria och en ecozon på måndag så kan vi jämföra :)

Sedan finns andra aspekter, vill man ha maskinen inne eller ute?  Med eller utan VVB, osv osv

Jag kommer inte ihåg på rak arm. Jag kan försöka komma ihåg att kolla det under helgen.
Visst funkar L/V! Men rätt maskin i rätt anläggning och rätt dimensionerad. Det är ju grundförutsättningarna som är viktiga för att få det att fungera bra.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2011, 12:33:32 »
Rätt grundförutsättningar gäller ialla värmepumpsinstallationer  ;)
 
I zon 1 är en luft-vatten ett bra allterntiv . Har grundförutsättningarna gjorts rätt är inte skillnaden så stor på års cop som man kan tro .

@Gano Du skrev - 5 pÃ¥ 134   hur menar du? är det lägsta utomhustempen ?

Ecozonen med sin förÃ¥ngare och tysta gÃ¥ng ochen  Mölighet att ta ut höga temperaturer utan att "stressa " sönder kompressorn med höga hetgas temperaturer och tryck differanser lÃ¥nga gÃ¥ngteider mellan avfrostningarna (som gÃ¥r fort) tryckstyrd förÃ¥ngarfläkt .  PÃ¥ sÃ¥ vis tar man tillbka lite av den energi som gÃ¥tt Ã¥t för att avfrosta i stället för att blÃ¥sa bort den .

SÃ¥ som ecozonen är konstruerad gÃ¥r det  Thumbsup att hÃ¥lla prosecsen tät bÃ¥de pÃ¥ kondeserings sidan och förÃ¥ngarsidan .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar er L/V VP i minusgrader
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2011, 12:41:13 »
Såg på ecozons hemsida att dom funkar ner till -12 grader stänger dom ner om det blir kallare Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!