Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump  (läst 7964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« skrivet: 25 oktober 2017, 20:50:51 »
Hej. Det är säkert mÃ¥nga andra som har frÃ¥gat detta men jag testar jag ocksÃ¥. Har en CTC luft/vattenvärmepump och en vedpanna som värmer samma tank. Skulle det vara möjligt att koppla in en ack-tank ocksÃ¥ som värms när man eldar? Det kan ju tyvärr bli ganska kallt här uppe i perioder  ::)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2017, 12:44:47 »
Ja det är möjligt bör gå att använda laddomat 4030 men behöver veta mer om systemet för att kunna ge säkert svar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2017, 14:41:17 »
Okej. Jo det förstår jag. Vad behöver du veta?
Kanske kan fixa bilder ocksÃ¥  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2017, 17:21:30 »
Man bör tex veta hur vp är inkopplad går den i fast kondensering och sen shuntas värmen ner till rätt temp och bereds vv i samma tank en skiss är inte dumt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2017, 20:53:38 »
Det är fast kondensering och värmen shuntas ner.
Varmvattnet går först genom tanken och sen vidare till en vanlig varmvattenberedare. Vet inte hur tanken ser ut invändigt, om det är en slinga för varmvattnet? Blir varmvattnet verkligen tillräckligt varmt om det bara värms av vp? För det finns ventiler som man kan stänga så att det inte går in i beredaren utan direkt från tanken. Jag ska försöka rita en enkel skiss i helgen.
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2017, 12:45:52 »
Det bästa är att ha så låg temp i tanken som möjligt fast naturligtvis så det räcker till värmen och sen spetsa med elberedare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2017, 14:46:19 »
Det fanns redan en vedpanna som jag ville ha inkopplad när jag installerade vårt ctc-system. Installatören frågade ctc som rekommenderade att ha vedpannan kopplad till en separat tank och att sen shunta varmvatten från den tanken till den EcoEl som VPn är kopplad mot. På det viset kan jag värma extratanken hur jag vill (till 90°C) utan att behöva ta hänsyn till vad som är nyttigt för EcoAir. Styrningen av både vedpanna-extratank och extratank-EcoEl sköts av cts:s solstyrning eftersom det är precis så solslingor är tänkta att kopplas till EcoEl. Det blir precis likadant med nya EcoZenith och nya EcoAir.

Såhär ser principen ut i presentationen av EcoSol.



EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #7 skrivet: 01 november 2017, 09:49:56 »
Ja nåt sånt där kan man ju också göra. Jag ska försöka få tid att rita en skiss över mitt system.

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #8 skrivet: 02 november 2017, 20:00:11 »
Här kommer en enkel handritad skiss  ^-^ Fattas givetvis lite ventiler pÃ¥ skissen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #9 skrivet: 02 november 2017, 21:17:31 »
Hur funkar det där när du eldar upp tempen i tanken till tex 90 grader när det är -10 ute larmar inte vp dÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #10 skrivet: 02 november 2017, 21:28:13 »
Jag har ingen aning. Det satt där när vi köpte huset och jag har inte eldat nÃ¥t än. Men vp känner väl när man eldar läste jag om i instruktionsboken 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #11 skrivet: 02 november 2017, 22:19:03 »
Jo vp känner säkert tempen i tanken vid vid minusgrader ute cirkulerar det troligtvis genom ute delen hela tiden för att förhindra frysning och kör man ut 90 grader till vp är nog risken för larm hög.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #12 skrivet: 02 november 2017, 22:59:10 »
Frågan är väl hur nyttigt det är för VPn att man cirkulerar ut 95-gradigt vatten genom den. Det är därför CTC vill att man kör en slavtank mot vedpannan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #13 skrivet: 03 november 2017, 06:26:26 »
Jo det är ju lite märkligt att det är kopplat som det är gjort. Jag hade ocksÃ¥ satt tvÃ¥ tankar om det hade varit jag som hade gjort det. Men nu är det ju lite det min frÃ¥ga handlar om ocksÃ¥  :)

Utloggad Ctcvp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ack-tank till vedpanna och värmepump
« Svar #14 skrivet: 03 november 2017, 12:36:59 »
Skulle det inte gÃ¥ att använda en laddomat mr50 eller liknande? Och att man kopplar om sÃ¥ att vedpanna värmer den tank som inte vp är inkopplad i  ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!