Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVC + Kulvert Nibe F1245  (läst 2058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robin.Wahlman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VVC + Kulvert Nibe F1245
« skrivet: 22 augusti 2017, 14:46:49 »
Jag håller på och bygger en ny villa på 185 kvm med ett separat garage på ca 85kvm.
Både garage och villa har ingjuten golvvämre och är tänkt att drivas med en BVP.

Mellan huset och garaget är det en 4 vägs kulvert ca 15m dragen samt att vi har borrat 200m.

Planen var att sätta in en NIBE F1245 -8och ställa denna i garaget. Vi har ej plats /vill ställa pumpen i huset så den diskussionen behöver vi ej ha.
Jag är heller inte helt sugen att behöva ställa en extern tank brevid värmepumpen pga av platsbrist i garaget utan vill nyttja F1245 inbyggad VVB.

Dock har jag stött på lite bekymmer när jag pratade med Nibe ang att koppla på VVC på pumpen. Supporten sa blankt nej till detta utan att jag var tvungen att dra VVC över en extern VVB och att det ej var möjligt att dra VVC genom pumpen.

Så nu är ju frågan om supporten pratar i nattmössan eller om detta är enda sättet ?

När jag läser lite trådar här på värmepumpsforumet så verkar det som vissa har löst denna fråga genom endast en extern CP men jag blir inte riktigt klok på exakt hur.


Var kopplas retur från VVC-slingan ? Direkt innan KV matningen till pumpen ?

Vilken typ av koppling ska man i så fall använda ?

Vilken CP är bäst för denna lösning ?

Bör jag ta styrning av CP från Pumpen eller ha en helt extern tid/temp styrning på CP ?



Tacksam för svar så jag kan komma vidare i min planering.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VVC + Kulvert Nibe F1245
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2017, 16:42:54 »
Det funkar med vvc mot en bvp men gissar att anledningen att dom inte rekommenderar det var kulverten och att den kommer kyla vv så vp får många starter för vv beredning. Har du inte möjlighet att ställa en liten elberedare inne i huset tex 50 liter som matas från vp inbyggda beredare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Robin.Wahlman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVC + Kulvert Nibe F1245
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2017, 19:00:56 »
Helst inte. Är lite trångt i tvättstugan där kulverten kommer upp. Det är ju som skälet från början att vi har dragit ut pumpen i garaget för att frigöra plats i tvättstugan.

Är det ABSOLUT nödvändigt får jag ju lov att lösa det men ser helst en lösning med där jag slipper någon som helst utrustning i tvättstugan.

Även om kulverten givetvis kommer att kyla ner vvc-slinga så är det ju något som jag är beredd på och det är ju just för att slippa spola igenom kulverten som jag vill ha vvc på den.

Ska jag vara helt ärlig så ligger vvc-slingan nu endast kopplad mot tappvattencentralen nere i huset och ej mot de slutgiltiga tappställena. Men med endast 1-2meter från tappvattencentralen till både tvättstuga, dusch och kök har jag redan tidigare bestämt att det räcker för VVCslingan och den ska endast vara till för att slippa spola ur hela kulverten varje gång jag vill ha varmvatten.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VVC + Kulvert Nibe F1245
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2017, 19:18:12 »
Vad jag förstår ska det ju helt klart funka finns ju flera som kör vvc mot vp och på Nibe har man bra möjligheter att påverka vv tempen själv om starterna skulle dra iväg men med en ny kulvert bör inte förlusterna vara så stora så det ska bli så mycket förluster. Temperaturen från en vp är för låg för att ta död på ev legionella vet inte hur stor risk det är med sånt i ett vvc system men gissar att risken är rätt liten i villa med vvc till endast 1 ställe där vattnet lär bytas ut hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: VVC + Kulvert Nibe F1245
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2017, 23:23:41 »
Jag har VVC genom en kulvert till vår F1245-12.

Jag styr pumpen till den från aux-utgången på VP:n.

Jag körde cykliskt till att börja med, men har nu monterat en anliggningstermostat mot returen som bryter vid ca 45 grader. Vi kör den bara när det är gäster i det huset.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Robin.Wahlman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVC + Kulvert Nibe F1245
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2017, 07:48:46 »
Jag körde cykliskt till att börja med, men har nu monterat en anliggningstermostat mot returen som bryter vid ca 45 grader.

Förlåt en okunnig men det där får du gärna utveckla lite :D
Vad är det för ventil/koppling du har kopplat ihop termostaten med ?


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: VVC + Kulvert Nibe F1245
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2017, 21:18:38 »
Jag har en sån här:



Dvs den bryter strömmen till vvc-pumpen.

Returen går till inloppet på beredaren eftersom det inte finns någon vvc-anslutning i beredaren.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!